Modul de viata trepidant le face pe gospodine sa constientizeze faptul ca timpul este o resursa valoroasa pe care trebuie s-o gestioneze mai eficient. Din pacate, romancele inca mai cred ca implicandu-se fizic si pe lunga durata intr-o activitate casnica, indiferent ca este vorba de pregatirea muraturilor sau de menaj, economisesc bani.
Metodele clasice de rezolvare a problemelor domestice sunt insa de mult timp depasite in Occident. Datorita unor produse specializate destinate intretinerii mobilierului si pardoselilor se castiga nu numai timp, ci si satisfactia unor rezultate spectaculoase. In plus, ceea ce nu este deloc de neglijat, aceste produse care sunt usor de folosit si care au un miros placut ii fac pe barbati mai receptivi la solicitarile nevestelor de a le ajuta la spalatul podelelor si la indepartarea prafului de pe mobila.
Lider la aceasta categorie de produse este Johnson Wax. Cifra anuala de vanzari pentru gama Pronto este de aproximativ un milion de bucati, ceea ce, dupa estimarile importatorului, inseamna aproximativ trei sferturi din piata.
Johnson Wax este o companie americana care s-a extins peste tot in lume, Romania apartinand grupului de piete coordonat din Italia. Produsele comercializate au ca destinatie atat intretinerea mobilierului clasic sau modern, cat si ingrijirea si curatarea pardoselilor, a monitoarelor, a suprafetelor din plastic si sticla. Dificultatile intampinate pe piata tin de necesitatea de a comunica facilitatile oferite de produs, lucru destul de dificil de realizat intr-un spot publicitar care dureaza numai 30 de secunde.
Johnson Wax Romania SRL este mai mult decat reprezentanta pe plan local a companiei americane, dupa cum afirma Viorel Ognean, distribuitor manager: „Ne ocupam si de activitatea de import, preluand in acest fel o parte din riscurile care decurg dintr-o astfel de activitate. Noi vindem in lei, iar dupa ce incasam banii de la distribuitorii nostri, ii transformam in valuta pentru a ne plati fabricile de afara. Fenomenul devalorizarii ne afecteaza, astfel incat riscam sa pierdem din bani.
Cererea
creste lent
Nu numai in Romania, ci peste tot in lume companiile Johnson Wax si Sara Lee se afla in competitie directa. Sara Lee este o companie multinationala cu sediul la Chicago, iar produsele din gama Kiwi, care sunt comercializate in Romania de firma Safilar din Oradea, provin din Italia. Din punctul de vedere al vanzarilor, Kiwi Mobili este numarul doi pe piata, dupa Pronto. Gama cuprinde doua tipuri de spray-uri (cu ceara si antipraf), creme lichide si uleiuri speciale pentru suprafetele din lemn lacuit. Problemele principale cu care se confrunta brand-ul Kiwi sunt existenta pe piata a produselor generice, fara marca si de o calitate indoielnica, si lipsa de informatie a consumatorului roman. „Din aceste motive, eforturile noastre se indreapta catre construirea unei imagini favorabile brand-ului si catre educarea consumatorului, deoarece inainte de 1989 nu existau produse similare, precizeaza Florin Jula, director de vanzari la Safilar.
Se pare ca italienii, pe langa faptul ca sunt specialisti in produse de curatat, sunt si foarte interesati de piata romaneasca.
Tonnic Production SRL din Bucuresti este firma care importa gama de deodorante Malizia fabricata de compania Mirato Nuova din Italia. Din categoria produselor de intretinere a surpafetelor din lemn, Tonnic distribuie brand-urile Veloce (spray pentru mobila) si Meglio (detergent cu ceara).
Veloce, a carui piata este constituita, in principal, din consumatori industriali (hoteluri, institutii publice etc.), a inregistrat o evolutie a vanzarilor de la 124.000 bucati in 1997, la 252.000 bucati in perioada 1 ianuarie – 1 octombrie 1999. „La mijlocul anului 1997, partenerul italian a modificat aspectul produsului conform cerintelor pietei romanesti, aflam de la Dan Dobrescu, director de vanzari.
Informarea este mai
importanta decat pretul
Spray-urile si solutiile speciale care indeparteaza praful sau petele de murdarie de pe mobila pot fi considerate, intr-o oarecara masura, produse sezoniere, deoarece inregistreaza un varf al vanzarilor in preajma Pastelui si a sarbatorilor de iarna. In restul anului, ritmul de cumparare este mult mai lent. In afara de brand-urile prezentate, in magazine mai exista si alte produse, cum ar fi Fabello, Arixaca, Yplon sau Ben Fatto.
Importatorii ocazionali apar si ei, mai ales in momentul in care firmele straine isi lichideaza stocurile, reusind astfel sa obtina un pret foarte bun. Piata nu permite insa prea multe intrari la negru. „Eu zic ca, pe termen scurt, Pronto a castigat meciul la aceasta categorie de produse. De exemplu, spray-ul antistatic (antipraf) nu s-a miscat de pe raft decat in momentul in care Johnson Wax s-a implicat in reclama, precizeaza Radu Silaghi, category manager la Billa Romania SRL.
Produsele specializate se adreseaza in primul rand persoanelor informate. Sustinerea lor prin reclama si activitatile promotionale reusesc sa surmonteze neajunsurile legate de puterea scazuta de cumparare. Deocamdata, articolele care curata si protejeaza suprafetele din lemn, redandu-le stralucirea ocupa ultimele locuri pe lista produselor nealimentare vandute intr-un supermarket.
Preturi orientative (lei)
Pronto Classic 52.000
Pronto Antistatic 52.000
Pronto Legno Pulito 42.000
Pronto Legno Vivo 52.000
Pronto Ceara 80.000
Kiwi Mobili
(crema lichida) 47.000
Kiwi Mobili (ulei) 47.000
Kiwi Mobili Antipraf 47.000
Veloce Spray 26.000
Meglio detergent 40.000
Fabello (spray mobila) 44.600
Fabello Parchet 38.000
Nota: Produsele au gramaje diferite