Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional este în pragul unei modificări care ar putea duce, în sfârşit, la epuizarea întregului buget alocat, devenind astfel o măsură anticriză viabilă. Eşecul răsunător spre care se îndrepta vestitul program „Rabla“, inclus de Guvern în pachetul anticriză, a pus, în sfârşit, la treabă minţile celor de la Ministerul Mediului. Cu 28.529 de unităţi rămase pentru etapa a treia, adică aproape jumătate din tota
Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional este în pragul unei modificări care ar putea duce, în sfârşit, la epuizarea întregului buget alocat, devenind astfel o măsură anticriză viabilă.
Eşecul răsunător spre care se îndrepta vestitul program „Rabla“, inclus de Guvern în pachetul anticriză, a pus, în sfârşit, la treabă minţile celor de la Ministerul Mediului. Cu 28.529 de unităţi rămase pentru etapa a treia, adică aproape jumătate din totalul de 60.000 incluse în întregul program pentru 2009, oficialii de la Administraţia Fondului de Mediu (AFM) au decis că este nevoie de măsuri suplimentare pentru a stimula clienţii. Astfel, în prima zi a lunii septembrie a fost anunţată, ca propunere, „extinderea programului şi la persoanele juridice şi introducerea posibilităţii achiziţionării unui autovehicul nou pe bază de tichete valorice, a căror valoare nominală va fi echivalentul primei de casare. Solicitantul, persoană fizică sau juridică, poate cumula maximum trei tichete valorice pentru achiziţionarea unui singur autovehicul nou. Prin urmare, o singură persoană ar putea beneficia de o sumă totală de 11.400 de lei (2.700 de euro), în loc de maximum 3.800 de lei, aşa cum era specificat în Ordinul nr. 89/2009 publicat la începutul programului.
O altă modificare este legată de posibilitatea de a preda la Remat şi maşini care nu erau înmatriculate pe numele celui care solicită nota de acceptare. Mai exact, orice persoană interesată să intre în program poate achiziţiona de la un terţ o maşină mai veche de zece ani şi o poate casa pentru a primi un voucher de 3.800 de lei. Cu condiţia, extrem de importantă, ca vehiculul să fi fost înmatriculat prima dată în România cel mai târziu la sfârşitul anului 2006. Deşi presa a preluat imediat informaţia privind modificările programului, data intrării în vigoare a acestora a rămas o mare necunoscută. Ba 1 septembrie 2009, ba abia în 2010 – pentru că orice modificare a unei ordonanţe înseamnă aprobarea în Guvern a uneia noi. Iar această nouă ordonanţă încă nu există sau nu exista la data închiderii ediţiei noastre. Biroul de presă al Ministerului Mediului, cel care a anunţat modificările, ne-a dat un răspuns bulversant: „Nu ştim exact când va intra în vigoare. Mai bine întrebaţi la AFM, că ei sunt responsabili cu acest program. Tot ce vă pot spune este că măsurile de modificare anunţate ale programului sunt doar propuneri, care vor trebui validate în Guvern“. Alina Clonţ, purtătorul de cuvânt al AFM, ne-a explicat că „măsura cu privire la acceptarea a trei vouchere este destinată programului din acest an, deci etapei a treia. Sperăm să o menţinem şi anul viitor, în funcţie de bugetul disponibil, dar este clar că rezultatele slabe din primele două etape, în care s-au eliberat numai jumătate din notele de acceptare posibile, au impus o astfel de măsură pentru anul în curs. Când va intra însă în vigoare, nu ştiu. În niciun caz de la 1 septembrie. Trebuie discutat în Guvern şi trebuie dată o nouă ordonanţă“.
Succes garantat
Este demn de amintit faptul că, în primăvară, Nicolae Nemirschi, ministrul mediului, declara că nici nu poate fi vorba despre majorarea sumei acordate pentru casarea unei rable. Cu toate acestea, odată cu intrarea în vigoare a noilor modificări, eveniment care are toate şansele să se întâmple săptămâna aceasta, România va acorda una dintre cele mai mari prime de casare din Europa: 2.700 de euro. De asemenea, avantajul acestor modificări constă în posibilitatea ca deţinătorii de rable care nu îşi pot permite o nouă achiziţie să le cedeze contra cost celor care doresc să strângă cele trei tichete posibile. Se casează astfel şi rablele care nu aveau nicio şansă să fie înlocuite cu altele noi.
Maşina trebuie să fi fost înmatriculată în România înainte de 31 decembrie 2006. Cine aduce acum o maşină veche din afară nu poate intra în program.
Alina Clonţ, şef serviciu comunicare, AFM