În 2008, acest sector industrial îşi continuă trendul ascendent, creşterea estimată fiind de 40% faţă de 2007. Potrivit studiilor Neomar, piaţa va atinge în acest an 14 miliarde de euro. Creşterea continuă a preţurilor, lipsa forţei de muncă sau problemele legate de traficul infernal din marile oraşe nu par să afecteze dinamica pieţei construcţiilor. Totuşi, ultimele calcule au arătat că numai în Bucureşti pierderile în acest domeniu se ridică la circa două milioan
În 2008, acest sector industrial îşi continuă trendul ascendent, creşterea estimată fiind de 40% faţă de 2007. Potrivit studiilor Neomar, piaţa va atinge în acest an 14 miliarde de euro.
Creşterea continuă a preţurilor, lipsa forţei de muncă sau problemele legate de traficul infernal din marile oraşe nu par să afecteze dinamica pieţei construcţiilor. Totuşi, ultimele calcule au arătat că numai în Bucureşti pierderile în acest domeniu se ridică la circa două milioane de euro pe zi din pricina traficului aglomerat, care întârzie livrările şi consumă ineficient timpul companiilor.
Chiar şi în acest context, dinamica pieţei rămâne una dintre cele mai interesante. Segmentul de acoperişuri rezidenţiale şi cel al panourilor termoizolante (cunoscute şi sub denumirea de panouri sandwich) reprezintă piese importante în acest puzzle, în condiţiile în care se aşteaptă o creştere a numărului de construcţii de tipul sediilor de companii, al depozitelor şi halelor industriale.
Ritm mai calm şi mai sănătos
Pe segmentul de panouri sandwich, utilizate în construcţia de hale industriale, depozite, centre comerciale sau clădiri de birouri, anul evoluţiei spectaculoase a fost 2006, când se înregistrase o creştere de 65%, în comparaţie cu 2005, pentru ca în 2007 creşterea să fie de numai 6%, în termeni valorici. Dacă ţinem cont că, în ceea ce priveşte volumul pieţei, creşterea a fost în acelaşi an de 15%, este evident că piaţa locală a fost impulsionată de panourile sandwich accesibile ca preţ, respectiv de cele cu miez din polistiren. Pe lângă acestea, mai există două mari categorii de produse: panouri cu miez din spumă poliuretanică şi panouri cu miez din vată minerală, situate pe alte paliere de calitate şi preţ. Totuşi, în 2007 s-a remarcat o creştere a produselor premium, la ambele categorii analizate.
În trecut, majoritatea panourilor erau aduse din import (Italia şi Germania). Pe segmentul de panouri sandwich, în 2005, acestea reprezentau aproximativ 72% din piaţă. Pentru 2008, se estimează o pondere a importurilor de numai 40% din piaţă, ceea ce indică o maturizare a pieţei, dezvoltarea industriei şi, desigur, creşterea semnificativă a producţiei interne.
În ceea ce priveşte clienţii, pe segmentul de acoperişuri pentru clădiri rezidenţiale, de regulă aceştia sunt persoane fizice, iar pe segmentul de panouri termoizolante vorbim de dezvoltatori de proiecte imobiliare, companii de construcţii etc.
Producţia locală s-a dovedit a fi cheia creşterii eficienţei
Capital – Editia nr. 18, data 7 mai 2008