exista o pondere semnificativa de consumatori (27%) care obisnuiesc, fie exclusiv, fie in paralel, sa prepare si in casa astfel de produse. In acest ultim caz, este vorba, cu precadere, de locuitorii din Banat, Crisana si Moldova, unde consumul este mai mare decat in celelalte regiuni, dar si de persoane cu varsta mai inaintata ori al caror venit lunar net pe gospodarie este mediu sau scazut. Alimentarele sunt unitatile comerciale din care cei mai multi romani (38%) achizitioneaza astfel de produse, urmatoarele locuri fiind detinute de supermarketuri (23%), de magazinele generale (20%) si de chioscuri (9%). Bacaniile, angrourile si pietele sunt locatii preferate doar de 2% din cumparatori. In ceea ce priveste puterea de decizie, in patru din cinci cazuri, optiunea vizavi de astfel de achizitii apartine mamei/sotiei, tendinta inregistrata indeosebi in gospodariile de la sate. Potrivit cercetarii companiei Synovate, doua din cinci persoane folosesc cel mai des marca de paste Baneasa. La distanta considerabila de lider se situeaza marcile Pambac, Monte Banato si Spicul. Este de mentionat faptul ca 11% din consumatori nu se opresc la un anumit brand – mai ales cei din zonele rurale -, iar 15%, majoritatea barbati, nu cunosc denumirea marcii folosite cel mai frecvent. Cercetarea indica faptul ca pastele Baneasa sunt preferate indeosebi de femei si de persoanele din mediul urban, in timp ce marci precum Barilla sau Monte Banato au ca public-tinta segmentele superioare din punctul de vedere al veniturilor si studiilor consumatorilor.Ponderea importurilor este nesemnificativaIn complexul de Morarit si Panificatie Baneasa, in care s-au investit pana in prezent peste 10 milioane de euro, se produce una dintre cele mai complete game de paste fainoase de pe piata locala – inclusiv variantele cu spanac si tomate. Totodata, beneficiind de reputatia castigata in anii de lucru cu retelele multinationale de retail, societatea Baneasa este si primul producator roman care s-a specializat in fabricarea de branduri pentru unii dintre cei mai mari clienti ai sai. Este vorba de marcile Aro (pentru Metro Romania), Clever (Billa Romania), Profi (Profi Romania) si CBA (CBA Romania). Produsele Baneasa sunt prezente si la nivel regional, pastele fainoase conducand autoritar piata din Republica Moldova. De asemenea, anul acesta este prevazuta demararea exporturilor in Bulgaria si Serbia. Ca pozitionare, brandul Baneasa este situat la limita superioara a segmentului mediu si detine in acest moment o cota de piata, in volum, de 24,4% (sursa: MEMRB). Producatorii autohtoni nu scapa din vedere faptul ca, pentru pastele fainoase, consumatorul-tinta este cel care prefera o alimentatie echilibrata, diversificata, sanatoasa si, totodata, economica. O particularitate a pietei locale este preferinta pentru paste din grau moale, comercializate sub forma de vrac sau in ambalaje de dimensiuni reduse. De fapt, aceasta nu este decat o consecinta a veniturilor mici ale romanilor si a lipsei lor de informatie. Din experienta tarilor cu traditie in consumul si fabricarea de astfel de produse, rezulta ca ambalajul optim este cel familial, de 500 de grame. Conducerea societatii Pambac Bacau considera ca este vorba de un ambalaj dimensionat corect, cu un gramaj care nu incarca excesiv cheltuielile consumatorilor. In prezent, Pambac are in procesul de productie 25 de sortimente de paste fainoase din grau moale, urmand ca in curand sa reia fabricatia pastelor din grau dur. Precizam faptul ca Pambac SA este prima companie din Romania care a fabricat paste din grau dur, in urma unei colaborari de aproximativ trei ani cu specialistii de la Institutul Fundulea. Totodata, societatea din Bacau a introdus sistemul de management al calitatii ISO 9001 (2001), precum si sistemul HACCP care vizeaza direct siguranta si securitatea alimentara. Alti cativa producatori locali importanti de paste fainoase sunt: Moara Loulis, European Food, Boromir, Velpitar, Dobrogea, Monte Banato. In acest moment, importurile reprezinta cel mult 3% din oferta existenta pe piata si provin, cu precadere, din Italia, Grecia si Turcia.

Problemele pietei

· Recolte imprevizibile. Din cauza conditiilor meteorologice si a unei agriculturi insuficient modernizate, recoltele de cereale au avut variatii extrem de mari de la un an la altul. Urmare: fluctuatii majore ale preturilor produselor bazate pe aceste materii prime.
· Produse cu aparitii meteorice. Pe perioade scurte, apar pe piata produse foarte ieftine, de o calitate aflata la limita legii. Producatorii care au investit sume substantiale in calitate si in tehnologie resimt totusi aceasta concurenta neloiala.
· Consum sporit de paste vrac. Este o tendinta determinata de puterea scazuta de cumparare a consumatorilor, cu efecte negative asupra producatorilor care incearca sa consolideze un brand national, pastele vrac necontribuind la cresterea notorietatii marcii.
· O piata confuza. Imaginea de ansamblu a pietei de profil este derutanta, deoarece studiile specializate nu reflecta si vanzarile efectuate prin marile retele internationale de retail – structuri de comert care s-au dezvoltat intr-un ritm alert in ultimii doi ani.