Abia 32.327 din totalul de 60.000 de maşini disponibile în acest an au fost scoase din uz prin programul „Rabla”. Drept urmare eficienţa Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional pentru anul 2009 este de numai 53,87%.
Conform statisticilor Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), pentru întreg anul 2009, pentru implementarea programului a fost alocată suma de 228 de milioane de lei pentru scoaterea din uz a unui număr de 60.000 de autoturisme. Valoarea primei de casare a fost, în acest an, de 3.800 de lei.
Cele 32.327 de autoturisme mai vechi de 10 ani de la data fabricaţiei reprezintă echivalentul sumei de 122.842.600 de lei, acordată sub formă de prime de casare. Din totalul celor 60.000 de maşini disponibile, 10.000 au fost rezervate persoanelor juridice. Astfel, pentru persoanele fizice au fost disponibile în acest an 50.000 de unităţi, echivalentul a 190.000.000 lei.
Trei etape
Programul „Rabla” a fost împărţit în trei etape. Prima a început în data de 20 martie şi s-a încheiat în 29 mai, a doua a durat între 1 iunie şi 31 august, iar a treia etapă s-a încheiat în data de 11 decembrie.
Rezultatele programului
Etapa I: 11.543 de autoturisme casate dintr-un total disponibil de 20.000 de unităţi. Eficienţă 57,71%.
Etapa II: 9.649 de „rable” casate dintr-un total disponibil de 27.936 unităţi. Eficienţă 34,53%.
Etapa III: 11.135 maşini casate, din cota de 28.529 posibile. Eficienţă 39,03%.
Dacia, Renault şi Skoda au profitat cel mai mult
Din punctul de vedere al mărcilor de autoturisme noi participante la program, cele mai multe unităţi au fost vândute de către Dacia (18.153 unităţi).
Următoarele mărci clasate au fost Renault şi Skoda, cu câte 2.651 şi 2.249 unităţi comercializate în cadrul programului. Acestea au fost urmate de Ford (1.622 unităţi), Opel (1.557 unităţi) şi Chevrolet (1.475 unităţi).
Plusuri faţă de 2008
În acest an au fost scoase din uz cu 1.861 mai multe autoturisme comparativ cu anul 2008. Totuşi, eficienţa de anul trecut a programului a fost de peste 76%.
Numărul total de locuri în ediţia din 2009 a fost crescut la 60.000, faţă de 40.000 în 2008. Şi prima de casare primită de cei care îşi dau la fier vechi maşina a fost majorată la 3.800 de lei pe unitate, comparativ cu 3.000 de lei în 2008.
O altă noutate a ediţiei 2009 a fost aceea că în program au putut intra maşinile mai vechi de 10 ani după ce, până în acest an, erau casate doar maşini de 12 ani vechime sau mai mult contra primei de la stat.