Ca la noi, la nimeni. În România, continuă să existe un dezechilibru în sistemul de învățământ și să fie promovați în posturi de conducere profesorii care au picat examenul de validare.
„Competența și integritatea trebuie să ghideze învățământul românesc din România, nu compromisul și obediența față de partid sau goana după funcții”, este mesajul transmis de către Institutul pentru Politici Publice (IPP)
Într-un document de presă, IPP solicită Ministrului Educației Naționale și Cercetării Științifice, Pavel Năstase, să abroge Nota prin care comunică inspectoratelor școlare faptul că pot numi în funcții de directori școli și persoane care nu au promovat sau nu au participat la concursul de validare/promovare în aceste funcții organizat la sfârșitul anului trecut. „Semnalul clar pe care un manager al sistemului din România trebuie să îl dea este că în învățământ, în primul rând sau mai mult decât în orice alt domeniu, totul se obține pe merit, fără niciun compromis menit să șubrezească și mai mult credibilitatea sistemului educațional”, arată sursa menționată.
Persoane care au luat recent, cu ocazia unui concurs pentru aducerea competenței și credibilității la vârful școlilor din România, note sub minimul de admitere sau persoane care, în așteptarea preluării puterii politice de către partidul dispus compromisului, nu s-au prezentat la concurs, nu pot ocupa niciun minut funcție de director al unei școli, solicitând respect din partea colegilor-profesori, elevilor și părinților acestora. „Este o rușine pentru ceilalți profesori din cele peste 600 de școli din țară să accepte așa ceva și le solicităm acestora ca, de dragul educației copiilor care le trec pragul, să se implice în găsirea unei soluții integre pentru școala lor. Oportuniștii și incompetenții nu pot fi singura soluție de management într-o școală; trebuie să mai existe măcar 1 profesor integru în respectivele cele peste 600 de școli care să preia interimatul până la organizarea (de urgență pentru a finaliza procesul) de concursuri în toată țara, altul decât cei care, la recentul concurs pentru funcția de director, s-au eschivat de la participare sau nu au luat note de trecere. Școala trebuie să îi cunoască și pe profesorii onești, nu ne putem imagina că nu a mai rămas niciunul în aceste peste 600 de școli și totuși în acestea se face educație pentru copiii noștri. Exemplul promovării profesorilor este crucial pentru educația copiilor”, scrie în comunicatul transmis Redacției de IPP.
Interpretarea cadrului legal, inclusiv de către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) – căruia îi solicită instituția să prezinte public punctul de vedere – sau acoperirea vidului legislativ, trebuie făcută cu optica respectării principiului competenței, al transparenței și al integrității. În primul rând în domeniul educației naționale, în care conduita conducătorilor sistemului de învățământ are impact direct asupra setului de valori din tot domeniul, cu consecințe dramatice pentru viitorul copiilor noștri.
„Solicităm organizațiilor societății civile să se alăture acestui demers pentru abrogarea Notei Ministrului Năstase, demers prin care cerem, implicit, ca sistemul de învățământ să nu facă nici un compromis de la integritate, reguli transparente și respect pentru competență – valori la fel de importante, dacă nu chiar mai importante ca și recentele gratuități pentru transport de care s-au bucurat studenții”, transmite IPP.