a intrat in productie de serie de abia la mijlocul acestui an, spre deosebire de Skoda, de exemplu, care este deja o marca impusa pe pietele internationale. Iar ultimii ani au marcat o dinamizare a activitatii marilor concerne auto in tarile aflate in tranzitie economica. Noi proiecte au fost demarate incepand cu anul trecut, printre care concernul PSA in Slovacia si Renault in Rusia. De asemenea, fabricile existente in Ungaria, Audi si Suzuki isi vor moderniza si mari capacitatea de productie. Investitiile straine s-au orientat cu precadere spre tarile care au intrat in primul val in Uniunea Europeana. Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia si Slovenia sunt tarile unde au fost construite cu predilectie fabrici pentru asamblarea de autovehicule. Cele mai multe dintre acestea sunt investitii green-field si nu provin din procesul de privatizare.Volumul investitiilor straine a crescut in Romania mai ales in ultimii 4 – 5 ani. Scopul producatorilor straini este de a beneficia de mana de lucru ieftina de la noi. Majoritatea elementelor produse de companiile straine in Romania se remarca prin gradul ridicat de manopera inclusa si tehnicitatea redusa. De exemplu, in fabricile romanesti se produc pe scara larga cablaje pentru toate tipurile de autovehicule produse in Uniunea Europeana sau tapiterii auto. Realizarea cablajelor electrice este un proces ce nu poate fi automatizat, executia lor fiind numai manuala. In ultimii ani, peste 20 de companii germane, franceze, americane si japoneze au investit 500 milioane de euro in cadrul planurilor de expansiune pe pietele cu costuri reduse.Potrivit raportului pentru 2003 al DVA, asociatia constructorilor germani de autovehicule, Europa de Est se plaseaza pe primul loc in clasamentul principalilor destinatii ale investitiilor realizate peste granita in ultimii cinci ani de catre furnizorii germani de piese auto. Principalele motive ale amplasarii sau reamplasarii unitatilor de productie in statele din aceasta regiune au fost costurile scazute de operare, mana de lucru ieftina si calificata, precum si pozitia geografica. Desi este inca foarte mica in comparatie cu Uniunea Europeana, piata de autovehicule din Europa Centrala este mult mai dinamica. Ritmul de crestere este foarte inalt, cu toate ca veniturile populatiei sunt mai reduse. Abordarea acestei piete a fost facuta prima data de catre Volkswagen, care a creat modelele Skoda pentru cei care nu-si permiteau modelele comercializate in Occident. Acelasi model l-a adoptat si compania Renault, care a creat modelul Logan special pentru pietele aflate in dezvoltare. Desi principalul investitor in industria auto este francez, firmele germane domina totusi acest domeniu: Continental AG, Thyssen Krupp AG, BOS Automotive, Leoni AG si Lixa Draxlmaier si-au consolidat deja prezenta pe piata autohtona. Ruwel AG si Brandl GmbH pregatesc de asemenea investitii importante. Dintre firmele japoneze se remarca Sumitomo Electric Wiring Systems si Yazaki, care au inceput prodecerea de echipamente electrice. Cu mici exceptii, producatorii straini de piese si componente auto s-au stabilit la Timisoara, Arad, Sibiu, Pitesti si Ploiesti. Grupul american Honeywell a anuntat infiintarea unui centru de inginerie la Bucuresti. Centrul urmeaza sa furnizeze solutii de software industrial pentru diviziile Honeywell din Europa Centrala si de Est. Compania americana este prezenta pe piata locala cu capacitati de productie de subansamble si turbosuflante pentru industria auto, precum si cu activitati de vanzare.