Profit virtual

Numarul site-urilor romanesti care reusesc sa-si echilibreze cheltuielile cu veniturile este extrem de redus. Se pare ca, deocamdata, nici fondurile de investitii specializate in start-up-uri nu au reusit sa dea lovitura in Romania. "Desi avem venituri lunare de 3.000 de dolari, ceea ce este mult pentru piata locala, nu am atins inca pragul profitabilitatii", declara Bogdan Secara, Country Manager la fondul de investitii netBridge Investements, care detine site-urile Trafic.ro, Okazii.ro, Hit.ro

Numarul site-urilor romanesti care reusesc sa-si echilibreze cheltuielile cu veniturile este extrem de redus. Se pare ca, deocamdata, nici fondurile de investitii specializate in start-up-uri nu au reusit sa dea lovitura in Romania. „Desi avem venituri lunare de 3.000 de dolari, ceea ce este mult pentru piata locala, nu am atins inca pragul profitabilitatii”, declara Bogdan Secara, Country Manager la fondul de investitii netBridge Investements, care detine site-urile Trafic.ro, Okazii.ro, Hit.ro. In conditiile in care cheltuielile curente (salarii, banda Internet, marketing) depasesc 10.000 dolari lunar, investitorii de la netBridge mai au de asteptat pana sa poata vinde in profit afacerea.
Unul din principalele motive, pentru care nici expertii in investitii nu realizeaza inca profit, este slaba dezvoltare a pietei de publicitate on-line. Exista voci care sustin ca nici din 2002 lucrurile nu se vor imbunatati simtitor.
De o cu totul alta parere este Alina Nemes, director executiv al portalului Romania Online (ROL.ro), care estimeaza ca aceasta piata va fi in 2002 de un milion de dolari, fata de un nivel real de 200.000-300.000 de dolari in 2000 si 600.000 in 2001, dupa evaluarile unor agentii de publicitate on-line.
Aceste prognoze optimiste au la baza un concurs de factori: cresterea calitatii serviciilor oferite de portaluri (fapt care le-a adus o audienta mai mare), cresterea bugetelor de publicitate online si patrunderea pe piata si a altor actori fata de cei traditionali (Compaq, HP, Xnet, KLM). „Anul 2002 va fi decisiv pentru publicitatea on-line. Avem semnale ca firme din industriile de telefonie, bancara, IT si de automobile vor avea bugete pentru publicitatea on-line”, afirma Alina Nemes.
In plus, analistii preconizeaza patrunderea pe piata a unor advertiseri „inediti”, cum ar fi producatorii de tigari, bauturi alcoolice sau medicamente, care pot gasi in Net un mediu mai putin restrictiv decat media traditionala.
Pesimistii cred insa ca un site in sine nu este profitabil. „Net-ul este bun pentru a promova o afacere din economia traditionala, cu costuri reduse si cu o adresabilitate precisa”, declara directorul de vanzari al unui cunoscut furnizor Internet. Un exemplu in acest sens este site-ul de prezentare al unui cabinet de terapie psihologica, Psihologie.dot.ro, care in primele doua luni de la lansare (vara lui 2001) a ajuns sa aduca jumatate din clienti. In marea lor majoritate, acestia au ajuns pe site nu de pe banere publicitare sau link-uri, ci din motoarele de cautare, aspect care ii poate descuraja mult pe cei increzatori in eficienta publicitatii on-line.
O afacere de perspectiva pentru Net-ul romanesc este vanzarea de continut premium, constand in baze de date specializate si informatii personalizate. „Ca si la o publicatie tiparita, pe Internet, e important sa gasesti masa critica de cititori, pentru a le livra un newsletter pe baza de abonament platit. Pentru informatiile superspecializate, este suficient un public mai restrans, insa in cazul informatiilor generaliste, in genul celor bursiere, ai nevoie de multi abonati carora sa le percepi tarife reduse”, spune Ioan Margarit, editor la Revistapresei.ro. Deocamdata insa, piata romaneasca nu este pregatita pentru un asemenea tip de produs dintr-un cumul de factori: imposibilitatea de a plati on-line sume mici (unu-doi dolari), lipsa culturii privind faptul ca pentru informatiile utile trebuie sa platesti, precum si lipsa momentana a unei oferte de calitate.
Pana acum, principala sursa de venit a ROL.ro a fost vanzarea de solutii web, nu de bannere publicitare. Vanzarea solutiilor web, care constau in hosting si creare de site-uri, programare, consultanta web, a adus, in 2001, circa 60-70% din venituri, adica aproximativ 40.000 de dolari anual.
Veniturile din publicitate, chiar in conditiile dezvoltarii pietei, nu vor depasi 10.000 dolari/ luna, apreciaza Alina Nemes. Totusi, acestea vor trebui sa acopere cheltuielile curente cu forta de munca, mentenanta si dezvoltarea aplicatiilor, care, in prezent, se cifreaza la peste 5.000 dolari/ luna, directorul companiei exprimandu-si chiar speranta de a iesi in profit la sfarsitul lui 2002.
Maturizarea pietei de publicitate online va fi ajutata si de aparitia primei institutii credibile de monitorizare a „audientei” domeniului „.ro”. Incepand cu 1 ianuarie 2002, aceasta sarcina ii va reveni Biroului Roman de Audit al Tirajelor. Insa cine vrea servicii de calitate trebuie sa si bage mana in buzunar, intrucat costul pentru punerea la punct a sistemului de auditare pentru site-urile web se ridica la cel putin 60.000 dolari anual.
Intreprinzator web cu peste 1.000 dolari/ luna
Maturizarea pietei de publicitate on-line din Romania nu-l incalzeste insa cu nimic pe Valentin Ciocea, web-intreprinzator independent, proprietarul (unic sau asociat) al site-urilor Bancuri.ro, Caricaturi.ro, Mylist.com, Barfe.ro, Integrame.ro si Roti.ro. „Cred ca acum nu se mai pot scoate prea multi bani din publicitatea pe web”, declara Ciocea.
„La un moment dat, am scos bani frumosi din bannere. Intre iunie si decembrie 2000, site-ul Caricaturi.ro mi-a adus 700 dolari/luna, iar Bancuri.ro, pe care il detin impreuna cu Totalnet, alti 350 dolari/luna. Dupa falimentul BTR-ului insa, cand fonduri ale GoldenClick – agentia de publicitate cu care lucram – au fost blocate, treaba s-a stricat”, adauga tanarul web-intreprinzator. De atunci, acesta isi foloseste site-urile pentru promovare incrucisata sau pentru schimburi de tip barter.
De fapt, acest gen de afacere individuala, administrata de un om care se ocupa, simultan, de aplicatii, continut si promovare este, probabil, singura care a adus beneficii pana acum.
Un alt tip de afacere potential profitabila pentru Net-ul romanesc, pe marginea careia s-a discutat mult, inclusiv in Parlament, este comertul electronic. Si, intr-adevar, din octombrie 2001, magazinul virtual Emania.ro a trecut pe profit, dupa cum sustine directorul executiv al site-ului Cosmin Golea. Desi rezultatele financiare vor fi comunicate doar la relansarea site-ului, Cosmin Golea ne-a spus ca, dupa un an de activitate, Emania a realizat incasari din vanzari de peste 4,5 miliarde de lei. „Profitabilitatea magazinului virtual a fost generata, in special, de noile parteneriate semnate, care au dus la dezvoltarea de noi departamente in cadrul Emania.ro: turism, computere, casa si gradina, ceasuri elvetiene, sport, carti”, a mai spus Golea.
Un factor care va influenta dezvoltarea magazinelor virtuale in particular (Emania.ro, Rate.ro, Teora.ro) si a traficului web, in general, este crearea unui pachet legislativ care sa reglementeze platile online. Din acest punct de vedere, Romania este cu mult in urma vecinelor sale slave Bulgaria si Rusia, unde platile electronice se practica inca de la finele mileniului trecut.    

Anca Oanitescu