COPYRO a dat in judecata firmele importatoare de aparate ce permit reproducerea operelor fixate pe suport grafic sau analog Deznodamantul proceselor va fi afisat pe tejgheaua cu imprimante si copiatoare, avand urmatorul enunt: “preturi mai mari”. “Copia privata” este o notiune mai putin cunoscuta publicului larg, desi a patruns in limbajul specialistilor in drepturi de autor din 1996, odata cu legislatia in materie: ea desemneaza o suma de bani pe care o plat
COPYRO a dat in judecata firmele importatoare de aparate ce permit reproducerea operelor fixate pe suport grafic sau analog
Deznodamantul proceselor va fi afisat pe tejgheaua cu imprimante si copiatoare, avand urmatorul enunt: “preturi mai mari”.
“Copia privata” este o notiune mai putin cunoscuta publicului larg, desi a patruns in limbajul specialistilor in drepturi de autor din 1996, odata cu legislatia in materie: ea desemneaza o suma de bani pe care o platim atunci cand cumparam un top de hartie de copiator, cand cumparam CD-uri si DVD-uri neinregistrate, casete audio, casete video sau “minidisk”-uri.
Platim “copia privata” si atunci cand mergem sa cumparam urmatoarele echipamente: un fotocopiator, o imprimanta, un scanner, un “aparat multifunctional cu sau fara functie de copiere”, un CD-writer, un DVD-writer, un audio recorder, un minidisk recorder, un video recorder, un MP3 recorder, chiar si un MP3 player “cu mediu de stocare”.
Copia privata a fost introdusa in legea drepturilor de autor pentru ca legiuitorul a presupus ca atunci cand, de exemplu, copiem un film sau o melodie de pe internet pe un CD, aducem un mic prejudiciu autorilor respectivelor piese. Autorul operei ar trebui sa primeasca, in consecinta, un procentaj din fiecare noua utilizare a creatiei sale, fie ea literara, muzicala sau cinematografica.
Luat individual, pe fiecare produs, suma care se plateste este mica, de 0,5 sau unu la suta din pretul de vanzare. Ultimul act normativ care stabileste sumele si produsele purtatoare de “copie privata” a fost adoptat anul trecut. Inainte se platea 5%. Chiar si dupa reducere, suma totala care s-a colectat anul trecut din copia privata, la nivel national, a fost de peste 1,25 milioane de euro! Mai mult, specialistii in drepturi de autor spun ca suma colectata reprezinta doar 65% din potentialul total, bazat pe vanzarile din piata.
Banii sunt varsati de producatorii, importatorii si comerciantii de aparatura de inregistrare si copiere si de suporturi – reprezentati la nivel profesional de Asociatia Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor (APDETIC) – in contul unor organisme de gestiune colectiva a drepturilor de autor, mai precis COPYRO, pentru operele literare, si UCMR-ADA, pentru muzica si cinematografie.
Directorul general ORDA, Rodica Parvu, declara recent ca rata pirateriei a scazut la 50%, dar s-au inmultit piratii de… apartament. In plus, pirateria de pe piata filmului incepe sa o depaseasca pe cea din domeniul muzical, mai ales din cauza descarcarilor de pe internet. Din pacate, estimarile se bazeaza pe evaluari… “ochiometrice”, in lipsa studiilor cu privire la obisnuintele de consum legate de astfel de produse.
Valentin Negoita, presedintele asociatiei APDETIC, este nemultumit pentru ca in Romania nu se plateste doar “prejudiciul” adus autorului, asa cum ar fi normal, ci si posibilitatea ca acesta sa apara. Studiile europene au aratat ca numai jumatate din CD-urile neinregistrate sunt, de fapt, folosite pentru copierea de filme si muzica, restul fiind folosite pentru baze de date si back-up. In unele tari, in consecinta, se plateste copia privata pentru 50% din volumul de CD-uri comercializate.
Deja proverbiala “debilitate” legislativa romaneasca deschide poarta unor abuzuri, cum este catalogata de catre Negoita actiunea in instanta a COPYRO impotriva mai multor importatori de echipamente, pentru recuperarea “copiei private” neplatite in ultimii ani. Negoita spune ca, pana in 2005, prin efectul legii, nu se platea nimic pentru imprimante. In 2005, taxa a fost coborata de la 5% la 0,5-1%, dar au fost introduse si imprimantele si s-a permis recuperarea sumelor din ultimii trei ani. COPYRO incearca acum, in instanta, sa recupereze 5% pentru imprimantele vandute in perioada anterioara modificarii actului normativ!
“Nu poate fi vorba de un abuz in cazul solicitarii pe care distribuitorii o considera “retroactiva”, atata vreme cat din 1996 sumele pentru copia privata nu s-au platit”, a declarat, pentru Capital, Rodica Parvu.
“Daca gresim, vom plati cheltuielile de judecata”, a declarat la randul sau presedintele COPYRO, Eugen Uricaru. “Vrem o foarte buna relatie cu APDETIC dar, din pacate, 90% din membrii acesteia nu au respectat niciodata legea dreptului de autor”.
Ce este sigur? Faptul ca importatorii vor transfera costurile, invariabil, asupra copiatoarelor, imprimantelor si CD-urilor. Ca platim unu sau cinci la suta, pe un an sau pe trei, pe imprimanta de acum sau pe cea veche, noua, cumparatorilor docili, nu ne ramane decat sa trecem cheltuiala la capitolul… costurile integrarii.
Importatorii considera un Abuz Solicitarea retroactiva
“Nu poate fi vorba de un abuz in cazul solicitarii pe care distribuitorii o considera “retroactiva”, atata vreme cat din 1996 sumele pentru copia privata nu s-au platit.”
Rodica Parvu, director general ORDA