devreme cu un au decat era programat. Printr-o ordonanta de urgenta adoptata saptamana trecuta, Guvernul a decis ca anuntul de privatizare va fi publicat la inceputul lui 2005, anul acesta urmand sa fie numita comisia de privatizare, iar apoi consultantul. Actul normativ a fost elaborat in urma solicitarilor exprese ale Fondului Monetar International. Un semnal bun pentru forurile internationale, privatizarea mai rapida a instuitutiei a fost salutata chiar de guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, pa
devreme cu un au decat era programat. Printr-o ordonanta de urgenta adoptata saptamana trecuta, Guvernul a decis ca anuntul de privatizare va fi publicat la inceputul lui 2005, anul acesta urmand sa fie numita comisia de privatizare, iar apoi consultantul. Actul normativ a fost elaborat in urma solicitarilor exprese ale Fondului Monetar International. Un semnal bun pentru forurile internationale, privatizarea mai rapida a instuitutiei a fost salutata chiar de guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, pana nu demult un sustinator al mentinerii CEC in proprietatea statului. Schimbarea de atitudine a venit in urma unui nou „scandal” in care CEC-ul juca un rol principal: creditul aprobat de Guvern pentru construirea de locuinte sociale in sistem ANL, fara respectarea normelor BNR de prudentialitate.Privatizarea va indeparta posibilitatea repetarii unor astfel de episoade, dar si acuzele celor care considera CEC un instrument in mana puterii. Transferul proprietatii catre un investitor privat va ridica, insa, numeroase probleme, pentru care nu se intrevad rezolvari prea usoare. In sistemul bancar romanesc, CEC a fost intotdeauna o institutie speciala, avand chiar si un rol social important. Nu numai pentru ca banii depusi aici beneficiaza de garantia totala a statului, ci si pentru ca numarul mare de agentii aduce serviciile bancare pana in cele mai indepartate colturi ale tarii (1.000 de agentii din cele 1.500 de unitati sunt in mediul rural). „Anumite activitati, cum ar fi primirea de sume spre consemnare, sunt indeplinite traditional doar de catre CEC, institutia fiind, totodata, un insemnat colector pentru bugetele locale si pentru bugetul de stat”, spune Gheorghe Oana, vicepresedintele CEC. In comuna Turceni din judetul Gorj agentia CEC este singurul loc unde locuitorii pot sa isi plateasca taxele si impozitele, in localitate neexistand vreo unitate postala. La Ibanesti, judetul Botosani, CEC a ajuns, prin mica agentie deschisa aici, chiar inaintea telefoniei fixe si mobile. Pentru localitati ca acestea, privatizarea ar putea insemna disparitia agentiilor CEC, daca noul proprietar nu le va considera suficient de profitabile. De altfel, etapele parcurse pana acum in restructurarea institutiei au dus la inchiderea sau comasarea a peste 270 de unitati nerentabile. „Oamenii de acolo sunt nevoiti acum sa se deplaseze, pe cheltuiala lor, intr-un oras apropiat, pentru a plati taxe, impozite sau amenzi”, spune Sirma Caraman, presedintele Asociatiei Directorilor Economici din Consiliile Judetene din Romania. Secretarul de stat in Ministerul Finantelor, Gheorghe Gherghina, crede ca disparitia agentiilor CEC din unele zone va fi o problema temporara in colectarea veniturilor la bugetul de stat si la bugetele locale. „In timp, bancile private vor trebui sa se indrepte si spre comune. Obligarea cumparatorului CEC, la privatizare, de a mentine aceste agentii poate sa fie o idee, insa trebuie vazut si ce va zice consultantul”, spune Gherghina. Transferarea colectarii taxelor si impozitelor in sistem privat, indiferent daca se va face tot la CEC sau la celelalte banci, ar putea duce insa la cresterea costurilor pentru autoritatile locale si Ministerul Finantelor. „Comisioanele CEC pentru astfel de servicii sunt mai mici decat cele percepute de Posta Romana, nedepasind 1,5 – 2% din sumele colectate”, arata Silviu Ciuperca, presedintele Asociatiei Oraselor din Romania. In sistem privat, rentabilitatea si profitul sunt insa pe primul plan. „Colectarea de impozite si taxe poate fi o afacere profitabila, pentru ca asigura un flux mare de lichiditati. Este, insa, si costisitoare, presupunand un personal numeros si o infrastructura teritoriala extinsa”, spune Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB). In opinia sa, cand vor exista doar banci private, statul va trebui sa selecteze prin licitatie institutiile cu care va lucra, iar „CEC va trebui sa se adapteze, inclusiv la nivelul comisioanelor, daca vrea sa se numeasca banca privata”. Ministerul Finantelor vede insa lucrurile diferit. „Daca vor fi comisioane mari, nu va mai fi rentabil pentru noi sa colectam astfel. Avem casierii proprii si la Trezoreriile din tara, exista si oficii rurale, iar daca este nevoie putem suplimenta activitatea aici”, spune Gheorghe Gherghina.Statul s-ar mai putea lovi la privatizarea CEC de inca doua dificultati. Prima isi are originea in vechiul contract de fidejusiune-cautiune incheiat intre FNI-SOV Invest si CEC, prin care CEC ar putea fi nevoit sa plateasca 49 de miliarde de lei. Este greu de crezut ca viitorul investitor va prelua CEC fara a primi garantii ca datoria va fi platita de stat la incheierea litigiului. In contractul de privatizare vor trebui trecute clauze ferme in acest sens. Cea de-a doua problema ar putea aparea daca cumparatorul nu va fi interesat de continuarea acordului semnat de CEC pentru infiintarea unei banci destinate acordarii de credite pentru locuinte, Erste Bausparkasse (EBS) Romania.
CEC In cifre
40.000 miliarde de lei insumau activele bancare ale CEC la finele anului trecut, in crestere cu 10,83% fata de 2002.
483 miliarde de lei a fost profitul net realizat in 2003, mai mult decat dublu fata de 2002.
7.033 miliarde de lei insumau la finele anului trecut creditele acordate de CEC, cu 118% mai mult fata de 2002.
1.497 miliarde de lei reprezinta valoarea capitalului social al institutiei.
10.500 angajati mai lucreaza in unitatile CEC, dupa ce in 2002 si 2003 au fost disponibilizate 1.700 de persoane. Anul acesta ar mai trebui sa plece inca 500-1.000 de angajati.
1.500 unitati teritoriale mai sunt functionale, dupa ce in ultimii doi ani au fost inchise 270 de agentii. Peste 1.000 de agentii se gasesc in mediul rural.
Importanta CEC In economie
· Prin agentiile CEC, autoritatile locale colecteaza o mare parte din impozite si taxe, inclusiv in zone in care nu exista unitati postale sau bancare.
· Liber profesionistii, persoanele fizice independente si asociatiile familiale isi platesc la CEC impozitul pe venit, tot aici achitandu-se impozitele pe cladiri si pe terenuri, dar si impozitul pe venitul agricol.
· Aproape toate taxele datorate pentru autoturisme si alte mijloace de transport sunt platite la CEC, ca si licentele taxi sau taxa de timbru fiscal.
· La CEC mergeti si pentru a achita taxele pentru eliberarea pasapoartelor si pentru inscrierea la facultate.
· Daca va construiti o casa, veti trece tot pe la CEC. Aici se platesc taxele pentru eliberarea autorizatiei de constructie, demolari, certificate de urbanism, titluri de proprietate, cadastru.
· Un drum la CEC pentru plata taxelor este obligatoriu in cazul celor care isi fac o firma.
· Toate amenzile de circulatie, ca si celelalte amenzi stabilite de primarii se achita la CEC.
· CEC este singura institutie care poate primi sume spre consemnare. Este, spre exemplu, cazul sumelor depuse sub forma de cautiune, la solicitarea instantelor.
· Bancile care au putine sucursale si agentii folosesc reteaua teritoriala a CEC pentru incasari diverse, un exemplu fiind plata primelor pentru politele de asigurare AIG.