Cu 495 de miliarde de lei, statul va finanta din iulie retragerea de pe piata a 16.500 de masini mai vechi de 12 ani

Pe o piata in care numai anul trecut au fost importate 75.000 de masini la mana a doua, potrivit datelor RAR, autoritatile au decis sa aplice si in acest an programul de innoire a parcului auto.




V-ati intrebat ce s-a intamplat cu fierul vechi rezultat din dezmembrarea masinilor vechi colectate anul trecut? “Cea mai mare cantitate de fier vechi, provenita de la autoturismele cu o vechime mai mare de 12 ani, colectata la unitatile Remat din tara, a mers la export, indeosebi in Turcia”, ne lamureste Gheorghe Visinescu, directorul general al firmei de export-import Mona Trade din Constanta. Dar fierul vechi provenind de la rable precum Dacia, Lada sau Oltcit a plecat si spre cateva destinatii autohtone. “O parte s-a dus, de exemplu, spre Mitall Steel Galati, insa in cantitati reduse”, spune Gabriel Busuioc, director general la Remat Slobozia.


Cantitatile de fier vechi vor creste, cu siguranta, in acest an. Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor (MMGA) a anuntat reluarea programului de innoire a parcului auto, incepand cu 1 iulie, insa cu cateva modificari. “Fata de anul trecut, numarul masinilor finantate creste cu 1.500 de unitati, pana la 16.500, si, de asemenea, suma alocata va fi mai mare. Mai exact, este vorba de 495 miliarde de lei vechi. In legatura cu vechimea masinii, daca pana acum cei 12 ani se calculau de la data primei inmatriculari, anul acesta se calculeaza de la anul fabricatiei”, precizeaza Ministerul Mediului.


Insa, anuntul privitor la relansarea programului a starnit si reactii vehemente. Conducerea Automobil Club Roman sustine ca, in vreme ce multe sosele ale Romaniei arata ca dupa razboi, “interesele de grup nu fac altceva decat sa consume fonduri de la bugetul de stat”. Oficialii institutiei spre care se arata cu degetul au si ei logica lor. “Programul are rolul de a reduce poluarea aerului in marile orase. Dar avand in vedere ca reabilitarea soselelor nu este o masura de imbunatatire a calitatii mediului, MMGA nu poate sustine financiar acest tip de proiecte”.


Cat priveste marcile de autoturisme care vor putea fi achizitionate in acest an, deocamdata, ministerul se afla in faza in listelor. “Etapa de inscriere a producatorilor si importatorilor care doresc sa participe nu a inceput, dar selectarea acestora va avea loc in cursul acestei luni”, mai spun oficialii MMGA.


Unii actori de pe piata auto si-au anuntat deja participarea, dar recunosc ca partea leului va fi luata si anul acesta de producatorul de la Colibasi. “Avand in vedere ca volumele cele mai mari de masini rulate in cadrul programului au fost marca Dacia, este de asteptat ca si anul acesta la inlocuire sa profite mai mult Dacia Logan. Anul trecut, Porsche Romania a avut sansa maririi volumului de vanzari cu marca Skoda”, spune Brent Valmar, directorul general al Porsche Romania. Statisticile confirma: peste 8.000 din totalul de 15.000 de cereri de finantare s-au indreptat, in 2005, spre Dacia, pe locurile urmatoare situandu-se Renault-Nissan, cu 3.000 de masini vandute prin program.

peste 14 milioane
de euro

Atat va aloca Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor
in acest an pentru programul de innoire a parcului auto. Exprimata in lei (495 miliarde lei) suma este cu 10% mai mare comparativ cu cea repartizata anul trecut

Pasii care trebuie urmati:

Inscrierea la unul dintre dealerii
auto inclusi in program pentru achizitionarea unui autoturism nou.

Predarea autoturismului vechi,
spre casare, unei societati autorizate sa desfasoare activitati de colectare
a vehiculelor scoase din uz.
Aceasta elibereaza un certificat
de distrugere.

Radierea autoturismului uzat.

Achizitionarea noului automobil
de la dealer.

Efectele programului
In 2005

Financiar: 21,7 milioane de euro incasati la bugetul de stat din TVA si accize.

Ecologic: 325.000 de kg monoxid de carbon eliminate din totalul emisiilor poluante din atmosfera
(calculul a fost realizat pentru numarul de autoturisme scoase din uz,
avandu-se in vedere caracteristice tehnice Dacia). La acestea s-au adaugat cantitati importante
de oxid de azot, hidrocarburi,
dioxid de carbon si particule.

Siguranta: 14.600 de masini noi
finantate prin program, dintr-un total de autoturisme repartizate de 18.500.