Cea mai puternică organizaţie a furnizorilor de piese pentru industria auto, CLEPA, a solicitat autorităţilor europene garantarea unui împrumut de trei miliarde de euro. La sfârşitul lunii iulie, oficialii CLEPA (Asociaţia Europeană a Furnizorilor de Componente Auto) au anunţat că sunt nevoiţi să ceară autorităţilor comunitare garantarea unui împrumut de minimum trei miliarde de euro pentru a susţine sectorul pe care îl reprezintă în faţa crizei fără precedent prin care
Cea mai puternică organizaţie a furnizorilor de piese pentru industria auto, CLEPA, a solicitat autorităţilor europene garantarea unui împrumut de trei miliarde de euro.
La sfârşitul lunii iulie, oficialii CLEPA (Asociaţia Europeană a Furnizorilor de Componente Auto) au anunţat că sunt nevoiţi să ceară autorităţilor comunitare garantarea unui împrumut de minimum trei miliarde de euro pentru a susţine sectorul pe care îl reprezintă în faţa crizei fără precedent prin care trece. „Numai statele membre ne mai pot ajuta. Vrem o soluţie pan-europeană pentru a stăvili falimentele membrilor noştri“, a declarat Wolfgang Lange, purtătorul de cuvânt al CLEPA.
Conform acestuia, situaţia celor peste 3.000 de companii membre ale asociaţiei se agravează pe măsură ce uzinele producătoare de autovehicule îşi reduc producţia. Mai mult chiar, întreruperea anuală a producţiei pe perioada concediilor din luna august va da o nouă lovitură componentiştilor, care şi aşa se aflau pe marginea prăpastiei. Lange a menţionat că deja s-au înregistrat circa 200 de falimente ale unor furnizori mai mari sau mai mici, din totalul de 5.000 existenţi la nivel european, iar până la sfârşitul anului, este de aşteptat ca trei din zece companii să treacă p rin mari dificultăţi financiare şi una din zece să intre chiar în procedură de insolvenţă. Directorul executiv al CLEPA, Lars Holmqvist, a solicitat şi crearea unui mecanism care să asigure o plată mai rapidă a facturilor din fondul de trei miliarde de euro. Conform acestuia, în acest moment, între furnizarea componentelor către producătorii de maşini şi încasarea banilor trec între 90 şi 120 de zile sau chiar mai mult. „În condiţii normale, asta nu ar fi o problemă, însă acum, când majoritatea furnizorilor a rămas fără lichidităţi, este neapărată nevoie de un astfel de mecanism.“ Holmqvist a propus deschiderea unei agenţii europene, susţinută financiar de toate statele membre, care să verifice şi să plătească rapid facturile, urmând să încaseze ulterior banii de la producători. Cei de la CLEPA susţin că Banca Europeană pentru Investiţii ar putea să supervizeze sistemul, dar că există şi trei bănci private care vor să ia parte la program.
Pericolul mai mare, în Vest
Şi Karel Bos, director în cadrul CLEPA şi fost preşedinte al companiei belgiene Bosal, producător de sisteme de evacuare a gazelor arse, este de părere că ajutorul este extrem de necesar în condiţiile în care estimările asociaţiei arată că aproape 1,5 milioane de angajaţi ai companiilor producătoare de componente auto, din totalul de peste trei milioane, pot rămâne fără locuri de muncă. Majoritatea acestora vor fi din Europa Occidentală. „Dacă luăm în calcul faptul că 100 de angajaţi din Belgia, de exemplu, necesită cheltuieli anuale de personal de 6,5 milioane de euro, iar în Europa de Est, aceiaşi 100 de angajaţi costă doar un milion, având aceeaşi productivitate, este clar că avem o problemă“. Deşi se află în Est, nici România nu pare a scăpa de probleme. Asta, în ciuda faptului că exportul masiv al Automobile Dacia ajută şi furnizorii. Teodor Mermeze, director de dezvoltare la Elba Timişoara, furnizor Dacia, mărturiseşte: „Am avut noroc că au fost implementate programele Rabla în mai multe ţări şi Dacia exportă mult. Nu ştiu însă ce o să ne facem anul viitor“. Cu toate acestea, oficialul estimează pentru acest an o scădere cu 15% a cifrei de afaceri.
Avem nevoie de facilitarea unui împrumut pentru a evita falimentele. Suntem într-o situaţie foarte gravă, care nu trebuie subestimată.
Wolfgang Lange, purtător de cuvânt CLEPA
Ce producători auto sunt apreciaţi de furnizori
Studiu În mai-iunie 2009, Automotive News Europe şi SupplierBusiness au derulat o cercetare de piaţă pentru a stabili efectul crizei asupra relaţiilor furnizor-producător. Au participat 153 de companii furnizoare de componente, care au punctat de la 0 la 5 colaborarea cu fiecare producător auto.
Calitate Şi în domeniul calităţii, componentiştii au nominalizat Toyota drept producătorul cel mai greu de mulţumit. Porsche şi BMW sunt pe următoarele două locuri în privinţa atenţiei acordate calităţii produselor achiziţionate de la furnizori.
Tehnologie Furnizorii consideră că BMW, Audi şi Porsche sunt, în ordine, companiile care solicită cele mai noi şi fiabile tehnologii. Toyota ocupă locul 8 la acest capitol, după Mercedes, Volvo, Honda şi Volkswagen, în timp ce producătorii care au uzine şi în România, Ford şi Renault, se află pe poziţiile 15, respectiv, 16.
Încredere La întrebarea „care este producătorul în care aveţi cea mai mare încredere în privinţa contractelor comerciale?“, pe primul loc s-a clasat Toyota, urmată de Porsche şi Honda.