Comerțul online nu reprezintă decât 2% din totalul retailului românesc, estimat la 35 de miliarde de euro. Piața, susțin cei mai importanți jucători, va crește exponențial, urmând să ajungă la un miliard de euro.
Anul trecut, peste 40% dintre europeni au cumpărat bunuri sau servicii online. Așa reiese din studiul „Comportamentul consumatorului în mediul digital“, realizat de Parlamentul European și dat publicității la sfârșitul lunii trecute. Astfel, față de 2005, numărul europenilor care au cumpărat online s-a dublat în 2010.
Studiul, care se bazează pe datele Eurostat, mai arată ceva ce, la o primă vedere, poate fi îngrijorător: România, împreună cu Bulgaria, se află pe ultimele locuri în ceea ce privește procentajul de consumatori care cumpără online. De ce la o primă vedere? Pentru că accesul la internet joacă un rol esenţial în e-commerce.
Potrivit Eurostat, 70% din gospodăriile din UE au avut acces la internet în 2010. România ocupă o poziție codașă, cu un procentaj de doar 33%. Odată cu creșterea gradului de penetrare al internetului, lucru inevitabil, crește și piața de comerț electronic. „Este un business încă emergent, mai ales pe anumite categorii de produse.
Dacă vorbim în particular de comerțul online pentru produse IT&C și electronice, acesta este deja un comerț matur, competitiv. Se poate dezvolta în continuare, mai ales pe fondul migrării online a unui număr din ce în ce mai mare de clienți, pe măsura creșterii penetrării internetului broadband“, susține Marius Ghenea, președintele Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO) și președintele Grupului Fit Distribution.
Și Iulian Stanciu, acționar majoritar și director general eMag, spune despre piața online din România că nu arată chiar atât de rău, iar exemplul pe care îl dă este tot sectorul de IT&C și electronice: „Suntem peste multe țări din Europa de Vest, suntem cei mai avansați din Europa de Est. Comerțul online a ajuns anul acesta la 20% din piața de electro-IT. În SUA reprezintă 45% din electro-IT, în Italia comerțul online este sub 10% din piața electro-IT, iar în Bulgaria este sub 2%.“
Comerțul online din România nu știe ce e criza
Deși cifrele ne plasează la coada clasamentului în ceea ce privește nivelul e-commerce-ului, creșterile din ultimii ani depășesc media europeană. „Comerțul online a crescut constant, chiar și în ultimii trei ani, o perioadă de stagnare sau chiar de contracție a consumului de retail în ansamblu.
Cu toate acestea, comerțul online nu reprezintă decât aproximativ 2% din totalul retailului românesc, iar dacă privim această cifră prin comparație cu cele din statele europene dezvoltate, unde procentajul este de peste 20%, putem vedea și potențialul real de creștere al pieței de retail online de la noi“, explică Ghenea. Potrivit estimărilor eMag, valoarea totală a pieţei de retail din România este de 30-35 de miliarde de euro.
„Piața online este în SUA de 9%, în România, de sub 2%. În momentul acesta, încă este loc pe piață. Probabil nu pe zona de IT, dar în rest este foarte, foarte mult loc. Haideți să ne gândim la haine, poate la excursii… Să nu mai vorbim de piața alimentară“, spune Radu Apostolescu, vicepreședinte și director de dezvoltare al eMag. Aceeași direcție de dezvoltare este observată și de Marius Ghenea: „În următorii cinci ani, piața de comerț online ar putea depăși fără probleme cifra de un miliard de euro, iar raportul dintre comerțul retail clasic și cel online va începe să se echilibreze“.
Radiografia comerțului online de nișă
Ceea ce văd cei mai importanți oameni din comerțul online românesc, simt deja jucătorii mici. Magazinul 24shop s-a lansat în octombrie 2009, plecând de la conceptul de mall online. „Pe parcurs, am realizat că furnizarea tuturor acestor produse face destul de dificilă abordarea client-oriented pe care ne-o doream, așa că am axat 24shop către zona de fashion exclusiv“, explică Carmen Grigore, managing partner Delazero, companie care mai deține câteva site-uri de nișă.
Schimbarea strategiei de business i-a prins bine site-ului 24shop: „Anul trecut, am ajuns la o cifră de afaceri 70.000 euro, iar pentru anul acesta estimăm o creștere la 100.000 euro“, spune Carmen Grigore. De curând, pe piața de fashion online a apărut un nou jucător, ligo.ro. Site-ul, înființat de proprietarii firmei House of Art și ai francizelor Fox, Levi‘s și Eponge Fashion Paris, este un bun exemplu al nevoii comerțului tradițional de a fi prezent și în online. „De anul acesta, companiile noastre și-au propus să investească din ce în ce mai mult în sectorul de comerț online.
Noi speram ca sectorul de fashion să fie printre primele care să ajungă la un nivel asemănător cu cel din țările unde este un business foarte profitabil“, spune Răzvan Mihet, brand manager ligo.ro
Un alt business de nișă este Bestkids.ro. Lansat în 2007, site-ul comercializează produse pentru copii. „Jucăriile și articolele pentru bebeluși păreau domenii cu riscuri reduse comparativ cu alte domenii, gen IT&C. Am început prin achiziționarea soluției tehnice și dezvoltarea acesteia (undeva pe la 2.000 USD) și cu un buget lunar de aproximativ 1.000 lei pentru publicitate. Atât birourile, cât și depozitul erau într-un apartament din Cluj“, își amintește George Șerban, general manager BestKids. Compania pe care o conduce a ajuns să aibă, în 2010, o cifră de afaceri de aproape trei milioane de lei. Pentru anul acesta, George Șerban estimează o creștere de 30%.
O creștere importantă pentru 2011, de peste 15%, este previzionată și de către proprietarul magazinului online decorix.ro. Site-ul, lansat acum doi ani, comercializează o gamă variată de decorațiuni, articole de bucătărie, accesorii pentru baie, articole de menaj și accesorii de grădinărit. „Aveam deja expertiza tehnică necesară gestionării unui magazin online, și tot ce mai lipsea era o nișă. Combinația dintre cadouri inedite, gadgeturi și articole deco pentru casă și grădină a fost alegerea cea mai bună“, spune Cătălin Constantin, director general Inad General Group, companie ce deține decorix.ro, site care a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de aproape 600.000 de lei, dublă față de 2009.
Plecând și de la succesul businessurilor de nișă, acționarii eMag, cel mai mare magazin online din România, au gândit o nouă strategie de business. Anul acesta, s-a lansat eMag Marketplace, prima platformă online din România care grupează mai mulți retaileri.
Cu ajutorul ei, compania și-a propus să atingă o cifră de afaceri de 150 de milioane de euro pentru tot anul 2011. Deocamdată, sunt semnate două parteneriate, unul cu un distribuitor de jucării, și altul cu librăria Libris. Stanciu susține că a primit mai multe propuneri de la diverse companii și că, în curând, pe eMag va apărea o gamă largă de produse, „posibil, de la pamperși la mașini“.
Dezvoltarea Marketplace-ului nu este singurul proiect al eMag. Cel mai mare retailer online din România și-a propus să devină un jucător regional. Cifra de afaceri, 62 de milioane de euro în primul semestru din 2011, în creștere cu 52% față de aceeași perioadă a anului trecut, face deja din eMag unul dintre cei mai mari jucători de pe piața de retail online din sud-estul Europei.
Odată cu planurile de extindere, businessul urmează să crească exponențial. Prima țară pe listă este Bulgaria. „Am cumpărat deja domeniul, iar în apoximativ nouă luni o să lansăm site-ul“, spune Iulian Stanciu. În celelalte țări, Ungaria, Serbia, Turcia și Ucraina, eMag urmează să intre în următorii ani. „Avem termenul acesta, de cinci ani, până când, după estimările noastre, va veni în aceste piețe un jucător mare, de nivel mondial“, mai spune el.
Online-ul bate offline-ul la marje
Atât pentru client, cât și pentru antreprenor, comerțul online are o serie de avantaje. „Avantajele unui magazin online sunt legate de preț, timp, livrare, simplitate și, nu în ultimul rând, de diversitatea produselor disponibile“, spune Ghenea. „În comerțul tradițional, costurile sunt pe la 20%-25% din venituri, însemnând 8%-10% chirii, 5%-7% salarii și diverse alte costuri, chiar și furturi din magazin. La noi, sunt sub 10%“, completează Stanciu. Astfel, cu investiții mici, oricine poate să își deschidă cu succes un business online. Toată piața crește, iar nișe neexplorate, care să permită câștiguri rapide, sunt multe.
Comerțul online pentru produse IT&C și electronice a ajuns deja un comerț matur, competitiv. Marius Ghenea, președinte ARMO
1 mld. euro este valoarea la care va ajunge peste câțiva ani, conform celor mai importanți jucători din piață, comerțul online din România
Comerțul electronic, 10% din afacerile curierilor
Direct implicați în comerțul online, curierii au așteptări mari pentru următorii ani. „Din volumul firmelor de curierat prezente la nivel local, comerțul electronic înseamnă, în medie, un procentaj de aproape 10%, adică circa 22 mil. euro, dintr-o piață locală de curierat estimată la 220-230 mil. euro“, face un calcul rapid Octavian Bădescu, președintele Asociației Curierilor și fondator al Sameday Courier. Puțin, raportat la alte țări europene.
Dar cu potențial de dezvoltare, având în vedere că acest tip de comerț este abia la început. „Pentru piața românească, estimările privind comerțul electronic avansează o cifră de 350 de mil. euro, ca nivel. În Ungaria, se vorbește de 700 mil. euro, în timp ce în Polonia înseamnă 1,4 mld. euro“, dă o imagine în cifre a acestui segment Neculai Mihai, general manager al FAN Courier, liderul pieței locale. El crede că, în cazul companiei pe care o manageriază, acest segment va avea o pondere de 15% în cifra de afaceri până la finele anului.