După ce acţiunile sale au înregistrat o lichiditate ridicată pe piaţa secundară Rasdaq, Remar Paşcani doreşte să treacă pe piaţa principală. Societatea şi-a majorat de patru ori profitul.
Transportul feroviar este unul dintre sectoarele pentru care creşterea este aproape garantată, atât la noi, cât şi în economiile dezvoltate. Motivele principale: absenţa poluării, utilizarea energiilor regenerabile şi costurile reduse de extindere şi operare. De perspectivele pozitive ale căilor ferate beneficiază, aşa cum este normal, şi companiile din serviciile anexe. Printre acestea: construcţia şi repararea vagoanelor de călători sau de marfă şi întreţinerea trenurilor şi a căilor ferate.
Sectorul apare destul de bine reprezentat şi la Bursa de Valori Bucureşti, mai ales pe piaţa secundară Rasdaq. Remarul 16 Februarie, Romvag Caracal sau Remar Paşcani sunt doar câteva din societăţile care activează în acest domeniu şi au prezenţe puternice pe piaţa secundară a bursei. Privatizate în urmă cu câţiva ani, companiile au început să genereze profit, cu perspective din ce în ce mai bune.
Planuri de extindere
Remar Paşcani (simbol RMAR) a fost achiziţionată în 2004 de către Grupul Feroviar Român (GFR), controlat de către Gruia Stoica şi Vasile Didilă, companie care gestionează în prezent un parc de 2.300 de vagoane şi peste 100 de locomotive, conform datelor prezente pe pagina de internet a companiei. GFR este parte a grupului Grampet, alături de Reva Simeria, Trans Expedition Feroviar şi Transbordare Vagoane Marfă GFR de pe piaţa autohtonă, dar şi alături de Bulgaria Railway Company a vecinilor din sud, de Train Hungary şi de Zeldov Smeredevo din Serbia. De altfel, planurile de extindere ale grupului includ achiziţionarea, în perioada următoare, a unor societăţi de profil din Cehia şi Slovacia, fiind urmate de companii din Ucraina.
Cifra de afaceri a grupului este estimată să ajungă, anul acesta, la aproximativ 315 milioane euro, cu 15% mai mult decât anul trecut. Remar Paşcani, specializată în construcţia şi repararea materialului rulant, se ocupă în principal cu modernizarea vagoanelor de călători, dar şi cu construcţia de la zero a acestora. În prezent, participă la licitaţia organizată de CFR Călători, care intenţionează să achiziţioneze 90 de vagoane noi de viteză şi să modernizeze alte 113 unităţi. Valoarea totală a contractelor se ridică la circa 145 milioane euro. „Remar Paşcani are cele mai mari şanse de a câştiga licitaţia, putând să ofere cele mai mici preţuri datorită producţiei proprii integrale şi experienţei deja căpătate din contractele anterioare cu CFR“, spune Adrian Simionescu, preşedinte şi director general al Vienna Investment Trust, societate de brokeraj ce se va ocupa şi de listarea Remar la categoria a II-a a BVB.
Trecerea Remar Paşcani de la categoria a III-a a Rasdaq pe piaţa principală a bursei a fost anunţată în convocatorul Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor (AGEA) din data de 22 mai, şedinţă în care se va decide şi majorarea capitalului social.
Detaliile majorării
Majorarea va avea ca sursă încorporarea rezervelor din profitul net obţinut în 2007 şi va avea valoarea de 10,4 milioane lei (circa 2,9 milioane euro), capitalul social urmând să ajungă la 26 milioane lei (7,2 milioane euro). Operaţiunea se va efectua prin emiterea unui număr de 4,15 milioane de noi acţiuni, cu o valoare nominală de 2,5 lei/acţiune, fiecare investitor urmând să primească 661,9 titluri pentru fiecare 1.000 de acţiuni deţinute. Rata de alocare este astfel de 66,91%, proprietarul societăţii preferând să capitalizeze câştigul pentru continuarea investiţiilor, în locul oferirii de dividende.
Profitul net al Remar Paşcani a crescut de patru ori în 2007 faţă de 2006. De la 2,5 milioane lei în urmă cu doi ani, societatea a ajuns la un rezultat net de 10,4 milioane lei. Evoluţia pozitivă a afacerilor companiei se poate observa şi în variaţia cotaţiei din ultimul an. După raportarea rezultatelor aferente primului trimestru al anului trecut, preţul acţiunii RMAR a sărit de la 5 lei/titlu până la 33 lei/titlu în mai puţin de o lună. Cotaţia nu a rezistat la maximele de peste 30 de lei mult timp, însă nici nu a fost afectată de criza financiară internaţională la fel de mult ca media pieţei. De la începutul anului şi până în prezent, RMAR s-a depreciat aproximativ 13%, de la 23,2 lei până la circa 20 de lei. Pe lângă activitatea de bază, conform informaţiilor din piaţă, Remar Paşcani intenţionează să se extindă şi în construcţia de vagoane de călători de mare viteză şi chiar în cea de tramvaie. Pentru confirmare însă, investitorii trebuie să urmărească informările oficiale ale companiei.
GRATUITE
66,91% Este rata de alocare a acţiunilor gratuite din cadrul majorării de capital social. Data de referinţă la care trebuie să fie înregistraţi acţionarii este 2 iunie 2008, decizia finală urmând a fi luată în cadrul AGEA din mai.
Capital – Editia nr. 17, data 30 aprilie 2008