Nu este uşor să construieşti o afacere, dar acest lucru nu a stat în calea clujeanului Sebastian Hosu, care a renunţat la jobul dintr-o corporaţie pentru a ridica o pensiune, unde să-i ademenească pe turişti cu dulceţuri şi siropuri produse chiar de el.
Sebastian Hosu este un tânăr în vârstă de 37 de ani care împreună cu soţia sa s-a decis să pornească o afacere cu dulceţuri şi siropuri, în 2009. Produsele sunt realizate chiar de cei doi în pensiunea pe care o deţin în comuna Mărişel, din Munţii Apuseni. Anual, familia Hosu prepară în jur de 40.000 de borcane cu dulceţuri şi siropuri. Materia primă folosită în realizarea produselor este recoltată din zona montană în care este amplasată cabana. Aşadar, în fiecare sezon, Sebastian adună împreună cu cei şase angajaţi ai săi afine , coacăze negre, vişine şi căpşuni pentru prepararea dulceţurilor, dar şi măceşe, muguri de brad şi păpădie pentru pregătirea siropurilor de casă.
Produsele lui Hosu au ajuns atât în Cluj, cât şi în Bucureşti sub brandul „Cămara de la munte“ prin intermediul magazinelor precum: Băcănia Veche, Mega Image sau a librăriilor Cărtureşti. Până acum întreprinzătorul a ajuns să investească între 10.000 şi 15.000 de euro în afacerea cu dulceţuri şi siropuri.
Cabana Moţilor, atractivă pentru străini
Principala afacere a familiei Hosu este pensiunea. La circa 50 de kilometri de Cluj-Napoca, în comuna Mărișel, Sebastian a ridicat Cabana Moţilor. Ideea i-a venit în urmă cu 13 ani, când a renunţat la jobul lui din cadrul unei multinaţionale. Sebastian împreună cu soţia lui a plecat pentru doi ani în Canada. Cu fondurile acumulate în străinătate a reuşit să cumpere un teren de 5.000 de metri pătraţi în Mărişel. Pentru a construi pensiunea, Hosu a accesat fonduri europene prin programul SAPARD. În 2007, clujeanul a obţinut 100.000 de euro de la Bruxelles. Pe lângă această investiţie a mai contribuit cu 200.000 de euro, bani proveniţi din credite bancare şi fonduri proprii. În 2009, întreprinzătorul a reuşit să finalizeze cabana cu cele şapte camere duble. Astfel, în 2014 a ajuns la o cifră de afaceri de 320.000 de lei şi la un profit de 50.000 de lei. În fiecare an, 600 de persoane trec pragul cabanei. Circa 15% dintre oaspeţii sunt străini. Mulţi vin aici în urma recenziilor bune postate pe site-ul de călătorii Trip Advisor. „Am ajuns pe primul loc în topul Trip Advisor al celor mai bune opţiuni din România în ceea ce priveşte cazarea unei pensiuni de tip Bed&Breakfast (n.r – cazare şi mic-dejun)“, spune Sebastian.