Producatorii de hard au descoperit softul

Sunt trei feluri de cumparatori de computere. Cel care stie exact ce vrea si cauta oferte specializate, cel care, daca tot se afla la cumparaturi in rate, mai pune pe lista si un calculator, si cel care alearga dupa promotii, vrea un PC ieftin si bun de scris documente si navigat pe internet. Toti trei “vor iesi la cumparaturi” inainte de Sarbatorile de iarna, perioada de varf pentru vanzarile lanturilor de magazine mai mult sau mai putin specializate in IT. In afara de faptu



Sunt trei feluri de cumparatori de computere. Cel care stie exact ce vrea si cauta oferte specializate, cel care, daca tot se afla la cumparaturi in rate, mai pune pe lista si un calculator, si cel care alearga dupa promotii, vrea un PC ieftin si bun de scris documente si navigat pe internet. Toti trei “vor iesi la cumparaturi” inainte de Sarbatorile de iarna, perioada de varf pentru vanzarile lanturilor de magazine mai mult sau mai putin specializate in IT. In afara de faptul ca fiecare vrea un computer, aparent nu mai au nici o preferinta comuna. Doar faptul ca PC-ul cumparat mai trebuie sa si mearga. Sunt doua variante pentru ca acest lucru sa se intample. Fie cumpara un computer cu tot cu sistem de operare, fie apeleaza la o versiune pirat a softului respectiv.

Educatia in materie de tehnologie, puterea de cumparare ceva mai mare si, de ce nu, faptul ca poti sa iti iei computerul in rate incep sa incline preferintele spre prima varianta. Depozitul de Calculatoare si UltraPro dintre producatorii autohtoni de PC-uri, marile supermarketuri sau magazinele cash-and-carry precum Carrefour, Selgros sau Metro au inceput sa promoveze vanzarile de computere cu tot cu software. si nu numai cu Windows gata instalat, ci si cu antivirus sau jocuri “la pachet”. Nici Flamingo Computers nu a ramas pe dinafara, promovarea vanzarilor de PC-uri cu softuri preinstalate urmand sa debuteze inainte de Sarbatori. “Acum un an, toti erau foarte reticenti in aceasta privinta, dar noi eram convinsi ca daca vom pune produsele pe raft, acestea se vor vinde”, spune Catalin Dit, Retail & System Builder Account Manager la Microsoft Romania.


Rezultatul acestei schimbari de optica? Comparand primele noua luni din acest an cu perioada similara de anul trecut, Microsoft a inregistrat, pe piata romaneasca, aproape o dublare a vanzarilor de Windows XP Home Edition. “Vanzarea de computere cu software inclus este o tendinta normala, avand in vedere transformarea computerului dintr-un produs de nisa intr-un produs de uz curent. In IT nu ne adresam doar cunoscatorilor, ci unui segment mult mai larg de public, care foloseste calculatorul in scopuri preponderent productive. Suportul software este foarte important in acest caz”, afirma Petrut Mazarine, directorul de comunicare al UltraPro Computers.
De fapt, aceasta tendinta marcheaza o noua etapa pe piata romaneasca a vanzarilor de PC-uri, apropiind-o de ceea ce se intampla pe pietele vestice. Din estimarile Microsoft, daca in urma cu numai doi ani proportia de PC-uri vandute pentru acasa care aveau Windows instalat era de 1-2%, in acest an cota a ajuns de 15%. “In acest an fiscal (iunie 2005 – iunie 2006 – n.r.), ne-am propus sa dublam numarul de licente Windows vandute, ceea ce ar insemna, in functie de evolutia vanzarilor de PC-uri, ca aproximativ 20%-25% din computerele vandute sa aiba sistemul nostru de operare instalat”, afirma Catalin Dit. In Vest, proportia de Windows original contra pirat de pe computere e de 50% – 50%.


Asadar, brandurile locale de computere nu vor mai avea ca argument forte de partea lor doar pretul in fata marcilor cunoscute, care se vand de mult cu software inclus. Acest lucru nu ii ingrijoreaza, deocamdata, pe producatori, care au lanturile proprii de retail IT. Daca Lenovo, care isi propune locul 1 pe piata romaneasca, va vinde mai bine, aceasta va insemna si venituri pentru magazinele UltraPro, Depozitul de Calculatoare sau Flamingo. “Prin vanzarea de PC-uri cu soft si servicii asociate, nu urmarim sa crestem neaparat profitabilitatea, ci sa adaugam valoare produselor noastre”, spune Dan Topala, vicepresedinte al Flamingo International. “Deschiderea reprezentantei Lenovo pe piata din Romania nu are de ce sa ne ingrijoreze. IBM sau HP sunt prezenti cu reprezentante in Romania de mult timp, lucru care afecteaza mai degraba pozitiv afacerile Flamingo. Avem cel mai puternic lant de retail IT din Romania, prin intermediul caruia distribuim numeroase produse A-Brand, cum au fost calculatoarele si notebookurile IBM, devenite acum Lenovo, adauga acesta.”


Iar pentru clientul final, adica utilizatorul casnic sau micile afaceri, vanzarile de hardware si software “la pachet” nu inseamna nici macar computere mai scumpe. Ca sa ai un PC, pe care il iei in rate, cu Windows original instalat, scoti din buzunar in plus, lunar, 8 lei noi. Pe cand software doar cu buletinul?

Tendinta pietei IT

Cheltuielile cu tehnologia informatiei vor continua sa creasca cu aproximativ 10% pe an, fie ca e vorba de bugetele companiilor sau propriile buzunare.