Producatorii se mananca intre ei pentru „salamul sasesc”

Partea cealalta sunt alti 10, 15 producatori care fabrica salam sub aceeasi denumire. Miza razboiului este mare, avand in vedere ritmul ametitor in care au crescut vanzarile acestui sortiment o data cu campania publicitara a Cris Tim. "Aceasta actiune este un succes, vanzarile au crescut considerabil. Dar pentru aceasta societatea noastra a cheltuit sume importante. Am depus documentatia pentru obtinerea dreptului de exclusivitate pentru denumirea "salam sasesc". Nu va fi nici o problema in obti

Partea cealalta sunt alti 10, 15 producatori care fabrica salam sub aceeasi denumire. Miza razboiului este mare, avand in vedere ritmul ametitor in care au crescut vanzarile acestui sortiment o data cu campania publicitara a Cris Tim. „Aceasta actiune este un succes, vanzarile au crescut considerabil. Dar pentru aceasta societatea noastra a cheltuit sume importante. Am depus documentatia pentru obtinerea dreptului de exclusivitate pentru denumirea „salam sasesc”. Nu va fi nici o problema in obtinerea exclusivitatii”, spune Radu Timis, director general Cris Tim. Pozitia celorlalti producatori reprezentati de Asociatia Romana a Carnii (ARC) este transanta:” Dreptul exclusiv al SC Cris-Tim Prodcom SRL asupra marcii al carei titular este se refera exclusiv la denumirea „Cris-Tim” si elementul figurativ care o insoteste, si nu la denumirea „salam sasesc”, spune Gelu Dragomir, presedinte Asociatia Romana a Carnii (ARC).
Data fiind miza considerabila, amenintarile cu tribunalul curg din ambele parti. „Am informat ceilalti producatori de salam sasesc ca sunt in ilegalitate, iar in cazul in care nu elimina aceasta denumire ii vom actiona in instanta”, avertizeaza Radu Timis. De cealalta parte, ARC spune:” Despre amenintarile cu tribunalul si cerut daune, mai curand ceilalti producatori pot sa o faca cu succes, deoarece ei au fost prejudiciati de ciudata impresie ca in intreaga tara exista un unic adevarat fabricant! Nimic mai fals!”
Producatorii reprezentati de ARC considera ca au castigat razboiul. Intr-un comunicat de presa se precizeaza: „A fost un razboi, dur caruia ii vom pune capat acum. Conform articolului 5 din Legea nr. 84/1998 denumirea „salam sasesc” nu poate fi inregistrata, fiind generica”. Numai ca, potrivit OSIM, tot acest razboi va fi incheiat o data cu verdictul respectivei institutii. „Pana in luna martie, Cris Tim va trebui sa prezinte dovezi suplimentare pentru a justifica solicitarea. In functie de acestea, OSIM poate valida cererea Cris Tim”, precizeaza surse din cadrul institutiei.
Potrivit lui Radu Timis, delimitarea celor doua tabere este incorecta. „Orice asociatie apara interesele fiecarui membru. Societatea noastra este membru ARC. Ar fi fost normal ca asociatia sa ia pozitie macar in functie de probele aduse de fiecare, or asistam la situatia in care ARC a devenit trompeta unor membri impotriva altui membru”.
In contextul acestui razboi ARC avertizeaza: „Acceptarea acestui precedent ar duce la o situatie absurda: maine, alt procesator ar inregistra „parizerul”, poimaine „salamul de vara” si, in scurt timp intreaga industrie a carnii romanesti devine monopolul unuia sau al catorva intreprinzatori „inventivi”. Replica lui Radu Timis: „Din marca salam sasesc numai cuvantul salam este denumire generica, iar sasesc, desi pare sa fie o indicatie geografica, nu este, deoarece sasii nu locuiesc si nu au locuit intr-un loc anume”.
Miza acestei dispute incepe sa se intrevada: „Inca de la obtinerea certificatului ISO 9002 am studiat posibilitatea exporturilor. Rzultatele sunt elocvente. Avem cereri de a produce in Azerbaidjan si Venezuela, in timp ce piata europeana a reactionat pozitiv. Pot spune ca este un produs european”, anunta Radu Timis.
„La inceput, salamul sasesc reprezenta numai cinci la suta din productie, pentru ca acum sa atinga 25 la suta. Ceilalti producatori nu realizeaza nici jumatate din productia Cris Tim, dar din pacate asistam la situatii de genul. Aveti salam sasesc? Da! De cele mai multe ori, nefiind produs de Cris Tim, este mediocru iar reactia clientului: Este o pacaleala!, chiar daca nu este un produs Cris Tim ne afecteaza”, explica Radu Timis.
„Felicitari Cris Tim pentru ca a reusit sa scoata un astfel de produs, dar a spune ca celelalte produse sunt un fals, depaseste buna-cuviinta”, subliniaza Gelu Dragomir, presedinte Asociatia Romana a Carnii. Acesta spune ca in cazul in care OSIM va accepta cererea Cris Tim de a avea exclusivitate pentru „salam sasesc”, ARC se va lupta pentru anularea deciziei.    

Declaratii cheie in conflictul salamului

· „Este un produs foarte apreciat, reusit. Felicitari”, Gelu Dragomir, presedinte Asociatia Romana a Carnii.

· „Avem cereri de a produce in Venezuela si Azerbaidjan. Piata occidentala il agreeaza. Este un produs occidental”, Radu Timis, presedinte Cris Tim. Reprezinta 25 la suta de productia Cris Tim, iar ceilalti procesatori nu vand nici jumatate din volumul Cris Tim.

· „Salam sasesc se identifica cu Cris Tim, de aceea este deosebit de important pentru noi”, Radu Timis

· „Acceptarea acestui precedent ar duce la o situatie absurda: maine, alt procesator ar inregistra „parizerul”, poimaine „salamul de vara” si, in scurt timp intreaga industrie a carnii romanesti devine monopolul unuia sau catorva intreprinzatori „inventivi”, sustin reprezentantii ARC.