Pentru unii intreprinzatori, artificiile explodeaza cu folos si aduc profit. Efectele pirotehnice de scena, la un concert, o parada de moda sau in interior, la o gala de teatru, pot sa coloreze spectacolul sau sa devina o parte din el. La o nunta, la o aniversare, cu ocazia zilelor nationale, dar si la prezentarea produselor sau inaugurarea noilor sedii, evenimentul va produce o impresie deosebita, daca este insotit si de un foc de artificii.
Valentin Oprea a lucrat 20 de ani ca genist in cadrul armatei, iar in 1991, cu 15.000 de dolari, si-a deschis o firma specializata in spectacole de artificii si aranjamente cu baloane. De zece ani de cand a intrat in afacere, firma Euromerx a lansat sute de tone de explozibil. Asa s-a intamplat si la spectacolul organizat de curand de Emir Kusturica. Aici au lucrat sase oameni si s-a folosit o tona de artificii, intreaga comanda ridicindu-se la circa 12.000 USD.
Inceputul a fost facut cu produse cumparate de la o fabrica de stat (Rompiro), apoi firma a inceput sa lucreze cu materiale aduse din China, mult mai complexe. Cu timpul, Euromerx a inceput sa fie cunoscuta si cea mai mare parte a clientilor vin acum singuri. Intrucat nu toate comenzile necesita produse aduse din import, o fabrica mica, in care lucreaza zece oameni, a fost construita in 1997 la Cugir. Investitia totala cu tot cu echipamente s-a ridicat la 40.000 de dolari, iar acum, intr-un spatiu care a apartinut unui fost CAP, cumparat cu 40 de milioane, se produc 20% din artificiile care fac obiectul comenzilor. Restul de 80% sunt aduse din import. „La fabrica nu am avut prea mult de lucru, pentru ca spatiul era deja compartimentat. Anumite produse imi convine sa le produc in fabrica mea. Aveam de gand sa aduc doi chinezi sa munceasca aici. La ei sunt platiti cu 50 de dolari pe luna. Daca i-as aduce la mine le-as oferi dublu, cazare si masa si, in plus, ei au alta mentalitate si muncesc mai bine”, povesteste Valentin Oprea.
Iuliu Jakab, de la Pyro – Technic Transilvania, si-a infintat firma in 1998. Cu trei-patru mii de dolari si trei oameni a inceput sa importe din China si Ungaria, specializandu-se pe servicii cu artificii sau comercializarea acestora cu amanuntul. Pe parcurs, s-a decis sa ofere si produse ornamentale din hartie. In momentul actual are zece angajati, un magazin la Oradea si urmeaza sa deschida curand unul la Bucuresti.
Regia spectacolului asigura succesul
Cand lucrezi cu explozibil, banii castigati se calculeaza in minute. Un spectacol de 23 de minute, organizat acum trei ani de Euromerx pentru un post de televiziune, a adus 60.000 de dolari, fiind si cea mai mare comanda. Minimul il reprezinta un foc de artificii de 6 minute, organizat la un liceu din Targu Mures, pentru care s-au incasat 500 de dolari. Pe langa aceastea, au mai venit comenzi de la Banca Ion Tiriac, care a avut de curand o inaugurare de sediu la Targu Mures (5.000 de dolari) sau de la Connex, pentru un aranjament cu baloane (4 – 5.000 de dolari). Calculele finale au acumulat pentru anul 2000 o cifra de afaceri de 6 mld. lei. Totul depinde insa de complexitatea spectacolului si de materialele folosite.
Pyro – Technic Transilvania a adus ceva in plus: o regie noua a spectacolelor de artificii, unde firma asigura si un efect sonor special (muzica de ambianta, care insoteste exploziile in lant), pentru amplificarea emotiei momentului. „Noi putem face o regie adaptata evenimentului, pe un fond muzical. Alegem o melodie mai dinamica (cum a fost pentru firma Tornado – un fragment din opera Carmina Buranna). Mai putem face si inscriptii cu foc (artificii), cu realizarea oricaror sigle de firma, in diferite culori”, afirma dl. Jakab. Alte comenzi au mai venit de la Siesta (opt minute – 2.500 de dolari) sau Primaria din Onesti (20 de minute – 5.200 de dolari). La sfarsitul anului 2000 firma a avut o cifra de afaceri de 2 miliarde de lei.
Substanta de baza folosita la fabricarea artificiilor este o pulbere neagra, care se gaseste la o fabrica din Fagaras, iar restul sunt materiale care se aduc din import. Cu cat produsul este de calibru mai mare, cu atit este mai scump. Cele mai mici bombite pornesc de la 50 de mm, iar cele mai mari ajung la 600 de mm (ceea ce inseamna 40-50 kg de marfa). Artificiile pot produce foarte multe efecte, important este sa fie cat mai vizibile. Cele mai bune sunt cele care explodeaza la inaltimi mai mari, dar si cele care creeaza modele speciale. In timp ce pentru privitor este ideal ca explozia de lumina sa-l gaseasca langa un pahar de sampanie, pentru cei din spatele focurilor „vii” lucrurile sunt mai complicate, pentru ca exista intotdeauna o responsabilitate fata de spectatori, la care se adauga aprobarile care trebuie obtinute de la primarie, politie, protectia muncii, pompieri.
Comenzile se aglomereaza in perioada Craciunului si a Anului Nou. „De ziua Americii tragem niste focuri in culorile steagului american. Si de la Ambasada Israelului mai vin comenzi. O sa mai tragem niste focuri si la Ambasada Angliei, cand va fi ziua reginei.”, adauga Valentin Oprea.
Datele afacerii
· Artificiile se pot importa sau pot fi produse in tara, in functie de necesitati
· Capitalul minim necesar: 7.000 de dolari
· Numar de angajati minim necesar: 4-5
· In acest gen de afacere, o parte din bani trebuie reinvestiti in materiale, tuburi de polietilena de inalta presiune, tablouri de comanda etc.
· Sunt necesare avize de la primarie, politie, protectia muncii, pompieri. Daca este necesara asistenta de la Brigada de Pompieri, in general costa intre 6 si 10 milioane de lei
· Evenimente unde se consuma artificii sunt: spectacole, nunti, aniversari, incheieri de an, festivaluri in orase, tirguri, programe sportive, parade de moda, conferinte, congrese, inaugurari de sedii, filmari (videoclipuri), emisiuni in studiouri, zile nationale, evenimente organizate de agentiile de publicitate etc.
Trei milioane pentru 500 de baloane
Daca la artificii efectele ce pot fi produse sunt stabilite clar din fabricatie, la baloane este necesara mult mai multa imaginatie. Se pot impleti in fel si chip, obtinand diferite forme (inimi – pentru nunti, ghirlande, litere etc.). Unele pot contine balonase mai mici sau confetti, iar dintre acestea, exista variante pe care se monteaza un dispozitiv actionat cu o telecomanda de la sol care sparge balonul la o anumita inaltime. De acolo vor ateriza lent spre privitori surprize… surprize. De regula, acest tip de aranjamente sunt mai avantajoase pentru client, desi o comanda care contine 5.000 de baloane cu heliu poate echivala ca pret cu un foc de artificii bun. O butelie cu heliu de 4 metri cubi costa in jur de 3 milioane si umple aproximativ 500 de baloane, in functie de dimensiuni. Mai departe, cel mai modest balon se vinde cu 1.000 lei si cel mai impresionant poate ajunge la 6.000 dolari.
Firma Ambient Design din Bucuresti
si-a inceput activitatea in domeniul baloanelor si gonflabilelor in 1997. Primul balon a fost cumparat cu 1 milion lei, pentru ca apoi sa produca bani prin inchiriere. In prezent, firma are 15 angajati si a realizat in anul 2000 o cifra de afaceri de 200.000 dolari. O nisa de piata mai putin aglomerata s-a dovedit a fi organizarea de servicii cu baloane de dimensiuni mai mari, cum a fost cel folosit la Gala Hagi, inchiriat de firma organizatoare (BV McCann) pentru 1.300 dolari. Pe langa inchirieri, adaptate cat sa economiseasca banii clientului, pentru gonflabile (jocuri, replici de produs, corturi) se face si productie. „La noi au venit clienti ca Air France (1.500 dolari pentru 7 zile), Romexpo (care a adus firmei de-a lungul timpului 40.000 dolari) sau Ursus (2.800 dolari pentru o lucrare de productie)”, spune Vlad Iosif, directorul firmei Ambient Design.