Nissan Motor, partenerul de alianţă al Renault, a raportat marţi un declin de 70% al profitului trimestrial şi a redus estimările pentru acest an la cel mai scăzut nivel din ultimii 11 ani, din cauza aprecierii yenului şi a diminuării vânzărilor, transmit Kyodo şi Reuters.
De asemenea, al doilea producător auto din Japonia a redus cu 65% valoarea dividendelor interimare, după cea mai slabă performanţă trimestrială din ultimii 15 ani, datele ilustrând amploarea măsurilor care ar trebui luate pentru redresarea companiei de noua echipă de conducere, care va fi instalată în data de 1 decembrie.
După arestarea fostului preşedinte Carlos Ghosn în urmă cu un an, Nissan se confruntă cu un declin al vânzărilor şi al profiturilor, afectate şi de tensiunile cu partenerul de alianţă Renault SA, ale cărui acţiuni au scăzut cu 2%, la cel mai redus nivel din aprilie 2013, după anunţarea rezultatelor Nissan.
În schimb, acţiunile Nissan au închis în creştere cu 1% la Bursa de la Tokyo, înainte de anunţarea rezultatelor financiare.
În trimestrul trei din 2019, profitul operaţional al Nissan a scăzut la 30 de miliarde de yeni (275 milioane de dolari), de la 101,2 miliarde de yeni în urmă cu un an. Analiştii se aşteptau la 47,48 miliarde de yeni.
De asemenea, Nissan a anunţat dividende interimare de 10 yen per titlu, faţă de 28,50 yeni în urmă cu un an.
Vânzările pe plan global au scăzut cu 7,5% în trimestrul trei din 2019, la 1,27 milioane de vehicule, iar în China, cea mai mare piaţă a sa, Nissan a raportat un declin de 2,5%, în timp ce în SUA scăderea a fost de 4,5%.
Nissan a redus estimările privind profitul operaţional anual cu 35%, la 150 de miliarde de yeni, cel mai scăzut nivel din ultimii 11 ani. Compania se aşteaptă ca vânzările pe plan global să scadă la 5,2 milioane de vehicule, faţă de 5,5 milioane de unităţi în prognoza precedentă. Ar fi cel mai scăzut nivel din ultimii şase ani.
În încercarea de a creşte profitabilitatea prin simplificarea operaţiunilor, compania a lansat un „plan de relansare a performanţelor”, măsurile marchează o schimbare majoră pentru Nissan comparativ cu strategia urmată de fostul lider Carlos Ghosn, care viza ţinte ambiţioase de vânzări în SUA şi pe alte pieţe importante.
Renault şi Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez. Alianţa Renault-Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit unul dintre cei mai mari producători mondiali de automobile.
În prezent, alianţa regrupează zece mărci de automobile (printre care Dacia, Lada, Samsung Motors, Alpine, Infiniti, Datsun etc.) cu 470.000 de salariaţi şi 122 de uzine pe toate continentele.