Programul e-TVA ar putea fi amânat. Marcel Boloș: Suntem dispuși să mai amânăm cu 6 luni

calcule, contabil, taxe, impozite, e-tva

SURSA FOTO: Unplash

Programul e-TVA ar putea fi amânat. Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a explicat miercuri, 26 iunie, că este posibil să amâne termenele cu 6 luni, până în ianuarie 2025. Decizia va fi luată după ce va avea consultări cu mediul de afaceri.

Marcel Boloș a declarat miercuri că este posibil să amâne termenele din programul e-TVA cu 6 luni, până în ianuarie 2025. Decizia va fi luată după consultări cu mediul de afaceri, notează Economedia.

Programul e-TVA ar putea fi amânat cu 6 luni

Boloș a menționat că vineri este ultima ședință a Executivului în care guvernul poate emite o ordonanță de urgență. Anunțul a sosit în contextul în care mai multe asociații profesionale ale contabililor, consultanților și organizații de afaceri au criticat lipsa de transparență în adoptarea noii legislații.

De asemenea, au criticat și birocrația pe care măsura o impune firmelor.

„Suntem dispuși să mai amânăm cu 6 luni termenul pentru transmiterea datelor. Adaptarea la reformă e mai grea. Nu vorbim de amânarea intrării în vigoare, ci de prorogarea termenelor pentru notele de diferență TVA și notele justificative cu 6 luni, până la 1 ianuarie. E o perioadă în care analizăm diferențele între situația noastră de evidență fiscală și situația pe care o are contribuabilul și ne lămurim de unde apar aceste diferențe”, a declarat Marcel Boloș, potrivit sursei menționate.

Ministrul a subliniat că mecanismul în sine nu va fi suspendat sau amânat, ci doar anumite termene.

SURSA FOTO: Facebook/Marcel Boloș

Guvernul a aprobat ordonanța fără consultare publică prealabilă

Amintim că Guvernul a aprobat, săptămâna trecută, fără consultare publică prealabilă, o Ordonanță de Urgență (OUG 70) pentru introducerea decontului precompletat de TVA de la 1 august 2024. Controversata măsură a atras mai multe critici.

Potrivit măsurii, firmele vor primi de la ANAF acest decont precompletat cu date și informații conținute în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor.

Ele trebuie să verifice datele și informațiile precompletate și să stabilească dacă sunt în concordanță cu operațiunile impozabile realizate și starea de fapt fiscală.

Ulterior, firmele vor fi obligate să transmită acest document în fiecare lună. Documentul trebuie trimis până la data de 20 a lunii, prin Spațiul Privat Virtual.

Scopul acestei măsuri este de combatere a fraudei prin prevenirea situațiilor de completare eronată a decontului. Mai apoi, ANAF va verifica diferențele între ce a găsit Fiscul și ce a completat contribuabilul.

Totodată, ANAF va trimite o notificare contribuabilului dacă apar probleme. Este vorba despre situațiile în care sunt diferențe între cele două situații de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 1.000 lei. În astfel de situații, contribuabilul trebuie să răspundă cu notă justificativă.