Compania Națională Loteria Română trebuie să facă față, începând de anul acesta, unui nou tip de client: cu venituri mai mici, dar cu speranțe tot mai mari în câștigarea „potului cel mare“, și, în același timp, unul care preferă jocurile moderne, fie electronice, fie online, în detrimentul celor „clasice“. Iar toate acestea se văd deja nu doar în rezultatele Loteriei, ci și în felul în care compania se străduiește să mențină nivelul încasărilor.
„În contextul crizei financiare și economice de la nivel mondial, deși se credea, inițial, că industria jocurilor de noroc nu va fi afectată, reducerea veniturilor, creșterea șomajului, scăderea consumului etc. afectează în mod negativ bugetul populației și, implicit, sumele de bani destinate jocurilor de noroc“, spun reprezentanții Loteriei pentru Capital. Creșterea concurenței, dez­voltarea puternică a rețelelor de agenții de pariuri sportive și cazinouri și chiar in­trarea în piață a unor jucători noi arată că piața, estimată la circa trei miliarde de euro, este în plină dezvoltare.
În primele zece luni ale anului, veniturile companiei au scăzut cu 22%, la puțin peste 956 milioane de lei, însă profitul a fost menținut la un nivel similar cu cel al anului trecut, la 186 de milioane de lei (circa 44,5 milioane euro), ceea ce înseamnă că pro­­fitabilitatea a crescut. Cum se explică acest lucru? „Efortul general s-a concentrat, în principal, pe stimularea co­mercializării acelor produse care dețin o rată crescută a profitabilității, cum ar fi cazul jocurilor de tradiție, loto și loz“, au explicat reprezentanții companiei.
Așa că, după ce, anul trecut, a fost introdusă a doua extragere săptămânală la Loto 6/49, din luna aprilie a acestui an au loc extrageri bisăptămânale și pentru Joker și Loto 5/40. „De la introducerea celei de-a doua trageri, încasările au crescut de trei ori față de perioada în care tragerea Loto 6/49 avea loc doar o dată pe săptămână“, spun reprezentanții Loteriei.
Câștiguri mai mari la pariuri sportive
În plus, din luna mai 2010, s-a introdus și a patra categorie de câștiguri, cu trei numere. Astfel, în cazul în care numărul de variante jucate la o tragere Loto 6/49 se apropie de 2.000.000 de variante, la categoria a IV-a se pot înregistra în jur de 35.000 de câștiguri.
Cu toate acestea, pon­derea Loto 6/49 în totalul încasărilor companiei a scăzut la 23,89% în primele zece luni ale anului, față de 31,84% în aceeași perioadă a anului trecut.
„Popularitatea Loto este în scădere pentru că este un joc învechit“, este de părere Efthimios Papageorgiou, directorul operațiunilor internaționale ale Intralot, compania care, în țara noastră, prin intermediul Lotrom, furnizează echipamentele Loteriei Naționale. „Autoritățile ar trebui să fie interesate de creșterea veniturilor Loteriei pentru a colecta taxe mai mari. Acest lucru se poate face prin două metode: lansarea de produse noi, inovative, și extinderea rețelei“, spune managerul. În prezent, rețeaua Loto numără 1.001 de agenții mandatare și 929 de agenții proprii. Iar în privința introducerii de noi jocuri, Loteria va face anul viitor primul pas, încercând să aducă jucătorii „în zona euro“. Astfel, va fi introdus un nou joc de tip euroloto, care să le permită jucătorilor să se alăture jocurilor din statele membre UE.
Tot pentru a recâștiga amatorii de pariuri sportive, anul viitor va aduce noutăți și în ceea ce privește Pariloto, un alt produs care a scăzut mult în ponderea încasărilor. Dacă în 2007 acesta genera aproape 12% din veniturile companiei, în 2010, mai reprezintă doar 4,26%. Așa că, de anul viitor, se va introduce pariul pe numere și va fi crescut payout-ul, asta însemnând că jucătorii vor putea obține câștiguri mai mari, întrucât cotele vor fi mai atractive. La nivelul pieței, ­pay­out-ul pariurilor sportive este de 70%.

186 milioane de lei este profitul în­re­gistrat de Loterie în primele zece luni ale anului, la un nivel similar celui înregistrat în aceeași perioadă din 2009