Piaţa urmează un trend ascendent, cu creşteri importante de la un an la altul. Potrivit ACNielsen Romania, în 2005, vânzările au crescut cu 43%, ca valoare, şi cu 20%, ca volum, faţă de 2004.
Şerveţele demachiante, loţiuni tonice, creme anticearcăn, hidratante sau nutritive, de zi sau de noapte, creme pentru prevenirea şi atenuarea ridurilor, geluri pentru gommage (exfoliere), măşti cosmetice etc. O ofertă, aşadar, extrem de bogată în ceea ce priveşte produsele destinate îngrijirii şi întreţinerii tenului, pentru toate segmentele de consumatori.
Demn de remarcat este faptul că, în ultimii doi ani, piaţa s-a dezvoltat datorită, în special, produselor cu preţ mediu şi ridicat – fapt confirmat şi de cifrele prezentate mai sus, din care rezultă că procentajul creşterii vânzărilor valorice este dublu faţă de cel cantitativ.
În primele opt luni ale acestui an, s-au vândut 430.000 de litri de pomezi, în valoare de 15 milioane de euro.
În ceea ce priveşte tipul de produs utilizat, cremele hidratante de zi deţin supremaţia în vânzări, urmate de cremele antirid şi de cele nutritive, de noapte. Produsele româneşti au o pondere de 59% din volumul total al pieţei şi numai 37% din valoarea acesteia.
Potrivit studiilor ACNielsen Romania, compania Farmec Cluj este lider pe acest segment, deţinând prima poziţie, ca volum al vânzărilor, la categoriile creme de faţă şi ochi, demachiante şi măşti cosmetice, respectiv poziţia a doua în ceea ce priveşte produsele pentru gommage. Mărci precum Doina – de ani de zile, „vedetă“ de necontestat pe segmentul demachiante – Gerovital H3, Gerovital Plant, Aslavital sau Farmec se află de ani de zile în topul primelor zece branduri cele mai bine vândute.
Produsele Farmec sunt apreciate şi în afara ţării, ponderea exportului deţinând peste 20% din cifra de afaceri a companiei. În străinătate, cele mai bine vândute game sunt Gerovital H3 – prof. Dr. Ana Aslan, Gerovital Plant şi Aslavital pe bază de argilă.
Din anul 2007, piaţa va deveni mai selectivă
Vin puternic din urmă alte cinci firme autohtone: Elmi Prodfarm, Gerocossen, Combinatul Apicol, Gerovital Cosmetics şi TIS Farmaceutic Bucureşti, nume aflate în „Top zece producători“ la aproape toate categoriile analizate.
Elmi Prodfarm este prezentă pe piaţa cu trei branduri pe segmentul cremelor de faţă, cel mai important şi mai vechi din portofoliu fiind Elmiplant – adresat femeilor de peste 30 de ani, cu venituri medii – gamă relansată în acest an. Bioten este poziţionat pe segmentul economic şi se adresează îndeosebi femeilor sub 30 de ani, în timp ce Blossom este brandul premium al companiei.
„Datorită investiţiilor considerabile pe care le-am făcut, credem că dispunem de cel mai modern şi utilat spaţiu de producţie pentru cosmetice din România. Dovadă stau şi contractele în sistem «private label» pe care le-am încheiat în ultimii ani cu companii precum A&D Pharma, Vita Care sau Deese – Switzerland“, precizează Andreea Cremenescu, director de marketing la Elmi Prodfarm. În opinia sa, începând cu anul 2007, segmentul produselor de lux va fi „atacat“ de noi jucători internaţionali. Este de aşteptat, totodată, să crească oferta producătorilor bulgari şi polonezi, prezenţi deja pe piaţa românească.
Gerocossen joacă un rol important pe piaţa cosmeticelor de îngrijire a tenului, prin gama Gerocossen Natural, lansată în februarie 2004 şi care conţinea la vremea respectivă patru produse. Între timp, gama s-a extins la 17 produse, cele mai bine vândute fiind cremele antiaging, nutritive şi cele cu efect de hidratare. Compania deţine în prezent poziţia a cincea, ca producător, la categoria creme de faţă şi ochi – după Farmec, L’Oréal, Beiersdorf şi Elmi Prodfarm – şi poziţia a patra ca brand.
„Pe termen lung, aderarea la UE va însemna o creştere a puterii de cumpărare a consumatorilor, o piaţă internă mai educată şi mai competitivă şi, nu în ultimul rând, şanse mai mari, pentru producătorii locali, de a realiza exporturi către piaţa comunitară“, este de părere Andreea Sas, marketing manager la Gerocossen.
Ca valoare a vânzărilor, gama Nivea Visage (Beiersdorf) este liderul pieţei, cu produse pentru îngrijirea de bază, îngrijirea specială a tenului, îngrijirea antirid şi antiîmbătrânire, una dintre cele mai bine vândute creme fiind nivea Visage Q10+. Cel mai nou produs al gamei este Nivea Visage DNAge (de zi, noapte şi ochi), lansat în luna septembrie a.c. şi având o susţinere ATL şi BTL pe măsura renumelui brandului. Reprezentanţii companiei Beiersdorf consideră că nu vor fi schimbări semnificative pe piaţa de profil, începând cu anul 2007, întrucât cei mai mulţi dintre marii producători mondiali sunt deja prezenţi în România. În plus, nu există taxe vamale pentru produsele de îngrijire a feţei importate din UE, iar cei mai importanţi jucători din piaţă sunt europeni.
„Vârfurile de lance“ ale companiei L’Oréal în materie de vânzări pe segmentul de produse pentru îngrijirea feţei sunt cele din gamele Revitalift – L’Oréal Paris Dermo Expertise şi Skin Naturals Essentials, de la Garnier. L’Oréal nu numai că investeşte foarte mult în cercetare şi dezvoltare, dar se bazează şi pe o strategie de comunicare foarte clară a avantajelor sale tehnologice competitive.
Reprezentanţii companiei consideră că există doi factori care vor influenţa, în mod esenţial, evoluţia pieţei locale de cosmetice, după 2007: procesul de omogenizare a obiceiurilor de consum se va accelera, românii devenind astfel mult mai exigenţi, pe de o parte, iar piaţa va deveni mult mai selectivă, agreând doar produsele care îndeplinesc cu adevărat standardele de calitate impuse de legislaţia europeană, pe de altă parte.
O cremă pentru două generaţii de femei
În anul 1967, în laboratoarele Farmec din Cluj s-a fabricat primul produs Gerovital H3: o singură cremă de faţă, de 30 ml, într-un ambalaj extrem de simplu. La 40 de ani de la înregistrarea patentului de către Ana Aslan, oamenii de marketing şi cercetare din echipa Farmec au hotărât să facă un exerciţiu de branding, menit să salveze Gerovital H3 de erodarea în timp. Gama conţine astăzi nouă produse, opt destinate îngrijirii feţei şi unul pentru îngrijirea mâinilor. Gerovital H3, de la Farmec are, aşadar, o nouă imagine şi conţine un complex redefinit de ingrediente antiîmbătrânire.