În anul 2009, profitul net al companiei s-a cifrat la 6,13 milioane de lei.
Și cifra de afaceri a operatorul de transport al energiei electrice a crescut anul trecut de la 2,48 miliarde lei în 2009 la 2,51 miliarde lei, în timp ce veniturile s-au majorat cu 4,17%, la 2,647 miliarde lei.
Veniturile s-au majorat în special datorită creșterii volumului de energie transportată cu 5,7%, 55,24 TWh față de 52,26 TWh în 2009.
„Profitul operațional (347 milioane lei) a fost însă influențat si de unele probleme din piața de energie electrică (în special piața de echilibrare), și anume de comportamentul unor participanți care nu au achitat obligațiile de plată, nu au recunoscut penalitățile calculate pentru întârzierea la plată și s-au sustras de la efectuarea plăților prin dizolvarea societăților comerciale sau declararea insolvenței”, se arată în raportul postat pe site-ul companiei.
Din această cauză, operatorul de transport susține că a fost obligat să efectueze ajustări în sumă de 56,7 milioane lei, pentru deprecierea creanțelor pentru clienții incerți, sumele neîncasate de la aceștia depășind 270 de zile de la data scadenței facturilor emise.
„După epuizarea tuturor căilor legale de recuperare, aceste cheltuieli cu pierderile din creanțe neîncasate de pe piața de echilibrare urmează a fi recunoscute de ANRE în tariful pentru serviciul de transport, conform prevederilor Metodologiei, ca fiind costuri justificate necontrolabile”, se mai arată în document.
Compania susține că profitul operațional a coborât din acest motiv cu peste 20%, de la 100 milioane lei în 2009 la circa 78 milioane lei în 2010.
Activitatea financiară a fost influențată negativ și de fluctuația cursului de schimb, însă pierderea a fost mai mică decât cea înregistrată în 2009. Astfel, cotația cursului de schimb leu/euro a avut un impact negativ de 56,9 milioane de lei față de 83,1 milioane de lei, valoare calculată pentru 2009.