La inceputul anului 1997, Constatin Acostoaie putea spune ca s-a realizat din punct de vedere profesional. Terminase facultatea tehnica, lucrase cinci ani ca inginer si, intre timp, devenise profesor la Universitatea din Suceava. Mai multi prieteni din strainatate l-au convins ca pe piata romaneasca exista o multime de oportunitati de afaceri care pot fi exploatate. Acest lucru il determina pe Constatin Acostoaie sa infiinteze, in anul 1997, firma Alinter. A fost primul pas, pentru ca nu prea stia in ce domeniu sa se lanseze in afaceri. A incercat mai multe variante, de la intermedieri si pana la imobiliare, insa nu prea a avut succes. si-a dat seama ca trebuia sa gaseasca un produs sau serviciu care sa fie nou pe piata in acel moment. „M-am gandit ca, in viitorul apropiat, orice firma care se respecta va lua propriilor angajati carduri personalizate”, spune Constantin Acostoaie.
Avea ideea de afacere, avea firma si singura problema era reprezentata de lipsa banilor pentru o prima investitie. Era vorba de aproximativ 10.000 de dolari. Cum nici o banca nu a vrut sa ii acorde, la vremea aceea, un credit, s-a indreptat catre firmele care lucrau in domeniul birotic si care se ocupau si de infolieri. Nici acestea nu au crezut in succesul unui astfel de business, pretextand ca aceste carduri sunt prea costisitoare pentru romani. Pana la urma a imprumutat cei 10.000 de dolari de la prieteni. A investit 6.500 de dolari in instalatia de personalizare a cardurilor. Cea mai grea problema pe care Acostoaie trebuia sa o rezolve, era data de materia prima care trebuia importata. Pentru asta a gasit o firma in Franta de unde a facut un import de 2.500 de dolari. Practic afacerea a demarat in februarie 1998, insa pana la finele lui aprilie comenzi serioase nu au existat. Inarmat cu rabdare, Acostoaie a batut la usile majoritatii firmelor mari care isi puteau permite sa investeasca in carduri personalizate pentru angajati. „Prima comanda serioasa a venit in aprilie 1998. Vreme de patru luni am personalizat carduri pentru filialele Peco din Moldova”, explica Acostoaie.
La finele lui 1998, cifra de afaceri a firmei Alinter ajunsese la 20.000 de dolari numai din personalizari de carduri si din vanzari de accesorii pentru acestea. In 1999, patronul companiei sucevene s-a gandit la o modalitate prin care sa creasca gradul de aplicabilitate al produselor sale. S-a orientat catre sistemele de control-acces. Este vorba de acele carduri magnetice sau cu coduri de bare folosite de majoritatea angajatilor marilor companii la intrarea in firma. Constantin Acostoaie simtea ca daca se oprea doar la nivelul de legitimatii tip ecuson cu poza, afacerea nu prea avea cum sa se dezvolte. In primii doi ani de activitate, firma Alinter personalizase peste 18.000 de carduri, cifra de afaceri ajunsese la 40.000 de dolari, iar profitul la 2.500 de dolari. In anul 2000, 50% din veniturile firmei erau asigurate de sistemele de control-acces, iar cifra de afaceri ajunsese la 55.000 de dolari. In plus, Constantin Acostoaie s-a gandit sa diversifice activitatea firmei si in domeniul sistemelor de acces auto si al sistemelor de securitate. In ultimul an, 30% din venit este reprezentat de partea de personalizari de carduri, 45% de sistemele de control-acces, 15% din automatizari si 10% din elemente de securitate. Cifra de afaceri a companiei a urcat la peste 95.000 de dolari in anul 2002, iar profitul la aproximativ 15.000 de dolari. „In anul 1999 am facut prima angajare. Numarul de angajati a evoluat direct proportional cu afacerea pe care am pus-o pe picioare”, incheie Constantin Acostoaie.
Business Start
Investitie minima: aproximativ 10.000 de dolari. Banii vor trebui investiti intr-o imprimanta specializata, care costa minimum 2.500 USD, un calculator (800-1.000 USD), un aparat foto digital (800-1.000 USD) si un soft specializat (1.500 USD). De restul banilor trebuie achizitionat un stoc de materie prima. Constantin Acostoaie sustine ca oportunitatea pe piata in acest moment este lipsa unei masini de „printat” carduri. Aceasta costa insa minimum 150.000 de euro. Rata rentabilitatii in afacerea de personalizat carduri este destul de ridicata. Costul unui card este 0,5-0,7 euro si el poate fi vandut cu 0,9-1,5 euro. Numar de angajati. La inceput de afacere se poate ocupa doar patronul. Numarul angajatilor poate creste direct proportional cu afacerea
Context de piata. Potentialii clienti pot veni exclusiv din randul firmelor care pot cumpara carduri fie pentru angajati, fie pentru campanii speciale (gen Connex, Orange, Shell etc). In orasele mari sunt foarte multe firme puternice care se ocupa de personalizare de carduri. In acest domeniu piata a evoluat foarte mult, dar mai este inca loc si pentru alte firme. O portiune de piata neexploatata este data de accesoriile pentru carduri.
Alte sfaturi:
· Daca vreti sa promovati astfel de produse cel mai bine este sa mergeti cu mostre direct la companii.
· Cel mai bine este sa incepeti cu personalizarea de carduri, care nu necesita investitii mari, si sa dezvoltati afacerea ulterior spre sisteme de control-acces, sisteme de acces auto si sisteme de securitate.