Probleme grave la podul Calafat-Vidin. Oficial bulgar: „în partea română, starea podului este și mai gravă”

Cel de-al doilea pod peste Dunăre între România și Bulgaria, Calafat-Vidin, inaugurat în iunie a.c., are defecte grave. Acestea au fost confirmate de ministrul bulgar al transporturilor, Danail Papazov.

Ziarul bulgar 24Ceasa a informat la începutul acestei luni că o groapă mare a apărut în carosabil pe Podul Vidin-Calafat. Gropa este asupată "temporar" cu ciment în loc de asphalt. "Problema este mai mare decât gaura", scrie publicaţia bulgară, precizând că în urma ploilor din ultima săptămână apa a pătruns în compartimentul din beton de sub pod, în care sunt instalate cabluri de comunicaţii.

"Nu înţeleg de ce se vorbeşte doar despre o groapă, când este vorba despre mai multe gropi şi o serie întreagă de alte probleme", a declarat oficialul bulgar.


El a precizat că în urma verificărilor, o comisie de experți a descoperit aproape 20 de defecte grave la cel de-al doilea pod peste Dunăre."Verificări ale Ministerului Transporturilor din Bulgaria au stabilit circa 20 de defecte grave ale celui de-al doilea pod peste Dunăre, între Vidin şi Calafat", a declarat ministrul bulgar al transporturilor, Danail Papazov, informează RADOR.

Papazov a explicat că verificările podului s-au impus din cauza unor probleme evidente. "Există multe fisuri, deoarece scurgerea apei de pe pod nu se face aşa cum ar trebui, apa a pătruns sub covorul asfaltic şi când va veni îngheţul în timpul iernii, pagubele vor fi şi mai însemnate. Dacă ne poate consola acest lucru, în partea română, starea podului este mai gravă. Au fost constatate probleme legate de iluminat şi semafoare care nu funcţionează. Până în prezent, nu avem motive de optimism, pentru că nu vom putea să-i întoarcem înapoi pe executanţii de la firma spaniolă FCC, deoarece activităţile de construcţie sunt certificate de comisii serioase – atât ale noastre, cât şi internaţionale. Nu am văzut o clauză în contract care să ne ofere o perioadă de garanţie, având astfel dreptul să solicităm reparaţii pentru defectele grave", a spus ministrul Papazov.

Chiar dacă traficul pe pod este dublu faţă de cel preconizat, problemele legate de starea asfaltului şi alte elemente de utilizare a construcţiei vor provoca în curând dificultăţi.

Podul Vidin-Calafat face parte din Coridorul paneuropean de transport IV. Valoarea totală a proiectului a fost de 282 milioane de euro, dintre care 106 milioane de euro au fost fonduri europene, restul sumei provenind din finanţări la nivel naţional din cele două ţări vecine şi investiţii private. Proiectul a fost demarat la sfârşitul anilor ’90, dar a fost amânat în mai multe rânduri.

Potrivit unor estimări, peste 415.000 de vehicule vor traversa podul în primul an de operare – 186.000 de autoturisme, 20.000 de autobuze, 209.000 de camioane – şi 4.745 de trenuri – 730 de pasageri şi 4.015 de marfă. Numărul vehiculelor ar urma să atingă 8.504 până în 2030, potrivit unor estimări.
Investiţia urmează să fie amortizată în 12-15 ani, potrivit autorităţilor bulgare. Podul are 1,8 kilometri lungime şi patru benzi rutiere, cale ferată, piste pentru pietoni şi biciclete.Taxa de trecere a podului este aceeaşi ca la Ruse-Giurgiu, de la şase la 37 de euro, în funcţie de tipul de vehicul. Nu plătesc taxă pietonii, bicicliştii, vehiculele pompierilor, poliţiei şi ambulanţele.