Oferta de medicamente pe piaţa românească se va îmbunătăţi simţitor anul acesta. Principalii producători mizează pe produsele din grupele terapeutice cardiovascular şi sistem nervos. Factorii dezvoltării sunt multipli: pornind de la aderarea României la Uniunea Europeană până la expirarea unui număr semnificativ
de patente.
Planul de business al oricărui producător farmaceutic care se respectă cuprinde un capitol dedicat dezvoltării de noi produse. Anul 2007 are o însemnătate aparte din acest punct de vedere. Aderarea la Uniunea Europeană nu a ocolit nici acest sector, una dintre cele mai importante schimbări aduse fiind faptul că un medicament înregistrat într-una din ţările membre ale Uniunii poate fi comercializat pe întreg spaţiul comunitar fără să mai fie nevoie de alte autorizaţii. Altfel spus, medicamentele care erau autorizate doar în ţările vestice vor putea fi comercializate şi în farmaciile din România, iar medicamentele înregistrate în ţara noastră nu mai au bariere la export.
Un număr important de medicamente noi vor apărea şi datorită activităţii de cercetare a companiilor şi a expirării unui număr mare de patente. Antibiotice, ultimul mare producător farmaceutic aflat în proprietatea statului şi în plin proces de privatizare, intenţionează să lanseze anul acesta 20 de noi medicamente, acest lucru însemnând o creştere cu 20% a portofoliului actual. „Compania şi-a orientat politica de formulare şi lansare de noi medicamente spre produsele din clasele sistem cardiovascular, sistem nervos central, antiinfecţioase, produse dermatologice şi spre cele de tub digestiv şi metabolism“, a declarat pentru Capital Ioan Nani, director general. Potrivit acestuia, anul acesta, Antibiotice va aloca pentru cercetarea şi dezvoltarea de noi produse, precum şi pentru realizarea de studii de bioechivalenţă, un buget reprezentând cinci procente din cifra de afaceri a companiei. La finele primelor nouă luni din 2006, aceasta se situa la 43 de milioane de euro. În acest an se estimează o majorare de 20% a acestui indicator.
Competiţia cu multinaţionalele
Cei de la Antibiotice vor avea de anul acesta un competitor serios, Terapia Ranbaxy, în ceea ce priveşte medicamentele care i-au făcut cunoscuţi peste hotare. Reprezentanţii companiei indiene spun că anul acesta vor lansa antibiotice (Enhancin – combinaţie de amoxicilină cu acid clavulanic, Contiflo MR – tamsulosin şi Alfuran MR – alfuzosin), dar şi alfablocante şi antiepileptice (Lamotiran şi Gabaran). „Vom scoate pe piaţă peste 40 de noi medicamente, dintre care cel puţin cinci vor fi primele produse generice de pe piaţă în categoriile lor. Toate vor fi produse de ultimă generaţie, mult mai accesibile ca preţ“, spune Dragoş Damian, CEO Terapia Ranbaxy. El a mai adăugat că toate aceste medicamente au fost deja depuse spre aprobare şi cel puţin şase au fost deja aprobate. La rândul său, LaborMed Pharma îşi propune să lanseze şapte noi medicamente generice din clasa sistem cardiovascular. „Noile produse fac parte din categoria medicamentelor eliberate pe bază de prescripţie medicală“, detaliază Andreea Voicu-Jiquidi, director de comunicare în cadrul companiei. Anul trecut, LaborMed Pharma a alocat cercetării 1,5 milioane de euro, din care 60% doar pentru studii de bioechivalenţă. „Circa 10-15% din fonduri sunt alocate optimizării proceselor tehnologice, iar restul merge către cercetarea de produse noi“, adaugă Andreea Voicu-Jiquidi.
Nici marii producători internaţionali nu ocolesc România din acest punct de vedere. Gedeon Richter deţine în România un laborator de dezvoltare a medicamentelor şi de efectuare a studiilor de bioechivalenţă. „Anual, am lansat patru-cinci produse noi şi dorim să menţinem acelaşi ritm în anii următori“, spune Zayzon Zsuzsanna, PR manager Gedeon Richter România. „De altfel, în ultimii doi ani, au fost efectuate peste 15 studii de bioechivalenţă“. Producătorul multinaţional Roche avea în cercetare la mijlocul anului trecut 112 proiecte, dintre care 57 de noi molecule. Dan Zamonea, directorul general al Roche România, spune că vor apărea pe piaţa locală medicamentele propuse spre aprobare autorităţilor europene, adică trei produse destinate cancerului de sân şi anemiei renale. La nivel mondial, Roche a investit în primele şase luni ale anului trecut doar pentru cercetare şi dezvoltare de produse noi peste trei miliarde de franci elveţieni, cu 15% mai mult comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2005.
Cu toate acestea, compania de cercetare a pieţei farmaceutice Cegedim nu crede că anul acesta se va repeta performanţa înregistrată în 2006, când piaţa a crescut cu 20% faţă de anul precedent. Estimează în schimb o creştere a pieţei cu o rată anuală între 10 şi 15 procente.
Asaltul pilulelor
«Vom scoate pe piaţă peste 40 de noi medicamente, dintre care cel puţin cinci vor fi primele produse generice de pe piaţă în categoriile lor.»
Dragoş Damian, CEO Terapia Ranbaxy