În timp ce Statul Islamic (ISIS, în engleză) lupta pentru a prelua controlul asupra localităţii siriene Kobane, în micul oraş Comines din sudul Belgiei cu circa 20.000 de locuitori, ciocolata începea să se deterioreze în magazia fabricii în aşteptarea comenzilor care nu mai veneau. Situaţia se prelungea din octombrie anul trecut.
Proprietarii au estimat că au pierdut între 50.000 şi 100.000 de euro. Italo-elveţiană, marca veche de aproape o sută de ani s-a văzut obligată să-şi schimbe numele din cauza conotaţiei ce trimite la jihadiştii care luptă în Irak şi Siria, decapitând şi arzând oameni de vii. 'Numele făcea mult rău afacerii', a recunoscut Désirée Libeert, fiica proprietarului acestei companii fondate în 1923.
La 1 ianuarie 2014, partenerii companiei, care foloseşte în prezent 150 de angajaţi şi are încasări de 35 de milioane de euro anual, au decis să schimbe acronimul (ISIS, de la Italo Suisse Italo Suisse). 'Crea confuzie privind originile noastre', susţine directoarea acestei firme care se consideră sută la sută belgiană. Potrivit ei, stră-străbunicul său a venit în Elveţia pentru a 'investiga şi studia tehnicile ciocolatei'.
Numele făcea totodată trimitere la 'zeiţa egipteană a dragostei şi frumuseţii', explică Désirée. A fost un ghinion faptul că au optat fără să ştie pentru un cuvânt care mai târziu avea să fie citat la ştirile negative de mass-media din întreaga lume. Când conotaţia teroristă a denumirii ISIS a început să se extindă anul trecut pe întreaga planetă, familia Libeert a remarcat că cererea la produsele lor a început să scadă.
Înainte de Sărbătorile de anul trecut s-au înregistrat pierderi de până la 100.000 de euro. La discuţiile privind un nou nume, la care au participat cei cinci parteneri ai familei, s-a avut iniţial în vedere denumirea de 'Liberty' ca un concept total opus terorismului. Însă până la urmă s-a optat pentru Libeert – destul de asemănător – pentru ambalajele dulciurilor acestei fabrici.
Ciocolatele ISIS nu şi-au mai găsit loc între cele 5.000 tone de dulciuri fabricate anual de această firmă de familie. Iar tabletele care aşteptau în magazie să fie distribuite sub acest nume au avut alte destinaţii decât cele prevăzute iniţial, precum Spania, Franţa şi Suedia.
Firma de familie, care are un moştenitor în vârstă de numai doi ani, vrea să întoarcă pagina şi să continue să facă ceea ce ştie de nouă decenii: 'Ciocolată belgiană bazată pe o reţetă secretă de familie pe care o cunosc doar cinci membri', conchide Désirée.AGERPRES