Programatorii pot câştiga pe internet mai mult decât la patron

Tot mai mulţi români obţin în ultimii ani contracte de outsourcing prin internet. Ei pot câştiga între câteva mii şi peste 100.000 de dolari pe an din programare, scrierea de articole sau crearea de planuri de afaceri. Orice programator care are conexiune la internet şi dorinţa să muncească poate să găsească proiecte pe site-ul nostru. În plus, noi avem grijă ca ei să îşi primească banii dacă îşi fac treaba bine“, spune, pentru revista Capital, Ian Ippolito, fo

Tot mai mulţi români obţin în ultimii ani contracte de outsourcing prin internet. Ei pot câştiga între câteva mii şi peste 100.000 de dolari pe an din programare, scrierea de articole sau crearea de planuri de afaceri.

Orice programator care are conexiune la internet şi dorinţa să muncească poate să găsească proiecte pe site-ul nostru. În plus, noi avem grijă ca ei să îşi primească banii dacă îşi fac treaba bine“, spune, pentru revista Capital, Ian Ippolito, fondatorul site-ului rentacoder.com.

Un număr din ce în ce mai mare de români sau de companii autohtone folosesc în ultimul timp site-uri internaţionale, cum ar fi elance.com, guru.com sau rentacoder. com, pentru a câştiga la licitaţie diferite proiecte de outsourcing. „Pentru 2008, obiectivul nostru este să depăşim 200.000 de dolari din proiectele derulate prin intermediul elance.com“, spune Victor Costache, fondatorul companiei de software Cratima, care în ultimii trei ani a câştigat licitaţii în valoare de peste 400.000 de dolari, numai prin intermediul acestui site.

Şi Mihai Pop din Craiova a folosit în ultimii ani această metodă pentru a-şi dezvolta afacerea pe care a demarat-o în 2004, la vârsta de numai 18 ani, cu sprijinul mamei sale. Anul trecut, antreprenorul a reuşit să câştige prin intermediul rentacoder.com contracte în domeniul IT în valoare de 49.737 de dolari, iar în prezent este cotat al patrulea cel mai apreciat programator din lume care lucrează prin acest site. „Afacerea a început cu proiecte de 25 de dolari. Fără un portofoliu, e greu să-ţi acorde cineva încredere, chiar dacă ceri un preţ mic. Cu perseverenţă, cu o seriozitate ieşită din comun, cu muncă de şapte zile pe săptămână şi 12-14 ore pe zi, compania a reuşit să se afirme“, spune Doina Pop, marketing manager al firmei Software Pop Service Electronic. „Pentru 2008, ne-am propus să angajăm câţiva tineri pasionaţi de soft. Am început deja o campanie de selecţie de personal şi considerăm că poziţia pe care o avem în clasamentul rentacoder.com ne ajută să câştigăm proiecte care să ducă la dezvoltarea afacerii“, adaugă Doina Pop.

Pe platforma rentacoder.com, românii sunt pe locul trei în lume privind numărul de proiecte câştigate (856) în luna ianuarie. Ei sunt depăşiţi numai de americani (1.085) şi de indieni (1.348).

„Concurenţii din India practică cele mai mici preţuri, care ajung şi pâna la rate de cinci dolari pe oră. La fel de adevărat este şi faptul că majoritatea clienţilor de pe elance.com caută preţuri mici. Însă, pe de altă parte, un portofoliu solid şi o comunicare adecvată cu clienţii pot reduce semnificativ din avantajul preţului pe care îl cer alţi furnizori“, spune Marius Turbatu, manager Adevox, departamentul pentru clienţi externi ai companiei autohtone Twenty.

Reputaţia, mai importantă decât preţul

Adevox a început să liciteze pentru proiecte externe în urmă cu un an şi a câştigat deja licitaţii în valoare de peste 90.000 de dolari prin intermediul elance.com.

„Pentru noi, principala problemă a fost că eram la început pe această platformă şi aveam de înfruntat peste 20.000 de concurenţi. Am construit, însă, un brand recunoscut de clienţi ca foarte responsabil şi care pune foarte mare preţ pe comunicare. Asta ne-a diferenţiat cu succes de ceilalţi furnizori şi în acest mod câştigăm clienţi, care se întorc la noi de fiecare dată când au un proiect nou“, spune Marius Turbatu.

Utilizarea platformelor de licitaţii pentru a obţine contracte are mai multe avantaje. În primul rând, românii pot găsi pe acestea zeci de mii de proiecte pe care potenţialii clienţi le introduc în bazele de date. În acest mod, se reduc foarte mult costurile de căutare a clienţilor şi de identificare a nevoilor lor.

„Un alt avantaj major este că, odată ce ajungi să fii plasat printre companiile de top, platforma elance.com funcţionează ca un instrument de marketing foarte eficient. Cum? Prin faptul că după ce intră pe site, clienţii se uită la lista companiilor şi aleg de acolo câteva firme pe care le contactează direct, fără a mai introduce proiectul în piaţă“, spune Victor Costache.

Evident, modul foarte simplu de utilizare a acestor platforme aduce şi dezavantaje. Firmele autohtone au uneori de înfruntat la licitaţii 40-50 de concurenţi, din ţări ca India, Rusia sau Pakistan, care vin cu preţuri foarte mici. Dar în această luptă acerbă, românii reuşesc să câştige multe licitaţii şi să se menţină în topul furnizorilor pe baza avantajelor competitive pe care le au. „Românii sunt mai creativi, mai profesionişti, stăpânesc limba engleză mai bine, au abilităţi de comunicare mai dezvoltate, au o cultură cu influenţe occidentale mai accentuate. Toate aceste elemente sunt sesizate imediat de un client care a lucrat în trecut cu companii din India sau China, care au oameni foarte muncitori… şi cam atât“, conchide Victor Costache.

Românii, in top

85.127 de proiecte au fost intermediate în 2007 de site-ul rentacoder.com. În luna ianuarie a acestui an, românii aveau o cotă de piaţă de circa 12%, fiind depăşiţi doar de americani, cu o cotă de piaţă de 15%, şi de indieni (19%)

Cele mai importante platforme

www.elance.com
Este o platformă prin intermediul căreia firmele scot la licitaţie diferite proiecte pentru a găsi cei mai buni furnizori din lume, la cel mai convenabil preţ. Compania a fost fondată în anul 1999 şi are sediul central în Mountain View, California. Pe acest site se poate licita pentru proiecte din domeniul IT, pentru creare de planuri de afaceri, scriere de articole, traduceri, servicii juridice sau realizarea de proiecte de inginerie. Această platformă poate fi foarte utilă şi companiilor autohtone care doresc să găsească furnizori de servicii. Firma din România care a câştigat cel mai mult pe acest site este Spectra IT, cunoscută prin brandul Cratima. În ultimii trei ani, compania a obţinut contracte în valoare de peste 400.000 de dolari, din care 150.000 numai în 2007. O altă firmă autohtonă foarte activă este EnySoftware, care a obţinut contracte în valoare de aproape 328.000 de dolari în ultimii ani.

www.guru.com
Este un site mai puţin folosit de români. Cu toate acestea, are 4.614 membri din ţara noastră, cei mai mulţi fiind înregistraţi la secţiunea de programare (1.590) iar cei mai puţini, la cea de design/multimedia (702). Potrivit reprezentantei companiei, Bethany Fricker, persoana din România care a câştigat cei mai mulţi bani prin acest site (78.660 de dolari) este Cristiana Bard.

www.rentacoder.com
Este un site pe care românii sunt foarte activi. În luna ianuarie 2008, conaţionalii noştri s-au clasat pe locul trei la numărul de proiecte câştigate, după americani şi indieni. Într-un clasament al celor mai apreciaţi programatori din lume care lucrează prin intermediul acestui site, locul patru este deţinut de Mihai Pop din Craiova, prin firma Software Pop Service Electronic, iar locul trei, de o firmă denumită SoftMania. Ian Ippolito, fondatorul site-ului rentacoder.com, a mărturisit pentru revista Capital că firmele care pun proiecte la licitaţie sunt foarte mulţumite de modul în care lucrează românii, pentru că „sunt foarte muncitori, atenţi la detalii şi au abilităţi foarte bune de relaţionare cu clienţii“.