Dupa ce vreme de cativa ani a lucrat ca bucatar la cateva restaurante luxoase din Bucuresti, Daniel Ciobanu a prins in anul 1994 un contract de munca in Germania. Visul sau era sa munceasca o vreme acolo pentru a strange banii necesari deschiderii propriei afaceri in Romania. Dupa doi ani de munca in Occident, s-a hotarat sa se intoarca in tara si sa isi puna planurile in aplicare. S-a gandit sa isi deschida o mica pizzerie, si asta din simplul motiv ca pizza se vinde bine oriunde in lume. Pentru ca banii stransi nu ii ajungeau, s-a asociat cu un prieten si a pornit prima afacere pe Calea Victoriei. „Investitia totala a fost de 10.000 de dolari. Asociatul meu a venit cu 5.000 de dolari si cu spatiul, iar eu cu 5.000 de dolari si trebuia sa ma ocup de afacere”, spune Daniel Ciobanu. Era un spatiu mic, cu patru mese, dar de unde se putea cumpara pizza si pentru acasa. Desi s-a temut ca afacerea nu va functiona, lucrurile nu au stat deloc asa, iar vanzarile au fost ridicate inca din prima luna. „Cifra de afaceri a pizzeriei era cam de 3.000 de dolari pe luna, iar profitul de 1.000 de dolari, din care mie imi reveneau 500”, explica Ciobanu. Dupa un an de zile, Daniel Ciobanu s-a gandit sa isi mai deschida o pizzerie, de data asta pe cont propriu. Locatiile de acest gen care functionau pe piata bucuresteana erau in general destul de luxoase, cu preturi de cinci – sapte dolari pentru o portie. Ideea lui Daniel a fost sa faca pizza cu un pret de aproximativ un dolar, care sa ii asigure un volum mare de vanzari. Numele pe care l-a ales pentru noua sa pizzerie a fost Ton-Ton. Pentru asta avea nevoie de costuri scazute. „Am gasit pentru noua locatie un spatiu pe Calea Mosilor, dar nu am luat la strada, unde chiria era de 30 USD/mp, ci in spatele unui bloc unde era de 3 USD/mp. In total, chiria pe care o platesc este de 150 USD/luna”, spune Daniel Ciobanu. Investitia a fost de 5.000 de dolari, banii provenind din profitul obtinut de la prima locatie. „Ideea mea a fost ca aici sa vand pizza numai pentru acasa. Iar lucrurile au functionat din prima. Cifra de afaceri de aici este de 1.500 de dolari pe luna, iar marja de profit de aproximativ 30%. Deci profitul este de 500 USD/luna”, continua Daniel Ciobanu. Dupa inca un an de zile, a vrut din nou sa se extinda, insa trei pizzerii erau deja prea mult. Asa ca a discutat cu asociatul sau de la locatia din Calea Victoriei si au ajuns la intelegere sa isi recupereze investitia de 5.000 de dolari si sa se retraga din prima afacere. Banii recuperati i-a reinvestit intr-o noua locatie in zona 11 Iunie. In total, suma investita aici a fost de 10.000 de dolari, insa spatiul era mai mare si putea amenaja un mic restaurant cu opt mese. Destul de repede, incasarile nu s-au lasat asteptate nici aici. 40.000 de lei pentru o pizza este un pret destul de mic, iar daca pizza mai este si buna, clientii nu aveau cum sa nu vina. Cifra de afaceri a noii locatii este de aproximativ 2.100 de dolari lunar, iar profitul lui Daniel este de 700 de dolari/luna. Din ambele locatii a dezvoltat un sistem de livrare la domiciliu pentru zona centrala. Livrarea o face cu bicicleta, pretul transportului este zero si ii asigura practic jumatate din cifra de afaceri. „Pentru a doua locatie am platit chiria in avans pe un an de zile. Aproximativ 3.600 de dolari. Dupa ce imi expira contractul aici, voi vedea ce voi face. Daca il voi reinnoi, voi investi mai multi bani in aceasta locatie. Daca nu, ma voi muta in alta parte. Alta pizzerie nu ma gandesc deocamdata sa mai fac, pentru ca aceasta este o afacere de care trebuie sa te ocupi personal, iar doua pizzerii imi ocupa deja foarte mult timp”, incheie Daniel Ciobanu.     

Ton-ton vinde mult si ieftin

Profil            Pizzerie
Puncte de lucru        2
Cifra de afaceri        43.000 USD/an
Profit net        14.500 USD/an
Numar de angajati    10
Investitie        15.000 USD

Business start
Investitie: pentru o mica pizzerie suma minima este de aproximativ 10.000 de dolari. Daca insa doriti o pizzerie mai luxoasa, suma investita creste direct proportional cu „stelele” localului.

Autorizatii: cele necesare deschiderii
unei firme. Daca in local se vinde insa cafea, tigari si alcool trebuie platite taxe suplimentare, in functie si de numarul de locuri din pizzerie.
Angajati: pentru o pizzerie de marime medie trebuie minimum sase angajati: doi bucatari, doi chelneri si, eventual, doua persoane care sa se ocupe de livrarea la domiciliu. Salariu, unui bucatar este de aproximativ patru-cinci milioane lei lunar.

Locatie: o pizzerie de mici dimensiuni, cu preturi accesibile, isi are locul oriunde. Insa dat fiind faptul ca pentru a putea practica preturi mici trebuie sa ai si costuri mici, cea mai probabila locatie va fi in zone de la periferie sau semicentrale. O pizzerie mai mare si care isi propune sa atraga oamenii cu bani isi are locul mai de graba in centru. Cu toate ca
exemplul pizzeriei Capriciosa contrazice acest lucru. Insa ar fi bine totusi ca in alegerea unei locatii de acest tip sa se tina cont de principiul „daca vrei clienti instariti, mergi in zone instarite”.

Context de piata: inainte de a-ti deschide pizzeria trebuie sa ai foarte clar definit ce fel de local vrei sa faci si ce preturi vrei sa practici. Pe piata exista foarte multe pizzerii luxoase, unde sunt preturi destul de ridicate pentru romanul de conditie medie – 100.000-200.000 lei pentru o pizza. Au aparut insa si localuri cu preturi foarte mici – 40.000-50.000 lei pentru o pizza – care isi propun sa vanda mult. Exista insa multi clienti care, pe de-o parte nu isi permit sa dea 150.000 de lei pe o pizza, iar pe de alta parte considera ca 40.000 de lei este un pret suspect de mic. Acestea sunt principiile care trebuie luate in calcul atunci cand te hotarasti sa definesti viitorul local.

Alte sfaturi:
· Pune la punct un sistem de livrare la domiciliu. Acest sistem poate asigura vanzari zilnice constante.
· Daca pui la punct un astfel de sistem, trebuie sa ai in vedere mijloacele de locomotie ale celor care livreaza. Daca zona din jurul pizzeriei este restransa, poti livra pizza cu ajutorul bicicletelor. Daca insa ai planuri ambitioase si vrei sa acoperi zone de livrare mai
departate, trebuie sa investesti in achizitia de automobile.