Registrul Auto Romån tinde să devină o adevărată Mecca pentru posesorii de maşini care vor să dea cåt mai puţini bani statului. Actuala aglomeraţie de la reprezentanţele RAR este cauzată şi de lipsa informării.
Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 50/2008 privind instituirea taxei de poluare pentru autovehicule au pus mintea şi răbdarea romånilor la grea încercare. Dacă în privinţa sistemului de calcul al noii taxe situaţia este simplificată de existenţa unui soft pe site-ul Ministerului Finanţelor, cånd vine vorba despre procedurile necesare pentru obţinerea unei ajustări a sumei datorate statului, cauzată de o uzură a vehiculului mai mare decåt cea estimată de autorităţi, nebunia devine totală. Întårzierea cu care Guvernul a publicat normele, lăsånd autorităţii desemnate să stabilească indicii de depreciere, Registrul Auto Romån (RAR), numai o zi pentru a îşi pune la punct procedurile, a dus la o situaţie greu de prevăzut. „În primele zile, noi ne aşteptam la 150 de cereri zilnic la fiecare reprezentanţă RAR din ţară şi la circa 200 la sediul din Voluntari. Spre surpriza noastră am înregistrat chiar şi 250 de cereri la reprezentanţe şi aproximativ 500-600 la Voluntari. Asta a dus la întårzieri care acum se rostogolesc“, a declarat pentru Capital Flavius Cåmpeanu, directorul tehnic al RAR, menţionånd şi că, acum, au fost luate toate măsurile, inclusiv prelungirea programului, pentru ca întårzierile să fie recuperate rapid.
Din nefericire, mulţi dintre cei care se prezintă la birourile Registrului nu au niciun motiv de a ajunge acolo. „Culmea este că, deşi nu au ce recupera, unii dintre cei cu maşini noi vin la RAR pentru recalculare. Avem cazuri, în special de pensionari, care nu au înţeles care este noua procedură. Ei cer aplicarea valorii de CO2 în cartea maşinii ca să îşi poată lua banii înapoi fără să înţeleagă că, de fapt, calculul pe baza emisiilor de dioxid măreşte taxa la maşinile noi. Sunt şi persoane care au înţeles greşit că, dacă nu depun în 30 de zile de la 1 iulie actele pentru restituirea taxei, documentele nu se mai iau în considerare. Aceşti doi factori, alături de alţii mai puţin importanţi, au cauzat un adevărat tsunami la birourile RAR din ţară. Mai sunt şi cei care cred eronat că emisiile de CO2 pot fi trecute şi pentru maşini peste 3,5 tone. Numai posesorii de autoturisme pot solicita, conform Ordonanţei, înregistrarea emisiilor“, spune oficialul RAR.
O loterie la care poţi să şi pierzi
Conform normelor de aplicare ale Ordonanţei, la stabilirea taxei sunt luate în calcul valori prestabilite, gen rulaj mediu anual de 15.000 km, prezenţa sistemului ABS, a airbagului sau a aerului condiţionat. Persoanele care consideră că pot plăti o taxă mai mică pentru că maşina nu include unul dintre sistemele menţionate, are un rulaj mai mare sau este mai uzată pot solicita calculul deprecierii la o unitate RAR, dar numai după ce taxa a fost stabilită de angajaţii Ministerului Finanţelor. „Verificarea actuală este oarecum simplă. Avem două mari direcţii în care acţionăm în legătură cu noua taxă. Prima este legată de nivelul emisiilor de CO2 şi de filtrul de particule, iar cealaltă priveşte coeficientul de depreciere“, consideră Flavius Cåmpeanu. În privinţa emisiilor de CO2, acestea pot fi trecute în cartea maşinii numai pentru EURO 3 şi peste. Pentru celelalte e necesară, dar nu obligatorie, o testare care costă 2.400 de lei. La acest pas se ajunge numai în urma unei contestaţii a valorii taxei stabilite în prealabil de cei de la Finanţe. „În acest moment, nu cred că merită să plăteşti un astfel de test, avånd în vedere că preţul verificării nu se ridică de fiecare dată la nivelul taxei calculate fără emisiile de CO2“, menţionează directorul RAR.
Coeficientul de depreciere este stabilit destul de clar în Ordonanţă. Este vorba despre deprecierea în funcţie de vechime, de starea generală şi de dotări. Pentru fiecare dintre acestea se aplică un coeficient de reducere a taxei. La vechime se iau în calcul datele primei înmatriculări, în orice ţară a fost ea făcută. La starea generală, care vizează aspectul exterior şi interior, se face o analiză vizuală şi se acordă ori coeficientul minim (1), ori cel maxim (1,1). Nu există cale de mijloc sau alte valori. Nu se pot lua în considerare toate zgårieturile, punctele de rugină şi nimeni nu poate calcula cåt înseamnă asta în valoarea maşinii. La dotări, se ia în calcul numai prezenţa airbagurilor, a aerului condiţionat şi a ABS-ului. Contează doar prezenţa pe maşină a sistemelor, nu şi funcţionarea lor. „Cei care vin să prezinte maşini cu astfel de sisteme defecte nu cåştigă altceva decåt un drum la o staţie pentru ITP, din cauză că maşina nu mai corespunde din punct de vedere tehnic“, declară Flavius Cåmpeanu.
Deşi par destul de complicate, procedurile necesare obţinerii unei reduceri a taxei de poluare pot fi destul de profitabile, mai ales în cazul posesorilor de maşini vechi şi cu motoare mari. Celor care achiziţionează maşini noi statul nu le face „cadou“, în această vară, decåt o taxă majorată.
«E o gheaţă foarte subţire aici. Cei care vin cu prea multe daune sau deteriorări pentru a beneficia de o taxă mai redusă se pot trezi cu o respingere la ITP şi, în loc să ia bani, să fie nevoiţi să îi dea pentru a repara maşina.»
Flavius Cåmpeanu, director tehnic, RAR
2.400 de lei este suma pe care trebuie să o achite un posesor de maşină neomologată în UE, care doreşte trecerea emisiilor de CO2 în cartea de identitate a vehiculului. Din februarie 2009, toate vehiculele venite din afara UE care nu au declarate emisiile vor trebui să facă acest test
Procedura corecta
Pentru posesorii de maşini noi, primul pas este verificarea prezenţei emisiilor de CO2 în cartea de identitate a vehiculului. Dacă acestea există, taxa se calculează după algoritmul Ministerului Finanţelor; dacă nu, este necesară o vizită la RAR, pentru ca emisiile să fie trecute în carte. Acest demers durează doar cåteva minute în cazul maşinilor produse pentru Uniunea Europeană. Aici nu poate fi vorba despre un calcul al deprecierii, aşa că taxa se poate calcula rapid la Trezorerie.
În cazul maşinilor de ocazie, este necesară, în primul rånd, prezentarea la RAR cu actul de vånzare-cumpărare şi cu documentul de înmatriculare din ţara de unde achiziţionează maşina pentru a face omologarea şi Inspecţia Tehnică Periodică (ITP). Valorile de CO2 se trec automat dacă sunt disponibile la producător sau există documente doveditoare în acest sens. Următoarea etapă este calcularea taxei conform algoritmului din Ordonanţă. Dacă există nemulţumiri justificate legate de valoarea taxei, se poate face o contestaţie la Trezorerie şi se revine la RAR pentru a se calcula indicele de depreciere al autoturismului. Cu documentul eliberat de Registru, se merge înapoi la Trezorerie şi se recalculează taxa, incluzåndu-se şi indicele de depreciere. Constatarea deprecierii nu este un pas simultan cu calcularea iniţială a taxei, ci intervine ulterior.