Problemele cu transportul maritim nu se vor rezolva în 2022. Întregul sistem a devenit un blocaj gigantic
Haosul care a perturbat în ultimele luni lanţurile globale de aprovizionare se va extinde în 2022, lipsa şoferilor de camioane afectând distribuirea de bunuri din navele container în întreaga lume, a avertizat marţi compania daneză A.P. Moller Maersk A/S, care controlează o flotă de peste 700 de nave, transmite Reuters.
„Întregul sistem a devenit un blocaj gigantic”, a afirmat Soren Skou, directorul general al celei mai mare companii de transport maritim din lume.
Conform acestuia, navele container nu pot părăsi porturile din cauza lipsei forţei de muncă, în special şoferi care să transporte bunurilor cu camioane mari în Statele Unite şi Marea Britanie, chiar dacă salariile au crescut semnificativ.
„Există 300 de nave container care aşteaptă în zona porturilor, a declarat Skou, după ce Maersk a raportat câştiguri trimestriale robuste, datorită cererii masive de bunuri şi un lanţ global de aprovizionare perturbat de Covid-19, care majorează preţurile la transportul maritim de marfă.
Capacitatea a fost majorată
Pentru a face faţă cererii în creştere, Maersk a majorat capacitatea, dar asta nu compensează congestionarea porturilor, care a provocat în trimestrul trei din 2021 scăderea cu 4% a cantităţii de mărfuri transportate cu navele container, comparativ cu perioada similară din 2019.
Compania se aşteaptă ca cererea să crească cu 7-9% anul acesta, după ce anterior previzionase 6-8%. Acţiunile Maersk, care au urcat cu 40% anul acesta, înregistrau marţi un avans de aproape 3%. Profitul operaţional s-a triplat în trimestrul trei din 2021, la 6,9 miliarde de dolari. De asemenea, Maersk a anunţat că va extinde programul de răscumpărare de acţiuni cu încă cinci miliarde de dolari în perioada 2024 – 2025.
Ce spune Jeremy Nixon, şeful uneia dintre cele mai mari companii de transport maritim din lume
Jeremy Nixon, şeful uneia dintre cele mai mari companii de transport maritim din lume, Ocean Network Express, a lansat cel mai recent avertisment cu privire la efectul pe care criza lanţurilor de aprovizionare îl are asupra comerţului internaţional. Potrivit acestuia, criza ar putea dura cel puţin încă un an dacă guvernele nu-şi vor creşte investiţiile în porturi, linii feroviare, depozite şi sisteme rutiere.
Marea Britanie ar putea rămâne fără spaţiu de depozitare în decurs de un an în condiţiile în care perturbarea lanţurilor de aprovizionare coincide cu o creştere puternică a sectorului de cumpărături online, avertizează un agent din sectorul imobiliar. Mai mult de un sfert dintre cumpărăturile din sectorul britanic de retail sunt realizate acum online, deşi nivelul a scăzut de la un vârf de 37% atins în ianuarie, relevă date oficiale. Pe fondul temerilor privind întârzierea livrărilor, ia amploare şi fenomenul cumpără online, preia din magazin.