Iuliana Bonceva a scris o opinie pentru publicația bulgară Sega cu privire la faptul că autoritățile bulgare au raportat la CE că au tăiat finanțarea pentru cel puțin opt companii implicate în construcția gazoductului
Companiile care au lucrat la partea bulgară a gazoductului Turk Stream au fost acuzate că au folosit în mod abuziv fonduri europene și fac obiectul unor anchete ale Procuraturii. Acest lucru reiese dintr-o scrisoare a Comisiei Europene către președintele Asociației Civice BOEŢ, Gheorghi Gheorghiev.
Scrisoarea, semnată de șeful Direcției Generale pentru Energie de la Comisia Europeană, Marcus Bakes, a fost trimisă la Sofia la data de 21 decembrie. Motivul este legat de semnalele transmise de BOEŢ instituțiilor bulgare și europene în urma unor investigații comune cu site-urile Bivol, Zelen Mladost și Biroul de Investigații Jurnalistice BIRD pentru încălcări privind construcția unei importante și costisitoare infrastructuri de gaze.
„Ancheta” BOEŢ și a partenerilor săi, care include şi o serie de inspecții la fața locului pe traseul Turk Stream, în luna octombrie, a dezvăluit că în cadrul proiectului, încredinţat consorțiului saudito-italian Arkad, sunt implicate multe alte companii – bulgăreşti, ruseşti, chiar și bieloruse. Materiale video ale BOEŢ au arătat că pe șantierele de-a lungul Turk Stream în Bulgaria pot fi auzite şi multe autobasculante, excavatoare, concasoare și alte echipamente grele de construcție, achiziționate din fonduri europene (și mai precis cu finanțare de la OPAC – Programul Operațional pentru Inovație și Competitivitate). Acum este clar că firmele care dețin acest echipament sunt suspectate de încălcări ale fondurilor europene, iar unele au fost deja pedepsite cu reduceri de 100% ale ajutorului financiar.
Comisia Europeană, OLAF și Parchetul European au fost notificate cu privire la nereguli la începutul lunii noiembrie. Se pare că între timp autoritățile bulgare au devenit mai active, deoarece acum din scrisoarea CE către BOEŢ reiese clar că au constatat încălcări. Iată ce scriu cei de la Bruxelles: „CE a solicitat informații de la Autoritatea de Management a OPIC – Programul Operațional pentru Inovare și Competitivitate 2014-2020.
După auditul autorităților bulgare, au fost identificate nereguli semnificative în proiectul BG16RFOP002-3.001-0252-C01. Urmare acestui fapt, Autoritatea de Management a impus o corecția financiară de 100% acestui proiect și altor șapte proiecte din aceeași cerere de prezentare a propunerilor și din aceeași anchetă. Autoritatea de Management a transferat dosarele la Parchetul Național din Bulgaria.
În afară de asta, Autoritatea de Management a OPIC investighează neregulile din acordul pentru ajutor financiar nerambursabil BG16RFOP002-3.001-0155-С01 cu beneficiar NOVA STROI TEAM Ltd. În ceea ce privește compania Karo Trading Ltd, în urma semnalului dvs. pentru nereguli, Autoritatea de Management a demarat o investigație și va efectua verificări la fața locului pentru proiectele respective.
La final, în ceea ce priveşte Interprom, respectivul contract de ajutor din Programul Operațional pentru Inovare și Competitivitate este sistat în 2019 și nu există plăți efectuate”.
Despre ce încălcări este mai exact vorba?
Ministerul Economiei și Autoritatea de Management a OPIC nu oferă informații și au o scuză convenabilă – de aceste cazuri se ocupă Parchetul. Iată însă câteva detalii despre investigații, care au dat motive BOEŢ să depună semnalele: Proiectul BG16RFOP002-3.001-0252-C01, citat în scrisoarea de la Bruxelles, este pentru achiziționarea de echipamente tehnice de la firma Verda 008, înregistrată în oraşul Pernik.
Acesta și celelalte șapte proiecte despre care scrie Comisia Europeană sunt în cadrul unei scheme de stimulare a eficienței energetice. Atunci când a solicitat bani europeni, în anul 2017, Verda 008 a susținut că achiziția de concasoare, încărcătoare și camioane este de importanţă crucială, pentru a se putea „menține un ciclu continuu de lucru, pentru a furniza permanent materii prime și a transporta produsele finite”. Se dovedește, însă, că timp de doi ani echipamentul tehnic important și scump a fost nefolosit, iar în octombrie 2020 s-a aflat brusc pe terenul Turk Stream.
Este ciudat şi faptul că mica firmă, cu cifre de afaceri nesemnificative, a primit 1.494 milioane de leva în cadrul programului european, reușind să îşi asigure 638.086 de leva din finanțare proprie.
Există un alt detaliu deranjant – în documentația proiectului european, compania a declarat că echipamentul său tehnic este necesar pentru propria bază de producție pentru beton și asfalt în satul Belotintsi, regiunea Montana, și că va funcționa doar acolo. Potrivit organizațiilor civile care au investigat, însă, baza din Belotintsi nu este deținută de Verda 008, ci este deținută de Caro Trading Ltd.
Potrivit Biroului de Reportaje de Investigație şi Date (BIRD), Caro Trading a fost cea care a organizat livrarea de echipamente către firma Verda 008 din Pernik pentru Turk Stream în apropierea satului Makreş, în luna octombrie – exact atunci când BOEŢ și partenerii săi făceau reportaje despre modul în care lucrau pe șantier ruși și bieloruși, iar echipamentul este din Turcia și Serbia.
Caro Trading este un jucător serios în industria construcțiilor, beneficiarul unui număr mare de licitaţii publice pentru aproape 350 de milioane de leva – acordate de Agenţia pentru Infrastructură Rutieră, „Sisteme de irigații”, multe primării, având contracte de 244 de milioane cu finanțare UE, potrivit BIRD. Caro Trading a primit finanțare de aproape 1.429 milioane de leva în cadrul Programului european OPIC pentru concasoare și încărcătoare, iar descrierea activităților pe proiect este foarte similară cu proiectul Verda 008.
Acum, că am reușit să atragem atenția Bruxelles-ului, sperăm că autoritățile bulgare își vor termina treaba şi nu vor închide ochii cu privire la fapte și că nu vor exista companii și oameni de afaceri intangibili în anchetele și inspecțiile oficiale, a comentat președintele BOEŢ, Gheorghi Gheorghiev.