competitivitatii interne a productiei, in cazul in care ritmul de aplicare a reformelor de sistem va fi mai lent decat cel anticipat de Guvern, o accentuare a inclinatiei catre consum a populatiei pe fondul cresterii venitului disponibil si impulsionarea procesului de creditare pe fondul reducerii mai accentuate a dobanzilor. Acestea sunt primele trei riscuri identificate de Ministerul Finantelor. Alti factori de risc evidentiati de Finante sunt majorarea peste asteptari a preturilor reglementate la gaze naturale, transport, energie electrica si termica sau la medicamente, cresterile speculative ale preturilor in urma denominarii leului, evolutiile neasteptate ale pretului petrolului, otelului sau fierului vechi, dar si nerealizarea unor productii agricole suficiente. In aceste conditii, se apreciaza ca in anul 2005 inflatia ar putea fi usor peste 8%, comparativ cu 7%, cat este convenit cu Fondul Monetar International.Ion Ghizdeanu, director general la Comisia Nationala de Prognoza, estimeaza ca inflatia este singura tinta macro care ar putea fi afectata, in cazul in care vreunul sau toate riscurile evidentiate devin realitate. „Cresterea economica se bazeaza pe potentialul unei tari, in vreme ce eventualele depasiri la deficitul de cont curent se vor vedea in inflatie, nu in deficitul consolidat. Ceea ce inseamna ca singura afectata va fi inflatia“, explica Ghizdeanu. La randul sau, ministrul Finantelor, Ionut Popescu, spune, detasat, ca prezentarea riscurilor fiscale in PEP este o masura recomandata de Comisia Europeana, recunoasterea lor neinsemnand neaparat ca riscurile sunt iminente.In cazul in care echilibrele macroeconomice vor fi in pericol, Guvernul anunta ca este pregatit sa intervina. Masurile de criza vor fi luate, insa, tot pe spatele populatiei, la care Executivul va apela pentru a acoperi noile gauri. Astfel, contributiile la asigurarile sociale nu vor mai fi reduse in acelasi ritm, politica de salarii va fi si mai restrictiva, iar restructurarea societatilor va fi mult accelerata, ceea ce inseamna somaj mai mare.In conditii normale, tinta de crestere economica este stabilita la 6% in 2005, inflatia la 7%, in vreme ce deficitul de cont curent este prognozat sa se reduca de la 7,6%, in 2004, la 6,3%, in 2007. Castigul salarial real se va reduce si el, ceea ce va antrena, spera Guvernul, si reducerea consumului. In plus, Cabinetul Tariceanu si-a propus sa creasca intr-un ritm mai accelerat accizele si sa elimine scutirile de care beneficiaza inca unele produse energetice – benzina, pacura, GPL, electricitate si gaze naturale. In ceea ce priveste TVA, vor fi introduse regimuri speciale de TVA (o TVA mai mica) pentru aurul din investitii, gospodarii agricole individuale, bunuri de colectie si de arta, turism.Masurile pe care Executivul se angajeaza sa le ia pentru imbunatatirea colectarii nu sunt detaliate si nu sunt insotite de termene, ceea ce arunca o pata asupra capacitatii Cabinetului de a le pune in practica.Programul Economic de Preaderare (PEP) reprezinta o declaratie pe care o face Guvernul Romaniei Uniunii Europene, care cuprinde politicile economice ce urmeaza sa fie puse in practica pe termen mediu. PEP este trimis anual la Bruxelles si este documentul pe baza caruia UE monitorizeaza politicile economice.