Profit pe pielea altora

In anul 1996, craioveanul a incercat sa isi faca un tatuaj intr-un salon specializat, insa a constatat ca nu exista asa ceva in Romania. Asa a ajuns sa se intrebe de ce nu ar deschide el un salon de tatuaje? „Pe vremea aceea, har nu aveam ca institutiile nu stiau in ce categorie de activitati sa introduca salonul de tatuaje si body piercing. Exista doar posibilitatea de a fi inclus la categoria saloanelor de infrumusetare, insa nu a fost suficient“, spune Fotescu. Craioveanul a trebu

In anul 1996, craioveanul a incercat sa isi faca un tatuaj intr-un salon specializat, insa a constatat ca nu exista asa ceva in Romania. Asa a ajuns sa se intrebe de ce nu ar deschide el un salon de tatuaje? „Pe vremea aceea, har nu aveam ca institutiile nu stiau in ce categorie de activitati sa introduca salonul de tatuaje si body piercing. Exista doar posibilitatea de a fi inclus la categoria saloanelor de infrumusetare, insa nu a fost suficient“, spune Fotescu. Craioveanul a trebuit sa astepte ca autoritatile sa se dumireasca in privinta acestei activitati. Si a asteptat vreo patru ani pana cand activitatea de body piercing a fost introdusa in codul CAEN. Astfel, in anul 2000, Fotescu putea pune in aplicare ideea salonului de tatuaje si body piercing. „Au aparut insa alte probleme. Ministerul Sanatatii mi-a comunicat ca trebuie sa ma specializez in aceasta meserie si abia apoi sa-mi deschid firma“, spune craioveanul. In 2001, dupa ce s-a scolit in Spania, cu diploma de specialist in tatuaje in buzunar, fostul director de ONG si-a vandut un apartament din Craiova si a investit banii in firma Tattoo Sfinx Salon SRL. Capitalul de inceput a fost de 20.000 de euro pentru cursuri, cazare si masa in Spania, amenajarea salonului din Craiova, achizitionarea de aparatura pentru tatuaje si body piercing. Spatiul inchiriat cu 150 de dolari pe luna a trebuit amenajat potrivit cerintelor legislative: sala de primire, sala de sterilizare a instrumentelor si sala de lucru, compartimentata pentru tatuaje si body piercing. Dan Fotescu nu a putut sa se angajeze in propria firma ca specialist in tatuaje. Aceasta meserie a aparut oficial in nomenclatorul din Romania abia anul trecut. Preturi adaptate la piataBijuteriile pentru piercing-uri sunt aduse din Anglia si sunt confectionate fie din titan, fie din inox chirurgical cu argint. Costul unei astfel de bijuterii variaza intre 100.000 de lei si 1.000.000 de lei, in functie de dimensiuni. Desi detine monopolul in Craiova, Tattoo Sfinx Salon practica cele mai mici preturi din tara. Firma a trebuit sa-si adapteze politica de preturi la potenta economica a zonei. Montajul unui piercing costa 250.000 de lei, la care se adauga pretul bijuteriei. Tariful pentru un tatuaj de 30 cm patrati este de 450.000 de lei, iar pentru modelele mai mari se adauga 12.000-14.000 de lei pe centimetrul patrat, in functie de model. „Realizarea unui tatuaj poate dura de la o jumatate de ora, pana la sase luni, depinzand de complexitate“, explica Dan Fotescu. La nivel local, afacerea functioneaza foarte bine, mai ales daca luam in calcul si faptul ca este singurul salon de specialitate din oras. Craioveanul a avut insa o idee ceare in anul 2004 i-a dublat, practic, cifra de afaceri. A infiintat un laborator mobil de tatuaje si piercing pe care l-a deplasat, pe perioada verii, la mare. „Anul trecut, am avut o cifra de afaceri de 500 de milioane de lei. Jumatate din aceasta suma a provenit de pe litoral. Romanii si-au schimbat mentalitatea si accepta mai usor tatuajele. In acest moment le considera o moda, iar asta se vede si in incasari“, spune Dan Fotescu. Cu toate acestea, craioveanul nu si-a recuperat investitia facuta acum patru ani. Este insa linistit, sustinand ca si-a incropit o afacere pe termen lung. Cererea este inegala de la o zi la alta si de la o luna la alta. Sunt saptamani cand nimeni nu calca pragul salonului, iar altele cand este asaltat de zeci de clienti. Inca de la inceput, craioveanul si-a dat seama ca, fara publicitate, nu va avea multi clienti. Initial, promovarea s-a facut prin mass-media si in ghiduri de genul Pagini Nationale. In acest moment insa, salonul nu isi mai poate permite sa sustina publicitatea in ziare sau la televiziuni. Costurile scazute au impus Internetul ca un bun suport de promovare. Fotescu a investit in site-ul www.tattoo-sfinx.ro. Daca politica de publicitate in mass-media i-a adus clienti din alte judete, majoritatea clientilor din Capitala au aflat de salonul de la Craiova de pe Internet. Preturile de publicitate din ce in ce mai mari l-au obligat pe craiovean sa gaseasca si alte modalitati de promovare. Cea mai eficienta s-a dovedit tiparirea de fluturasi care contin sfaturi despre ingrijirea tatuajelor sau a unui piercing, pe verso fiind inscriptionate informatii despre salon.

Business start
Investitia totala:13-14.000 de euro, La ora actuala, din punct de vedere legal este mai usor sa deschizi un salon de tatuaje. Un apartament cu trei camere, a carui chirie este de circa 150 de euro pe luna, poate fi adaptat fara dificultati cerintelor unui astfel de salon. Aparatura: este destul de scumpa si trebuie adusa din import. Este nevoie de instrumente pentru tatuaje, aparat de sterilizat, aparat pentru dezinfectia piercingurilor si mobilier special. Investitia finala in aparatura se ridica la 3.000-4.000 de euro. Costurile generate de importul de consumabile trebuie luate si ele in calcul. Angajati: minimum doua persoane. De-a lungul timpului, nu va mai fi nevoie insa de alte angajari. Investitia in specializarea personalului este cea mai consistenta. Dan Fotescu a cheltuit 10.000 de euro pentru a se specializa in tatuaje si body piercing.Alte sfaturi:
• cel mai bine este sa deschideti afacerea in perioada anotimpului cald, cand si cererea cea mai mare.
• infiintarea unui salon mobil care sa fie dus in perioada verii pe litoral poate aduce incasari insemnate. Aici cererea este enorma, iar oferta de astfel de servicii este aproape inexistenta.