Guvernul a anunțat modificări importante în Programul Rabla pentru acest an, printre care se numără introducerea unui plafon de prețuri și o reducere semnificativă a subvențiilor pentru achiziționarea mașinilor electrice și hibride.

Aceste măsuri au fost luate pentru a asigura accesul la programul de înnoire a parcului auto pentru o gamă mai largă de consumatori și pentru a eficientiza cheltuielile publice.

Mașinile scumpe, excluse din programul Rabla

Potrivit noilor reguli, mașinile scumpe sunt excluse din program, fiind impuse plafoane de prețuri atât pentru mașinile electrice, cât și pentru cele cu motor convențional. Astfel, cei interesați să-și achiziționeze o mașină cu ajutorul de stat trebuie să se orienteze către autoturisme cu un preț de până în 60.000 de euro.

De asemenea, subvențiile oferite pentru mașinile electrice și hibride plug-in au fost semnificativ reduse. Astfel, cei care optează pentru o mașină electrică vor primi doar 25.000 de lei de la stat, iar cei care aleg o mașină hibridă plug-in vor primi doar 13.000 de lei. De asemenea, eco-bonusurile în valoare de 1.500-3.000 de lei au fost eliminate complet.

În ceea ce privește Programul Rabla Clasic, sumele pentru casarea mașinilor și achiziționarea altora noi nu au fost modificate. Astfel, cei care decid să caseze o mașină veche vor primi 7.000 de lei, iar pentru două mașini veche casate suma se ridică la 10.000 de lei, la care se pot adăuga eco-tichete.

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a subliniat necesitatea unui plafon maxim pentru prețurile mașinilor în cadrul programului, pentru a asigura accesul la acesta pentru o gamă mai largă de consumatori.

Ministrul Mediului consideră că plafonul era necesar

„Fie că e 75 mii euro, cum aveam în cazul autoturismelor electrice, și trebuie să ne hotărâm cui ne adresăm. Dacă ne adresăm persoanelor care vor să se bucure cu adevărat de acest voucher, sau ne adresăm persoanelor care plătesc și 100 de mii. Aici, toată lumea e de acord că voucherul e mai binevenit în rândul persoanelor care dau mai puțini bani pe o mașină”, a declarat ministrul Mediului, Mircea Fechet.

Cu toate aceste modificări, Programul Rabla rămâne un instrument important pentru stimularea înnoirii parcului auto din România și pentru promovarea unor opțiuni mai ecologice și mai eficiente din punct de vedere energetic.

Anul trecut, peste 1,1 milioane de autoturisme au fost înmatriculate în România. Cifra este în creştere cu 3% faţă de anul precedent. Noutatea constă în faptul că jumătate din totalul maşinilor noi au fost electrificate, arată o analiză de specialitate, publicată de o platformă specializată online.

Practic, una din nouă maşini noi, înmatriculate în 2023, a fost electrică, iar una din două a fost electrificată (full electric, mild-hybrid, hibrid plug-in şi full hybrid).