După ani de zile de creşteri explozive, piaţa imprimantelor pare să se apropie de epoca maturităţii. Epoca creşterilor de două şi trei cifre se apropie de apus, iar bătălia se dă pe terenul tehnologiilor. Ca în multe alte sectoare, Europa Centrală şi de Est recuperează rapid în domeniul echipamentelor hard copy (cu imprimare pe suport fizic, incluzånd aici şi copiatoarele) decalajele faţă de pieţele mature vest-europene. Datele pulicate de compania de cercetare de pia
După ani de zile de creşteri explozive, piaţa imprimantelor pare să se apropie de epoca maturităţii. Epoca creşterilor de două şi trei cifre se apropie de apus, iar bătălia se dă pe terenul tehnologiilor.
Ca în multe alte sectoare, Europa Centrală şi de Est recuperează rapid în domeniul echipamentelor hard copy (cu imprimare pe suport fizic, incluzånd aici şi copiatoarele) decalajele faţă de pieţele mature vest-europene. Datele pulicate de compania de cercetare de piaţă Gartner, Inc. la sfårşitul lunii august indică o creştere cu 2,2% a volumului total de echipamente hard copy livrate în regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu şi Africa), în primul semestru al acestui an faţă de perioada similară din 2007. Această creştere, afirmă oficialii Gartner, se datorează în principal avansului pieţei est-central-europene (cu 14,9%) şi a celor din Orientul Mijlociu şi Africa; acestea au înregistrat o creştere cumulată de 14,1%. „Rezultatele din al doilea trimestru al acestui an arată o încetinire a ritmului de creştere, care ar putea continua pånă spre sfårşitul anului“, arată comunicatul de presă al Gartner.
Bătălie dură pe multifuncţionale
În ceea ce priveşte exclusiv imprimantele, Romånia are toate caracteristicile unei pieţe în curs de dezvoltare: predomină în mod clar, cu o cotă de circa 70%, imprimantele cu jet de cerneală (inkjet) alb-negru, graţie preţului de achiziţie scăzut, însă tendinţa evidentă de evoluţie este migraţia utilizatorilor către echipamentele bazate pe tehnologia laser, capabile să imprime color, şi către versiunile multifuncţionale (MFP) ale acestora.
Liderul pieţei romåneşti pe segmentele principale de tehnologie (inkjet, laser, MFP) este HP, care deţine în ansamblu o cotă de piaţă de peste 50%; aceasta se situează în jurul a 60%-65% în ceea ce priveşte segmentul cel mai mare ca volum al pieţei, imprimantele inkjet. Însă cota de piaţă a HP este mai mică – circa 40% – în ceea ce priveşte imprimantele laser color, unde concurenţa e mult mai dură. Gigantul HP este urmat de un pluton relativ compact de producători – Canon, Lexmark, Epson, Xerox şi Samsung – care contraatacă pe segmentul imprimantelor laser color – şi în special în subdomeniul MFP, unde diferenţa dintre cota de piaţă a liderului şi cele ale următorilor clasaţi este de cel mult 15% (cu variaţii trimestriale semnificative). Iar în segmentul multifuncţionalelor cu funcţii de imprimare foto, meciul cotelor de piaţă e practic egal, graţie strategiei agresive derulate de Canon şi Epson, care au aruncat pe piaţă şi echipamente specializate pentru tipărirea fotografiilor.
Criză la jumătatea anului
Daniel Ştefan, director general al Ceemark Romånia, care reprezintă la nivel local Lexmark International, e cel mai sceptic: „Cred că deja epoca creşterilor spectaculoase s-a încheiat. Companiile care efectuează studii de piaţă au anunţat deja un trimestru II 2008 semnificativ sub perioada similară din 2007 (în ansamblu, piaţa romånească de hard copy s-a contractat cu peste 21%, conform estimărilor Gartner, n.r.) şi toate datele din trimestrul al treilea arată continuarea acestui trend.“ Iată motivele, explică Ştefan: „Apropierea de maturizare (saturare) a pieţei – deja procesul de înlocuire a unui echipament vechi a devenit semnificativ faţă de o primă achiziţie; în segmentul consumer cred că limitarea/scumpirea creditelor este un motiv şi, de asemenea, aş îndrăzni să spun că stagnarea ori scăderea pieţei imobiliare din acest an are un efect psihologic; şi, nu în ultimul rånd, numărul mai mic de proiecte din sectorul public.“
Laser versus cerneală solidă
Unde s-ar putea înregistra creşteri? Toată lumea e de acord: la imprimantele laser color (şi variantele lor multifuncţionale), apoi la imprimantele laser monocrom, pe segmentul utilizatorilor office. „La nivel mondial, compania Xerox a observat în prima jumătate a anului 2008 o creştere a numărului de pagini imprimate color de aproximativ 30% faţă de perioada similară a anului 2007, ele reprezentånd deja peste 15% din numărul total de pagini produse pe echipamente Xerox“, afirmă Petrea. „Situaţia din Romånia nu este foarte departe de media internaţională.“
Orientarea către tehnologia laser e vizibilă şi din structura ofertei: Konica Minolta (KM) şi Samsung produc exclusiv imprimante şi multifuncţionale laser. Ca pondere în structura vånzărilor KM, potrivit Vioricăi Mocanu, pe segmentul color imprimantele s-au situat în primul semestru al lui 2008 la sub 20%, restul de peste 80% fiind multifuncţionale; pe segmentul monocrom, peste 90% din vånzările KM au fost echipamente multifuncţionale, restul fiind imprimante single function. „Încă un an vom asista la creşteri pe segmentul MFP laser monocrom şi imprimante laser color, apoi se va dezvolta segmentul de MFP color. Acestea au un potenţial aparte, deoarece ar putea înlocui cu succes inkjeturile atunci cånd pragul de rentabilitate va fi atins“, explică Alexandra Ionescu.
Bătălia pentru cote de piaţă se duce azi cu arme dintre cele mai diverse. Xerox mizează, afirmă Petrea, pe imprimantele şi MFP laser, precum şi pe echipamentele cu cerneală solidă, comercializate exclusiv de către această companie şi destinate cu precădere imprimării foto de înaltă calitate. E vorba de o nişă mică, cu o cotă de piaţă de circa un procent din totalul vånzărilor din Romånia, dar cu valoare ridicată, vizată şi de Canon, care produce şi imprimante dedicate exclusiv imprimării foto.
Epson se foloseşte cu succes de dominaţia zdrobitoare pe segmentul imprimantelor matriciale (folosite în special de către bănci), unde deţine o cotă de piaţă de 97%. Epson, afirmă Decuseară, „îşi va concentra atenţia asupra dezvoltării anumitor segmente cu potenţial ridicat, precum cel al produselor dedicate mediului educaţional, al soluţiilor pentru sistemul bancar, compania deţinånd în prezent cea mai extinsă gamă de soluţii de scanare şi tipărire de documente bancare, dar şi pe zonele tradiţionale, în special cea foto“, avånd ca ţintă, pentru perioada următoare, o cotă de 10% din totalul pieţei. Iar Samsung, una dintre foarte puţinele companii care îşi produce de la zero imprimantele, fără a apela la subansamble ale altor producători, are o strategie ambiţioasă de business, concentråndu-se exclusiv asupra segmentului laser (în format A4); independenţa faţă de furnizori s-ar putea dovedi un avantaj major.
Simona Decuseară, national sales & marketing manager, Epson Romånia