"Pentru o informare corectă şi completă, precizăm faptul că procesul a fost demarat iniţial pentru cei aproximativ 400 de clienţi care au refuzat semnarea actelor adiţionale întocmite în baza OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Instanţa a extins pe parcurs procesul pentru 8.000 de clienţi, dar în cazul a 7.600 dintre aceştia au fost eliminate deja respectivele clauze încă din anul 2010, atunci când au fost implementate prevederile OUG 50/2010, prin eliminarea dreptului băncii de a modifica unilateral nivelul dobânzii", se spune în punctul de vedere al băncii.
Potrivit băncii, în esenţă, modalitatea de eliminare a clauzelor abuzive este un aspect netranşat în mod evident prin hotărârea judecătorească, ci mai degrabă o procedură formală, atât timp cât prevederile acestora nu au produs efecte în cazul clienţilor care nu au acceptat aplicarea OUG 50/2010 sau au fost eliminate din contractele implementate ca urmare a aplicării OUG 50/2010, încă din anul 2010.
"În plus, dorim să amintim faptul că, prin aplicarea OUG 50/2010, toate contractele OTP Bank România sunt conforme cu toate prevederile legale, însă clienţii au avut posibilitatea refuzului de aplicare a ordonanţei dată prin Legea 288/2010 de aplicare a OUG 50/2010", se mai precizează în punctul de vedere al instituţiei financiare.
OTP Bank România aminteşte că a lansat, în decembrie 2015, un program de conversie dedicat creditelor în franci elveţieni, bazat pe soluţii personalizate, pe termen lung. Acestea presupun reduceri substanţiale ale datoriilor actuale ale clienţilor, urmând ca sumele rămase după aplicarea discountului să fie convertite în lei sau euro, la alegerea clientului. În definirea termenilor contractuali, oficialii băncii au ţinut cont de informaţiile primite din partea clienţilor şi reprezentanţilor asociaţiilor de profil, pe marginea soluţiilor ce vizează creditele în CHF. Până în momentul de faţă, 80% dintre clienţii băncii cu credite în franci elveţieni deja şi-au exprimat interesul de a beneficia de programul de conversie.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a câştigat un proces colectiv împotriva OTP Bank, în care clienţii băncii reclamau clauze abuzive în contractele a două tipuri de credite, a declarat, miercuri, pentru AGERPRES, directorul general al ANPC, Paul Anghel, precizând că decizia este definitivă.
"În data de 15 ianuarie 2014 a fost încheiat un proces verbal de către comisariatul regional pentru protecţia consumatorilor şi de către ANPC versus OTP Bank România SA. În proces era vorba de cinci reclamaţii, ale unui număr de cinci petenţi, care reclamau clauze abuzive în contractele lor încheiate cu OTP Bank. Era vorba de două tipuri de contracte, unul pentru credite de nevoi personale garantat cu ipotecă şi un tip de contract pentru un credit ipotecar. Decizia este definitivă şi a fost dată în data astăzi (10 februarie 2016 n.r)", a explicat Paul Anghel.
Potrivit directorului general al ANPC, acesta este primul proces câştigat de instituţie de la modificarea Legii 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori.
Paul Anghel a precizat că nu se restituie şi sumele încasate fără temei legal, menţionând că aceasta este hotărârea judecătorească. Pentru restituirea sumelor, consumatorii trebuie să meargă pe cale separată în instanţă.
SURSA: Agerpres