Piața auto din Europa se confruntă cu probleme serioase
Luni, acțiunile producătorilor de automobile europeni au înregistrat pierderi semnificative, influențate de avertismentele de profitabilitate venite din partea grupului auto Stellantis și a mărcii de lux britanice Aston Martin.
Aceștia au subliniat dificultățile cu care se confruntă industria auto, în special pe cea mai mare piață auto din lume, China, conform unui raport publicat de CNBC.
Stellantis, un conglomerat franco-italian cunoscut pentru mărci precum Chrysler, Dodge, Jeep și Maserati, a redus previziunile pentru anul 2024, anticipând o ”dinamică a industriei globale” deteriorată și o concurență acerbă din partea producătorilor chinezi.
Acest anunț a dus la o scădere de aproape 15% a acțiunilor companiei la Milano.
Grupul a anunțat că se așteaptă la vânzări mai mici decât cele prognozate în majoritatea regiunilor în a doua jumătate a anului, revizuind marja veniturilor operaționale ajustate (AOI) pentru 2024 la un interval de 5,5% – 7,0%, în scădere față de prognozele anterioare, care indicau o marjă de două cifre.
Un alt factor care a contribuit la declinul previziunilor este revizuirea fluxului de numerar liber industrial, estimat acum între minus 5 miliarde de euro și minus 10 miliarde de euro, o schimbare drastică față de așteptările anterioare, care erau pozitive.
Stellantis a asociat aceste ajustări cu deciziile de extindere a măsurilor de remediere a problemelor de performanță din America de Nord, fără a oferi detalii suplimentare.
Scăderi de profit și pentru Aston Martin
În aceeași zi, Aston Martin a anunțat și ea scăderi ale marjei de profit și o reducere a obiectivului de producție, invocând dificultăți legate de lanțul de aprovizionare și o slăbiciune continuă pe piața chineză.
Compania a anticipat o scădere a producției cu aproximativ 1.000 de unități și a revizuit așteptările pentru profitul EBITDA din 2024, estimându-l sub nivelurile anului precedent.
Aston Martin a afirmat că nu se așteaptă la un flux de numerar liber pozitiv în a doua jumătate a anului și a revizuit estimările pentru marja brută anuală, care acum se așteaptă să scadă sub 40%.
Aceste avertismente vin după ce Volkswagen a redus, de asemenea, perspectivele anuale, anticipând un randament operațional al vânzărilor de 5,6% pentru 2024, sub estimările anterioare de 6,5-7,0%.
Producătorii de automobile europeni se confruntă cu dificultăți în menținerea unei poziții competitive în China, unde rivalitatea cu producătorii auto locali, care își concentrează eforturile pe extinderea vânzărilor de vehicule electrice în Europa, devine din ce în ce mai acerbă.