Avem de-a face, asadar, cu o piata insuficient dezvoltata – chiar daca a trecut de stadiul incipient – insa cu un potential extrem de atragator pentru ofertantii acestei categorii de produse. Sperantele lor sunt legate atat de mult invocata dezvoltare economica a tarii, odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, cat, mai ales, de receptivitatea pe care o manifesta tinerii la orice inseamna produse inovative, ce-i ajuta sa-si creeze o imagine “trendy”. Spre deosebire de alte segmente de consumatori, ei sunt cei mai dispusi sa-si sacrifice o mare parte a banilor pe care ii au pe produse cosmetice si de igiena personala.

De altfel, studii privind comportamentul adolescentilor in ceea ce priveste utilizarea unor astfel de produse, realizate in ultimii ani de diverse firme de cercetare de piata, releva faptul ca aproape 70% din baieti si 50% din fete folosesc gel de par, iar peste 60% din fete recurg la fixativ. Pentru tinerii intre 15 si 22 de ani, gelul de par si fixativul se situeaza pe locul cinci – dupa pasta de dinti, sampon, sapun si deodorant – intr-un top al celor mai folosite produse din categoria mentionata.
Urmarind structura vanzarilor de produse hair styling, conform informatiilor furnizate de ACNielsen Romania, constatam acelasi lucru: ca volum, produsele de modelare a parului (gel, ceara, crema, gel plus ceara etc.) ocupa prima pozitie (41,2%), urmate la oarecare distanta de fixativ (34,6%). In cazul primei categorii – tot din perspectiva volumului vanzarilor -, ca forma de ambalare, cele mai solicitate sunt borcanasele din sticla sau plastic, iar ca putere de fixare, varianta “normal”.
In ceea ce priveste fixativul, piata este alcatuita din doua segmente: “fixing lacquers/ hair lac” (34%) si “fixing spray/ hair lac” (66%), fixativul sub forma de spray aerosol detinand ponderea covarsitoare la aceasta categorie (99%). Cei mai multi utilizatori prefera variantele Strong (26%), Ultra Strong (17%), Extra Hold (16%) si Normal (9%).


Spuma pentru coafat, cu precadere cea sub forma de spray, ocupa pozitia a treia ca volum al vanzarilor de produse de tip hair styling, respectiv pozitia a doua ca valoare a acestora. Extra Hold (21%), Ultra Strong (19%) si Firm Hold (18,6%) sunt variantele de fixare care se vand cel mai bine.
Comparativ cu celelalte tari din ECE, piata locala este mica


Ce urmaresc consumatorii prin utilizarea unor produse de hair styling? Sa obtina cat mai usor posibil un look nou si modern, care sa le sporeasca increderea in sine, sa nu piarda mult timp cu aranjarea coafurii, dar si garantia ca vor arata bine chiar in situatii extreme, cum ar fi caldura excesiva, efort fizic prelungit, vant, ceata, ploaie etc.
Reprezentantii companiei Henkel considera ca, desi utilizatorii invata rapid care sunt beneficiile produselor de hair styling, piata romaneasca este subdezvoltata din punctul de vedere al penetrarii acestora si al cantitatii consumate in comparatie cu situatia inregistrata in alte tari din Europa Centrala si de Est.


“Estimam ca piata va creste pe masura ce noile generatii, mai educate in aceasta privinta, vor avea o putere de cumparare mai mare”, afirma Marian Burlan, Product Manager la Henkel Romania. “Ca tendinte, ne asteptam ca fixativul spray sa piarda din importanta in favoarea produselor din categoria gel de par&ceara, produse moderne, care castiga tot mai multi consumatori, in special tineri. Spuma modelatoare, folosita in principal pentru pregatirea coafurii – aplicata in general inainte de uscarea si aranjarea parului -, isi va pastra importanta, dar va trebui sa raspunda unor cerinte din ce in ce mai ridicate ale consumatorilor, cum ar fi protectie, hidratare etc. Nu trebuie omis faptul ca exista o categorie de consumatori ce se dezvolta, cea a barbatilor, si care va conta foarte mult in dezvoltarea intregii piete de produse de styling”, apreciaza Marian Burlan.


Compania Henkel este prezenta pe piata romaneasca cu gama Taft, ce contine trei subgame, fiecare avand produse desfasurate pe mai multe categorii. In cadrul segmentului-tinta al produselor Taft intra, in principal, femeile de orice varsta si din orice clasa sociala, care sunt constiente de nevoile lor de aranjare a coafurii. Gama se adreseaza insa si barbatilor, precum si consumatorilor mai tineri, care inteleg ca imaginea lor este influentata, printre altele, si de stilul coafurii pe care-l abordeaza.

Exista doua categorii distincte de consumatori

Un alt jucator important pe piata de hair styling este compania Beiersdorf, prezenta in Romania cu marca Nivea Hair Care, o gama ce acopera nevoi diferite pentru tipuri diferite de par, prin produse gen spray-uri fixative, spume pentru coafat, geluri si ceara. Unele game, precum Curly Hair (sampon, balsam, spray fixativ si spuma de coafat) si Silky Shine (gel de par si ceara modelatoare) au fost lansate anul trecut, iar in urma cu doua luni a fost relansata gama de spume de coafat.
Nicoleta Radoi, Brand Manager la Beiersdorf Romania, considera ca tinerii si adolescentii pe de o parte si persoanele mature de cealalta parte constituie cele doua categorii majore de consumatori pentru produsele de styling. Primii cauta produse prin care isi pot crea lookuri cat mai moderne, ceilalti sunt interesati, cu precadere, de cele ce confera coafurii ingrijire si rezistenta indelungata.
“Deoarece nivelul de penetrare al produselor de hair styling este inca scazut in Romania, comparativ cu alte tari, piata locala inregistreaza o crestere destul de dinamica, de cel putin 15 – 20% anual”, precizeaza Nicoleta Radoi.

In opinia interlocutoarei noastre, piata locala este in crestere si se aliniaza destul de repede tendintelor modei occidentale. In ultima perioada, se remarca o orientare a utilizatorilor catre produse care, pe langa beneficiul clasic, de fixare sau modelare a parului, sa ofere acestuia hidratare, ingrijire si stralucire.

Top 10 producatori in functie de volumul vanzarilor

Statestrong

Henkel/Schwarzkopf

P&G (incl. Wella si Londa)

Spuma Prod.

Mirato 78,67%

Beiersdorf (cumulat)

Pars Prod Comp

Ariel

Octagon Invest

Coral Cosmetics


Top 10 barnduri, In functie de volumul vanzarilor

Professional Touch

Taft

Fitness

Intesa

Nivea 70,40%

Axial (cumulat)

Londa

Class

Professional Line/Och

Wellaflex

Sursa: ACnielsen ROMANIA