Decizia a fost luată de conducerea Takata, conform unui comunicat al companiei, şi a determinat reglementatorul bursier din Japonia să îngheţe cotaţiile şi să suspende acţiunile, începând de marţi, după ce acestea au cumulat o scădere de circa 80% de la mijlocul lunii.

Obligaţiile de plată ale Takata depăşesc un miliard de yeni, ceea ce face din producătorul de componente auto cel mai mare falimentar nipon până la această dată.

Cererea de intrare în faliment, prezentată unui tribunal din Tokio, este destinată să faciliteze restructurarea acestei datorii, folosindu-se de legislaţia japoneză, şi să evite insolvenţa, se menţionează în comunicat, care subliniază că va fi solicitată finanţare de urgenţă unor instituţii din Japonia pentru a fi continuată activitatea.

Preşedintele Takata, Shigehisa Takada, şi-a cerut scuze creditorilor, într-o conferinţă de presă, a solicitat „înţelegere şi sprijin” şi a afirmat că „declararea în faliment” are ca obiectiv „continuarea asigurării unei aprovizionări stabile cu produsele sale”.

TK Holdings, subsidiara din Statele Unite, s-a declarat, de asemenea, în faliment, a informat Takata, care a anunţat că va primi sprijin financiar pentru restructurarea sa de la Key Safety Systems, filiala americană a firmei chineze Ningbo Joyson Electronic.

Astfel, Takata va vinde toate participaţiile sale în această firmă către Key Safety Systems pentru o sumă de 175 miliarde yeni.

Ministrul japonez al Economiei, Comerţului şi Industriei, Hiroshige Seko, a calificat acest faliment drept „inevitabil” şi şi-a exprimat încrederea că procesul „va fi dus până la capăt fără probleme, pentru a evita confuzia şi afectarea pieţei de componente auto”, conform agenţiei Kyodo.

Înfiinţată în 1933, Takata este unul dintre cei mai mari furnizori mondiali de airbaguri şi alte dispozitive de securitate şi, din 2008, trece printr-o serie de dificultăţi economice derivate din defectele constatate la capsula metalică unde se află sacul airbagului.

 

Această problemă poate face ca airbagul să se desfacă cu o putere foarte mare şi să proiecteze fragmente în pasageri şi este considerată cauza a cel puţin 15 decese şi afectează autovehiculele a 19 producători auto din toată lumea.

Defecţiunea a provocat cheltuieli imense companiei, ca urmare a înlocuirii acestor dispozitive la 42 de milioane de autovehicule, dar şi sancţiunilor şi compensaţiilor pe care a fost obligată să le achite.

UPDATE

Uzinele din România nu ar trebui să fie afectate

Falimentul nu va afecta afacerile Takata din România, a menționat pentru Capital, Georg Lamerz, putător de cuvânt al diviziei europene a Takata. Acesta a indicat că Takata EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa), divizie din care face parte și România, „are rezultate financiare solide și relații bune cu clienții. Takata EMEA funcționează complet independent de restul grupului și afacerile sale nu depind de sprijinul financiar al altor regiuni. Asociațiile afiliate ale Takata în cadrul EMEA, partenerii lor de afaceri și angajații nu ar trebui, prin urmare, să fie direct afectați negativ de procedurile din S.U.A. și Japonia sau de vânzarea propusă. Takata nu intenționează să inițieze proceduri de insolvență în Europa. În Europa, Takata va continua să își plătească furnizorii și angajații fără schimbări sau întreruperi și va continua să livreze produse în mod fiabil clienților, ca de obicei”.

În România, grupul Takata este reprezentat de două subsidiare, Takata România şi Takata Sibiu. Cele două entităţi juridice au trei uzine care produc la Sibiu şi Arad airbag-uri, centuri de siguranţă şi volane. Conform datelor raportate Ministerului Finanţelor Publice, Takata România a avut anul trecut o cifră de afaceri de 2,57 miliarde de lei şi un profit net de 112,81 milioane de lei. În acelaşi timp Takata Sibiu a raportat afaceri de 481,28 milioane de lei şi un profit de 18,65 milioane. Numărul total de angajaţi ai Takata în România depăşeşte 7.000. 

Citește și:

Unul dintre cei mai mari furnizori auto mondiali, cu 3 uzine în România, va intra în faliment