Prognoze pesimiste pentru producătorii europeni de componente auto

Directorul de achizitii al PSA Peugeot – Citroen, Jean-Christophe Quemand este ingrijorat. Pe lista sa de furnizori aflati in situatii financiare dificile apar tot mai multe nume. Anul acesta sunt nu mai putin de 45, de doua ori mai multi decat in 2007. Constient ca fara furnizori puternici, o marca auto are putine sanse de supravietuire, oficialul PSA are toate motivele sa fie speriat. Criza din industria auto este mult mai puternic resimtita de “componentisti” decat de marii

Directorul de achizitii al PSA Peugeot – Citroen, Jean-Christophe Quemand este ingrijorat. Pe lista sa de furnizori aflati in situatii financiare dificile apar tot mai multe nume. Anul acesta sunt nu mai putin de 45, de doua ori mai multi decat in 2007. Constient ca fara furnizori puternici, o marca auto are putine sanse de supravietuire, oficialul PSA are toate motivele sa fie speriat. Criza din industria auto este mult mai puternic resimtita de “componentisti” decat de marii producatori, iar declinul acestora va atrage, mai devreme sau mai tarziu, un efect in lant care va trage in jos si compania pentru care lucreaza el.

Lars Holmqvist, seful organizatiei europene a furnizorilor de componente auto (CLEPA) estimeaza si el ca aproximativ 500 de producatori de subansambluri auto vor fi scosi din business de criza in urmatoarele luni. Asta inseamna de zece ori mai multe companii decat media anual de pana acum.  Conform analizelor CLEPA, aproximativ 75% dintre componentele unei masini produsa in Europa provin de la furnizori. In conditiile in care trei sferturi dintr-o masina este “produsa” de furnizori, efectele unei potentiale intrari a componentistilor in insolventa sunt lesne de estimat.

Problemele furnizorilor sunt cauzate in primul rand de producatorii de masini. Scaderea productiei inseamna si o scadere a cererii de componente, iar o afacere care se sustine numai prin aceste comenzi are putine sanse de a fi salvata in conditiile unor scaderi si mai drastice ale productiei de masini. Practic, asistam la prabusirea unui lant al slabiciunilor. Daca vanzarile de masini scad, producatorii trebuie sa reduca numarul de masini asamblate pentru a nu acumula stocuri. Scaderea productiei de masini inseamna si reducerea comenzilor catre furnizori, iar mai putine comenzi inseamna si mai putini bani. Fara bani si fara posibilitatea de a se imprumuta in conditii rezonabile de la banci, furnizorii sunt sortiti pieirii. Disparitia unor furnizori duce la probleme de aprovizionare pentru producatorii de masini, si asa loviti de scaderea vanzarilor, care vor fi nevoiti sa cumpere de la putinii furnizori care au depasit criza la preturi mai mari. Si cercul se inchide trimitand in abis o industrie care asigura un mare procent din PIB-ul statelor europene.