Sute de vase fluviale cu propulsie proprie sau fără sunt reţinute pe tronsonul româno-bulgar al Dunării din cauza nivelului scăzut al apei, a declarat luni, pentru BTA, Ivan Zhekov, şeful Direcţiei de supraveghere fluvială Ruse, din cadrul Agenţiei pentru Administraţie Marină.
Tronosul româno-bulgar al Dunării afectat de secetă
Există 20 de praguri pe tronsonul româno-bulgar, care împiedică navigaţia. Cele mai joase niveluri ale apei se înregistrează în zonele din apropierea insulelor Belene şi Batin. În prezent, pescajul maxim acolo este de 1,30 metri. Situaţia în alte ţări de-a lungul Dunării este similară, a explicat Zhekov.
Vasele de croazieră pot opera pe foarte puţine porţiuni ale Dunării. Acest lucru nu este însă posibil pe tronsonul româno-bulgar, a mai susţinut el, adăugând că doar vasele cu încărcătură foarte uşoară sau cele fără încărcătură, cu un pescaj nu mai mare de 1,20 – 1,30 metri pot naviga pe acest tronson fluvial.
Conform lui Zhekov, în prezent nu există niciun vas eşuat, în condiţiile în care căpitanii evită să navigheze în aceste condiţii şi aşteaptă creşterea nivelului apei. Acest lucru duce la pierderi pentru armatori şi companii.
„Au existat situaţii similare din punct de vedere al nivelului scăzut al apei în 2003, precum şi în 2018, dar acum seceta a venit prea devreme iar acesta va fi probabil cel mai nefavorabil an pentru transportul fluvial”, a susţinut Zhekov.
Nivelul apelor Dunării nu este probabil să crească prea curând, a avertizat el.
Conform Agenţiei Executive pentru Explorarea şi Întreţinerea Fluviului Dunărea din Ruse, nivelul Dunării la Ruse a scăzut până la 52 de centimetri deasupra punctului de zero absolut. În zilele următoare experţii se aşteaptă ca acest nivel să mai scadă cu 3 centimetri.
Probleme în toată Europa din cauza secetei
În mijlocul unei veri secetoase care a dus temperaturile la maxime istorice în întreaga Europă, râurile de pe continent se evaporă. În întreaga Europă, transportul este doar unul dintre elementele acestui comerţ fluvial care a fost dat peste cap de schimburile climatice.
Sunt probleme pe Rin, un pilon important pentru economiile Germaniei, Ţărilor de Jos şi Elveţiei de mai multe secole, care a scăzut atât de mult încât nu mai poate fi navigabil, ceea ce opreşte livrarea unor mari cantităţi de motorină şi cărbune. De asemenea, Dunărea, care se întinde din Europa Centrală şi până la Marea Neagră este secată şi ea, ceea ce afectează comerţul cu cereale şi alte produse.
Acest fenomen de secare a râurilor ar fi o provocare chiar şi în cele mai bune perioade, însă acum Europa este deja în pragul unei recesiuni provocate de faptul că invazia rusească din Ucraina a alimentat inflaţia prin reducerea livrărilor de alimente şi energie. Această situaţie creează un sens de urgenţă pentru eforturile Uniunii Europene pentru a face transportul fluvial mai rezilient, transmite Bloomberg.