Tărâmul din social media este unul obscur pentru producătorii auto, vizibil ataşaţi de publicitatea convenţională, de la televizor. Nu demult, General Motors a luat două decizii care au suprins întreaga industrie: şi-a retras reclamele de la Super Bowl şi a renunţat la Ad-urile plătite de pe Facebook, pe motiv că publicitatea pe această platformă de socializare nu are un impact semnificativ asupra vânzărilor de autoturisme.
General Motors s-a retras, aşadar, din rândul advertiserilor tradiţionali de la Super Bowl, deci a renunţat la un public de 111 milioane de indivizi (numărul celor care urmăresc anual evenimentul), dar şi la unul de 900 de milioane de indivizi, utlizatori ai reţelei Facebook.
Bugetul de 4,4 mld. dolari destinat advertising-ului a rămas neschimbat din 2011 la General Motors, însă acesta va fi investit în medii noi – necunoscute, încă. Deşi canalele disponibile în social media sunt acum cele mai vizate de marii advertiseri, respectiv platformele de socializare şi cele mobile, unde entuziasmul faţă de brand-uri – fie ele noi sau vechi, actuale sau retro – pare să nu fi dispărut încă, producătorii auto nu pot trece de un impediment: lipsa cifrelor, respectiv incapacitatea de a afla câţi dintre indivizii expuşi Ad-urilor de pe Facebook devin clienţi.
Producătorii auto, cu bugete uriaşe pentru advertising-ului, nu sunt clienţi de neglijat. Aceştia caută medii eficiente.
În acest context, un lucru este cert: televiziunile, pe de altă parte, pierd sume mari. Dacă anul trecut, producătorii auto au investit 41,4% din bugetul de advertising în TV, anul acesta numai 39,6% din buget o să ajungă în publicitatea de pe micile ecrane.
În tot acest timp, platformele social media şi mobile se luptă să-şi dovedească potenţialul şi să sporească numărul de instrumente şi resurse de advertising. Nu degeaba! Advertising-ul pe Facebook va căpăta dimensiuni gigantice anul acesta, potrivit estimărilor realizate de eMarketer – este vorba despre investiţii de 5,06 mld. dolari, în condiţiile în care sumele din 2011 abia au depăşit 3 mld. dolari. eMarketer mai estimează că investiţiile în advertising-ul de pe platformele mobile vor creşte de la 1,45 mld. dolari în 2011, la 10 mld. dolari în 2016.
Revenind la producătorii auto, aceştia vor cheltui în 2012 peste 11 mld. dolari dintr-un total de cca. 30 mld. dolari în publicitarea online. Creşterea este de 39% faţă de 2011, potrivit informaţiilor transmise de Borrell Associates, o firmă de cercetare citată de Financial Times. Producătorii auto îi prind, astfel, din urmă pe advertiserii din celelalte industrii, care s-au familiarizat mai devreme cu noile medii de comunicare şi promovare de brand.
"Până la sfârşitul lui 2012, cca. 40 de cenţi din fiecare dolar investit în publicitate, va fi investit în publicitatea online, iar tendinţa este ascendentă", menționeză firma de cercetare. "Pe vremuri, dacă îţi doreai promovare, te orientai către televiziune. Acum, acest mediu este considerat învechit", adaugă reprezentanţii.
Numărul clienţilor scade de la un an la altul în industria auto (12,8 mil. în 2011 şi 16 mil. în anii anteriori crizei). Proprietarii de maşini îşi păstrează automobilele mai mult timp, şomajul este în creştere la nivel global, iar preţul combustibilului la fel – acestea sunt doar câteva cauze ale scăderii, scrie Financial Times. Anul 2012 arată, totuşi, mai bine decât cel precedent, fără şanse de revenire la cifrele de dinainte de criză.