Nissan Motor, partenerul de alianţă al Renault, ia în considerare vânzarea a două dintre fabricile sale din Europa, deoarece producătorul auto nipon se confruntă cu un declin al vânzărilor în regiune şi investeşte masiv în vehicule electrice, a anunţat joi Bloomberg, transmite Reuters. Grupul nipon este în căutarea unor potenţiali cumpărători pentru uzinele sale din Marea Britanie şi Spania, a informat Bloomberg, citând surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.
Într-un comunicat al Nissan, ca reacţie la această informaţie, se arată că: „În acest moment nu avem planuri privind vânzarea acelor fabrici din Europa”.
Vânzările de autoturisme Nissan au înregistrat în septembrie un declin de 7% în Europa, iar cota de piaţă a producătorului de automobile a scăzut la 2,6%, de la 3,2% în perioada similară din 2018, conform statisticilor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Datele sunt valabile pentru ţările Uniunii Europene şi cele ale Asociaţiei Europene a Liberului Schimb (EFTA), respectiv Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Elveţia.
În primele nouă luni din acest an, livrările de autoturisme Nissan au înregistrat un recul de 25,8% în Europa, iar cota de piaţă a producătorului de automobile a scăzut la 2,5%, de la 3,3% în perioada similară din 2018.
Miercuri, surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul au declarat pentru Reuters că Nissan ar putea renunţa la marca Datsun şi la unele produse neprofitabile, urmând să închidă unele linii de asamblare la nivel mondial, în încercarea de a creşte profitabilitatea prin simplificarea operaţiunilor.
Cunoscute la nivel intern sub denumirea „plan de relansare a performanţelor”, măsurile marchează o schimbare majoră pentru Nissan comparativ cu strategia urmată de fostul lider Carlos Ghosn, care viza ţinte ambiţioase de vânzări în SUA şi alte pieţe importante.
O altă sursă a spus că, exceptând China, vor fi analizate toate pieţele unde sunt amplasate uzine Nissan pentru posibile reduceri de capacităţi. Sursa a adăugat însă că nu există planuri privind închiderea completă a unei uzine sau de retragere completă dintr-o ţară.
În cazul SUA, una dintre cele mai importante pieţe pentru Nissan, noul plan prevede încetarea practicilor destinate majorării cotei de piaţă prin vânzarea de vehicule, la preţuri reduse, către operatorii de flote sau companiile de închirieri de autovehicule, o practică ce a redus profitabilitatea şi a afectat imaginea mărcii Nissan.
De asemenea, sursele citate de Reuters susţin că Nissan ar putea să înceteze să mai producă versiuni neprofitabile ale pickup-ului Titan, precum modelul single-cab sau versiunile diesel. În ceea ce priveşte închiderea liniilor de producţie, cel mai probabil vor fi afectate cele de pe pieţele emergente care asamblează automobile marca Datsun şi alte autovehicule mici. Datsun este o marcă relansată sub conducerea lui Ghosn şi destinată pieţelor emergente. Potrivit surselor, Nissan a început să se confrunte cu probleme începând din 2014, când a introdus automobile Datsun ieftine pe pieţe precum Indonezia, India, Rusia şi Africa de Sud, pentru ca ulterior să constate că Datsun „a canibalizat” vânzările Nissan.
Renault şi Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez. Alianţa Renault-Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit unul dintre cei mai mari producători mondiali de automobile. În prezent, alianţa regrupează zece mărci de automobile (printre care Dacia, Lada, Samsung Motors, Alpine, Infiniti, Datsun etc.) cu 470.000 de salariaţi şi 122 de uzine pe toate continentele.