Intreaga economie nationala este la pamant, iar buzunarelor multor romani au fost intoarse pe dos de perioada de tranzitie. In aceste conditii, situatia producatorilor si distribuitorilor de filme foto nu avea cum sa fie roz. Consumul este foarte mic, dupa cum sustin unii ofertanti: se vinde un film pe an la zece locuitori! Dupa cum arata datele societatii Azomures, numarul aparatelor de fotografiat pe locuitor este printre cele mai mici din Europa, iar consumul de filme foto pe cap de locuitor este de 10 ori mai mic decat media din tarile dezvoltate. Conform rezultatelor studiului Omnibus al firmei Mercury, din 1.500 de respondenti doar 30,4% obisnuiesc sa faca fotografii cu aparatul de fotografiat personal, in timp ce 43,9% nu au un astfel de produs. Din datele sursei mentionate mai sus reiese ca din cei care fac fotografii 47% au varsta cuprinsa intre 15 si 29 de ani, 36% au varsta cuprinsa intre 30 si 44 de ani, 23,6% au intre 45 si 59 de ani si 5,4% au peste 60 de ani.
La inceputul fiecarei veri, vanzatorii de filme foto incep sa-si fluture marfa. Practic, este cea mai lunga partida in care isi pot disputa piata. Incepe vacanta si perioada concediilor. Se estimeaza ca aproximativ 60% din vanzarile de filme se concentreaza in lunile iunie, iulie si august. Cel mai folosit film in aceasta perioada este cel cu sensibilitatea 100 ASA si 36 de pozitii.
Dintre toate formele de promovare, campaniile promotionale se pare ca prind cel mai bine la romani. Astfel, nici nu a inceput bine sezonul si AGFA, prin distribuitorul unic autorizat pentru Romania, Macro International Romania, a si aruncat pe piata o oferta tentanta: de la 1 iunie, la un anumit tip de film color cumparat se primeste un album gratis. „Astfel, speram sa crestem vanzarile cu peste 30%”, precizeaza Aliz Kosza, directorul general al firmei. FUJI, prin Balcan Foto, a ratat startul dar spera sa recupereze teren, pe parcurs, printr-o oferta mai generoasa: de la 1 iulie, pentru orice tip de film, se primeste gratis un album foto.
Azomures incearca sa
se reaseze pe piata
Piata produselor foto a suferit schimbari dramatice dupa 1990. Au disparut de pe piata segmente intregi (cercurile elevilor, cluburile uzinale, cluburile sindicale, cercurile studentesti si chiar asociatii ale artistilor fotografi). A disparut fotografia facuta de fotograful amator in propriul laborator, din motive economice, dar si pentru ca au aparut centre moderne de prelucrare dotate cu minilaboratoare care elimina prelucrarea manuala. „In materie de filme negative color a aparut pe piata o oferta diversificata ca gama de sensibilitati si de firme producatoare. Masura imediata pentru a contracara concurenta acerba a fost crearea propriei noastre retele de centre de prelucrare, unde se pot prelucra toate tipurile, de negative color”, ne-a declarat ing. Octavian Moraru, director la Uzina de Materiale Fotosensibile – Azomures, singurul producator de materiale fotosensibile. Societatea produce un singur film color, AZOCOLOR 100, si filme negative alb-negru. Pentru viitor firma intentioneaza extinderea centrelor de prelucrare in noi orase si stimularea pietei prin preturi accesibile.
Din 1991, firma MTIL ROM 2000 este distribuitor unic autorizat KODAK in Romania. „Cota de piata detinuta in 1998 de Kodak este de aproximativ 50-55% din vanzarile de filme”, afirma Luiza Paun, marketing&PR Representative la MTIL ROM 2000. Faptul ca este lider si este o marca cunoscuta datorita publicitatii agresive pe care o practica nu il contesta nici concurenta. Dar este greu de crezut ca in Romania are o cota de piata de peste 50%, in conditiile in care cel putin alte patru marci bine cotate pe plan international isi vand marfa mult mai ieftin si declara, la randul lor, ca detin intre 20 si 30% fiecare.
I.L.S. Holding a inceput activitatea in 1993, ca unic importator si distribuitor autorizat al produselor Polaroid. Oferta cuprinde atat filme instant color (pentru fotografii tip pasaport) si alb-negru (pentru aplicatii medicale si industriale), cat si filme conventionale. Firma estimeaza ca detine 70% din piata filmelor instant, restul fiind detinut de piata neagra. Vanzarile de filme conventionale au evoluat de la 18.000 in 1994, la 80.000 filme in 1998.
Filmele ieftine
au succes
Societatea 3G International si-a inceput activitatea in 1995 ca distribuitor al companiei 3M pentru filmele foto ScotchTM. In anul 1996, compania 3M (Minnesota Mining & Manufacturing) decide infiintarea unei noi companii, care sa preia diviziile Photo Color, Data Storage, Medical Imaging si Printing&Publishing. Noua companie, denumita NewCo la inceput, capata in final numele Imation. In ceea ce priveste filmele fotografice, Imation fiind un nume inca necunoscut, 3M imprumuta companiei Imation brand-ul ScotchTM, pe o perioada limitata, si astfel apare noua cutie cu ambele nume imprimate (Imation/ScotchTM EXL). La inceputul anului 1998 se lanseaza noul film Imation HP. „Filmul a fost bine primit de consumatori, ca fiind cel mai ieftin „name” de pe piata. Volumul de vanzari a crescut incontinuu din 1996 pana in 1998. Volumul de vanzari in 1998 pentru Imation in Romania a fost de aproximativ 1.000.000 unitati. Cifra include filmele importate numai de partenerii directi ai companiei Imation. Aceasta cifra poate fi majorata cu filmele „private label” comercializate sub alte nume (de exemplu, Raks) si cu filmele Imation importate de la diversi angrosisti europeni”, spune Gelal Abdulachim, directorul firmei 3G International.
Dupa cum se vede si din evolutia importurilor, piata oficiala a crescut in 1998. Cu toate acestea, consumul poate fi mai mare, daca se are in vedere ca in ultimii ani piata neagra si importurile paralele au evoluat considerabil. Daca piata neagra are o pondere mai mica, importurile „paralele (piata gri) sunt problema principala a importatorilor oficiali. Prin diverse cai se reuseste sustragerea de la plata obligatiilor fiscale catre stat si, in acest fel, se pot face oferte cu 30-40% mai bune pentru vanzatorii sau consumatorii de filme. „30% din piata filmelor foto o reprezinta piata neagra si piata gri”, precizeaza Iulian Dinica, director de vanzari la Macro International Romania.
In final, se poate spune ca piata filmelor foto este foarte aproape de perioada de maturizare. Marci care isi disputa suprematia pe plan mondial asteapta sa fie cumparate si din rafturile magazinelor romanesti. Ramane de vazut cat de bine isi vor conserva potentialul in aceasta perioada de recesiune si cat de repede se vor misca atunci cand piata va creste. Legat de felia de tort adjudecata de fiecare dintre marcile concurente, este greu de aratat care sta mai bine pe piata, in conditiile in care marile firme isi tin strict secret realizarile din anii anteriori.
Aurelian Buliga