Profit scos din gauri

Acum doi ani, Florian Moisa si-a deschis primul salon de tatuaj si body piercing. Chiar daca in Occident exista mii de astfel de locatii care prospera, la vremea aceea parea o adevarata nebunie sa crezi ca vei avea succes cu aceasta afacere in Romania. Motivele tineau mai mult de mentalitatea romanilor in ceea ce priveste tatuajele si piercing-ul, inainte de 1989 mai mult puscariasii apeland la ele. Cu toate acestea, salonul lui Moisa a avut un oarecare succes, insa nu atat de mare incat sa poat

Acum doi ani, Florian Moisa si-a deschis primul salon de tatuaj si body piercing. Chiar daca in Occident exista mii de astfel de locatii care prospera, la vremea aceea parea o adevarata nebunie sa crezi ca vei avea succes cu aceasta afacere in Romania. Motivele tineau mai mult de mentalitatea romanilor in ceea ce priveste tatuajele si piercing-ul, inainte de 1989 mai mult puscariasii apeland la ele. Cu toate acestea, salonul lui Moisa a avut un oarecare succes, insa nu atat de mare incat sa poata sustine chiria de la Bucuresti Mall. Locatia era cum nu se poate de buna, clientii raspandind vestea ca acolo se gaseste un astfel de salon, insa a fost nevoit sa se mute la Piata Romana. „Simteam insa ca afacerea nu era chiar atat de profitabila cum speram eu. Asa ca am gasit pe cineva care sa o cumpere. Am vandut-o cu aproape 7.000 de dolari, iar lucrurile au evoluat exact asa cum prevazusem eu in ceea ce priveste profitul. Nu este usor sa lupti cu mentalitatile oamenilor si, in scurt timp, noul patron a fost nevoit sa inchida”, ne-a declarat Florian Moisa. Insa acesta nu a renuntat la visul de a lucra intr-un salon specializat de tatuaje si body piercing. Si oportunitatea a venit la scurt timp dupa vanzarea spatiului din Piata Romana. Ilan Kesus, un israelian care avea trei astfel de locatii in tara sa de origine, i-a propus lui Moisa sa deschida un nou salon chiar la Bucuresti Mall. Israelianul venea cu banii, iar Moisa cu experienta pe care o dobandise de pe urma primei sale afaceri. Asa ca romanul a devenit managerul noii locatii de la Mall. „In Israel, tatuajele si piercing-ul sunt la moda. Aproape toti tinerii recurg la ele, ceea ce face dintr-un astfel de salon o afacere foarte profitabila. M-am gandit ca si in Romania lucrurile stau la fel”, sustine Kesus.
Cine crede ca nu iti trebuie multi bani pentru a pune pe picioare o astfel de afacere este cel putin naiv. In total, Kesus a investit in noul salon in jur de 14-15.000 de dolari. Pare foarte mult, insa aparatura necesara este scumpa si se cumpara, aproape in exclusivitate, din Marea Britanie, Germania si Statele Unite. „Numai culorile costa peste 2.000 de dolari. Un tub este in jur de 100 de dolari si ai nevoie de cel putin 20 de astfel de tuburi cu vopsea de nuante diferite. Dupa aia mai sunt si acele, cerceii pentru piercing, dermagraful (aparatul folosit la tatuare) si multe altele”, sustine Moisa. Daca prima oara cu greu putea acoperi chiria locatiei, acum lucrurile s-au mai modificat. Intre timp mentalitatile se mai schimbasera, ceea ce a permis si aparitia altor astfel de saloane. „Toate au dat faliment, si asta nu numai din cauza lipsei clientilor, ci si din cauza neseriozitatii celor care lucrau acolo. Acum suntem singurul salon de acest gen din Bucuresti”, a continuat Florian Moisa.
In fiecare zi, in spatiul dedicat piercing-ului si tatuajelor de la Bucuresti Mall intra cinci-sase clienti. Dintre acestia doar doi sau trei vin si solicita lucrari mai serioase. In plus, salonul are acum doi angajati. „Cel mai ieftin tatuaj costa 500.000 de lei, insa preturile cresc in functie de complexitatea modelului solicitat. Cel mai scump tatuaj pe care l-am facut a costat 500 de dolari, insa ma intalnesc destul de rar cu astfel de comenzi. Incasarile nu sunt mari, dar exista. Asta este important. Cam 40 de milioane de lei pe luna, din care 5-6 milioane sunt profit. Numai ca anual trebuie investiti in consumabile (culori, ace etc.) aproape 5.000 de dolari”, ne-a spus Florian Moisa.
Fluturele este cel mai solicitat tatuaj
In ultimii doi ani de zile, Florian Moisa a luat premii la mai multe concursuri internationale de tatuaj. Niciodata primul loc, si asta pentru ca ii este imposibil sa concureze cu occidentalii, care isi „fac mana” cu lucrari serioase. „In general, romanii solicita tatuaje simple. Cel mai solicitat model este fluturele, iar cu el am castigat multi bani”, ne spune Moisa rasfoind unul dintre zecile de cataloage cu mii de modele, pe care le are. Are si diplomele, insa nu vrea sa si le agate pe pereti pentru ca nu are motive. Sustine ca o va face doar atunci cand va avea concurenta, in Occident, astfel de diplome fiind foarte importante pentru un salon. Clientii aleg locatiile si in functie de faima persoanei pe mana careia isi dau pielea. Daca fluturele este cel mai solicitat model pentru tatuaje, romanii se orienteaza mai mult catre piercing-uri in buric sau in sfarcuri. „Pe moment, nu sunt deloc dureroase, pentru ca folosim anestezie. Dupa aceea, timp de o saptamana, cel care a optat pentru asa ceva va avea ceva probleme pana se va obisnui. Oricum, se lucreaza foarte curat, numai cu ace de unica folosinta, iar riscurile unei infectii sunt foarte mici”, ne spune celalalt angajat al salonului. In cazul tatuajelor, singurul risc mai serios ar fi ca, atunci cand posesorul nu are grija de el, sa dispara culorile.     

Instrumente
· Sterilizator – 300 USD
· Culori – 100 USD/tub (sunt necesare in jur de 20 de tuburi)
· Dermagraf – 300 USD
· Ace    – tatuaj – 10 USD/1000 bucati
    -piercing (de 3 tipuri) – 5 USD/buc
· Modele de tatuaj – 3 USD/pagina

Nota: acestea sunt preturi medii intalnite pe pietele din occident