Marii producători auto au în vedere o majorare a preţurilor finale, justificåndu-şi intenţia prin costurile ridicate ale materiilor prime şi presiunile CE în privinţa normelor de poluare şi siguranţă.

Audi, marca de lux a grupului Volkswagen AG, este pregătită să opereze, anul viitor, o majorare a preţurilor maşinilor peste rata medie a inflaţiei, dacă trendul actual al costurilor de cercetare şi achiziţionare a materiilor prime se va menţine şi în perioada următoare, afirmă Rupert Stadler, directorul executiv al brandului german. Fără a preciza procentajul cu care ar putea creşte preţul maşinilor, bossul Audi a ţinut să sublinieze că „adevărata povară nu se va resimţi în acest an, însă principala întrebare rămåne ce se va întåmpla în 2009“.

113-15113-1.jpgFoarte rar un producător admite că studiază ideea creşterii preţurilor, într-una dintre cele mai competitive industrii, din teama de a nu speria clienţii sau de a informa concurenţa despre propriile intenţii, însă situaţia actuală pare atåt de gravă, încåt unii constructori au decis să treacă peste aceste reţineri. Dacă luăm în calcul şi recenta declaraţie a lui Mark LaNeve, oficial al grupului General Motors, care susţine că modelele anului 2009 vor fi mai scumpe, în medie, cu 3,5%, este destul de clar că problemele marilor producători auto sunt reale şi suficient de grave. Deja, în acest an, cei de la Audi au crescut preţurile unor modele cu procente cuprinse între 0,5% şi 1,5%, conform publicaţiei Financial Times, iar BMW, cel mai mare producător din segmentul maşinilor de lux, a urmat trendul scumpind maşinile cu aproape 1%.

113-15114-2.jpg„Dacă industria auto va înfrunta în continuare aceleaşi probleme legate de costul materiei prime şi al cercetării şi dezvoltării de soluţii noi pentru reducerea emisiilor de noxe şi creşterea securităţii pasagerilor, unii vor fi nevoiţi să crească preţurile cu 5%-10%“, consideră Arndt Ellinghorst, şeful diviziei de cercetare în domeniul auto de la Credit Suisse. „O asemenea creştere a preţurilor îi va costa pe constructori între 10% şi 20% din volumul vånzărilor şi, în acest caz, va trebui să vorbim şi despre capacitatea de producţie excedentară“, a adăugat reprezentantul Credit Suisse. În 2008, conform estimărilor PriceWaterhouseCoopers, capacitatea excedentară de producţie la nivel mondial se situează la aproximativ 18 milioane de unităţi, dintr-un total de 88 de milioane.

Dacia are căi de scăpare

113-15115-3.jpgDacă marii producători se tem pentru evoluţia viitoare a preţurilor, cei de la Automobile Dacia, deocamdată singurul producător autohton de autoturisme, consideră că majorarea preţului materiei prime nu va duce la o scumpire a modelelor fabricate la Mioveni. „Nu cred că se va ajunge la modificări de preţuri în cazul Dacia. Noi avem o politică de achiziţii care ne poate ajuta să depăşim acest moment. E adevărat însă că, în cazul unei continuări a majorării preţurilor materialelor, atåt furnizorii noştri, cåt şi noi am putea fi forţaţi să creştem preţurile. Nimeni din industria auto nu îşi poate permite să våndă în pierdere. Principalul vinovat pentru actuala situaţie este preţul petrolului“, a declarat pentru Capital vicepreşedintele companiei, Constantin Stroe. Graţie unui sistem lăudat chiar de vicepreşedintele pentru achiziţii al Renault, Odille Desforges, subsidiara romånească a grupului francez a reuşit o reducere cu 3% a costurilor de producţie, „ceea ce este foarte mult pentru un astfel de produs“.

În privinţa eventualei scumpiri cu 5% pånă la 10% a maşinilor Audi comercializate pe piaţa romånească în 2009, Tatiana Stroescu, director de marketing şi comunicare al mărcii, a declarat că „momentan nu este anunţată oficial o scumpire atåt de radicală“. În ceea ce priveşte creşterea cu 0,5%-1,5% efectuată la începutul anului, importatorul consideră că „marca Audi nu a fost afectată de aceasta. Fiind vorba despre modele premium, efectul unei astfel de scumpiri este neglijabil. Indexările de preţ sunt normale, generate de mai mulţi factori, precum investiţiile în cercetare şi dezvoltare, inflaţie etc.“ Cu toate acestea, Tatiana Stroescu este de părere că o majorare cu 5%-10% a preţului maşinilor ar putea avea efecte asupra clienţilor. „Acest lucru este valabil pentru orice cumpărător, nu doar pentru clienţii Audi. O asemenea scumpire ar avea cu siguranţă o mare influenţă asupra pieţei auto. O creştere a preţurilor generată de factori globali va fi prezentă în toate produsele industriei de automobile“, a declarat pentru Capital reprezentatul mărcii germane.

113-15112-14_ghosn_26.jpg«Toţi producătorii vor majora preţurile. Nu avem altă soluţie. E doar o chestiune de timp. Încă din 2008 majorarea ar trebui să fie de 2%-3%.»
Carlos Ghosn, preşedinte, Renault – Nissan

20 de miliarde euro au investit companiile auto la nivel mondial în cercetarea şi dezvoltarea de produse noi. Această sumă reprezintă 4% din cifra de afaceri a industriei.