CNAS anunță probleme cu sistemul informatic
Sistemul informatic al CNAS nu funcționează corect de aproximativ o săptămână. Reprezentanții instituției au transmis că serviciile se acordă în această perioadă în „offline”. Situația a fost cauzată de „fluctuaţii” şi „disponibilitatea intermitentă a Platformei informatice din asigurările de sănătate (PIAS)”.
Astfel, începând din data de 8 noiembrie, Casa de Asigurări a transmis că toate serviciile (medicamente și dispozitive medicale) vor fi acordate în mediul offline. Problemele cu sistemul informațional au fost reclamate de multe zile de către medici. Teama acestora era că nu vor fi plătiți din cauza defecțiunilor.
„Transmiterea în PIAS de către furnizorii de servicii medicale şi de dispozitive medicale a serviciilor acordate în regim offline pe perioada întreruperii PIAS şi a serviciilor acordate offline anterior producerii întreruperii care aveau termen de transmitere pe perioada întreruperii, conform prevederilor contractuale, se face până la sfârşitul lunii în curs sau cel târziu până la termenul de raportare a activităţii lunii anterioare prevăzut în contract”, a transmis instituția.
Situația va fi aceeași și în ceea ce privește programele naţionale de sănătate. În această perioadă, începând cu data de 13 noiembrie, CNAS încearcă remedierea problemelor.
„Având în vedere identificarea de fluctuaţii şi disponibilitatea intermitentă apărute în funcţionarea PIAS, care creează dificultăţi în desfăşurarea activităţii furnizorilor aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, vă informăm că începând cu data de 13.11.2023 sunt în derulare activităţi specifice pentru remedierea disfuncţionalităţilor apărute, iar pe perioada de indisponibilitate a PIAS, începând cu data de 08.11.2023, sunt aplicabile dispoziţiile legale mai sus menţionate, urmând ca prin ordin al preşedintelui CNAS să fie stabilită procedura de transmitere în PIAS a serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale acordate offline în această perioadă, a serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale acordate offline anterior producerii disfuncţionalităţilor, care aveau termen de transmitere în această perioadă, precum şi a serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale acordate în luna octombrie 2023, care aveau termen de raportare în luna noiembrie 2023 şi care nu au putut fi raportate”, anunţă CNAS.
Medicii au anunțat de zile întregi faptul că sistemul nu mai funcționează
Eventualele întreruperi în funcționarea Platformei informatice din asigurările de sănătate trebuie să fie anunțate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate prin publicare pe propria platformă online.
Printre medicii care au reclamat în ultima perioadă aceste probleme se numără și Sandra Alexiu, preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie din Bucureşti şi Ilfov. Aceasta compară sistemul cu o „râșniță” și anunță că serviciile medicale nu le-au mai fost validate medicilor de trei zile.
„SIUI face figuri şi merge ca o râşniţă, nu mai e un secret pentru nimeni. Dar, în contextul în care serviciile medicale nu ne mai sunt validate de mai mult de 3 zile lucrătoare, ele vor fi anulate, înseamnă muncă neplătită. Suntem într-un moment foarte dificil (…) Dar, o recunoaştere sinceră a faptului că nu sunt validate serviciile sub forma unui comunicat oficial de la CNAS – Casa Naţională de Asigurări de Sănătate ne dă o gură de aer să putem lucra liniştiţi în cabinete în sistem online. Şi e deja momentul să apară acest comunicat”, a reclamat, luni, pe Facebook, Sandra Alexiu.