Austria decide soarta României. A fost anunțat chiar azi, 24 aprilie. Începe procesul

România, Austria

SURSA FOTO: Dreamstime

Austria va decide soarta României în cazul unui proces intentat de către o mare companie care activează pe teritoriul României. Este vorba despre Damen Shipyards Mangalia SA, compania care operează șantierul naval cu același nume de la malul Mării Negre.

Damen a intentat un proces împotriva României

Grupul olandez Damen a intentat un proces împotriva României la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena.

Compania solicită anularea acordului de asociere încheiat în 2018, arată profit.ro.

Prin acest acord, statul român a devenit principalul acționar, deținând 51% din compania Damen Shipyards Mangalia SA, care operează șantierul naval cu același nume de la malul Mării Negre. Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul managementului operațional al companiei.

Angajații de la șantierul Damen au trimis recent o scrisoare deschisă către Guvern. Ei spuneau că în absența unor acțiuni concrete, există un risc iminent de suspendare temporară a activității.

Ei au declarat că șantierul se confruntă cu o reducere semnificativă a volumului de lucru. Muncitorii spun că rezultatele financiare negative și datoriile considerabile către creditori accentuează riscul de insolvență.

″În situația materializării riscului legat de pierderea litigiului (de la Viena, intentat de olandezi – n.r.), s-ar putea antrena ieșiri semnificative de numerar și ar fi afectat principiul continuității activității. Societatea (Șantierul Naval 2 Mai SA – n.r.) nu a asigurat respectarea principiului prudenței prevăzut de OMFP nr. 1802/2014, prin faptul că nu a efectuat o analiză a impactului și nu a înregistrat în evidența contabilă un provizion pentru litigiul menționat″, se arată într-un document oficial.

Potrivit sursei citate, se menționează că statutul companiei mixte Damen Shipyards Mangalia prevede că acționarul străin, Damen Holding BV, își asumă responsabilitatea de a exercita controlul său managerial și operațional pentru a asigura că societatea realizează profit operațional în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de sfârșitul anului financiar 2024.

De asemenea, se specifică că acționarul român se angajează să susțină, în limitele calității sale de acționar și fără atribuții manageriale și operaționale, eforturile acționarului străin în acest sens.

Valoarea deținerii majoritare a Șantierului Naval 2 Mai SA la Damen Shipyards Mangalia SA este înregistrată în contabilitate la suma de 15,6 milioane lei.

Totuși, societatea mixtă a raportat capitaluri proprii negative. Ele nu pot fi recuperate din profituri viitoare într-un interval de timp considerat rezonabil. Drept urmare, compania românească de stat va fi obligată să reevalueze participația sa în 2024.

Damen Mangalia / SURSĂ FOTO: Inquam Photos, Daniel Stoenciu

Damen vrea să rezilieze acordul din 2018

Compania a trimis o notificare de reziliere a acordului din 2018 către Șantierul Naval 2 Mai SA. Compania solicită, de asemenea, despăgubiri în valoare de jumătate de miliard de euro.

Se vor acorda despăgubiri în cazul în care înțelegerea este întreruptă din culpa uneia dintre părți.

Olandezii au invocat în augustul anului trecut motivul de reziliere ca fiind adoptarea unei legi de către Parlament la sfârșitul lunii iunie 2023. Această lege a afectat companiile care se află în situația specială a Damen Shipyards Mangalia.

″(…) acționarul privat nu mai deține participația majoritară și deține capacitatea financiară și tehnică necesară dezvoltării obiectului de activitate al operatorului, caz în care i se poate încredința conducerea executivă a societății, controlul managerial și/sau operațional al acestuia, în condiții de eficiență economică, cu asigurarea de know-how, a portofoliului de clienți și a forței de muncă″.

Rezultatele financiare ale Damen Shipyards Mangalia pentru anul 2022 încă nu au fost raportate. În cei trei ani precedenți de management operațional olandez, în colaborare cu acționariatul majoritar de stat românesc (2019-2021), compania a înregistrat pierderi totale în valoare de aproximativ 338 de milioane de lei.