Inaugurarea construcţiilor finanţate din fonduri publice fără efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor se va pedepsi cu închisoare de la 3 la 10 ani, potrivit unui proiect legislativ adoptat săptămâna trecută de Senat. Pedeapsa creşte până la 15 ani dacă scopul inaugurării este unul electoral, după modelul autostrăzii demolate Orăştie-Sibiu.
Proiectul de act normativ mai precizează faptul că perioada de închisoare sporeşte de la 5 la 15 ani dacă inaugurarea unei construcţii finanţate din fonduri publice fără recepţionarea adecvată a lucrării conduce la pierderea uneia sau mai multor vieţi omeneşti, dacă produce vătămarea integrităţii corporale sau a sănătăţii uneia ori mai multor persoane sau dacă distruge total sau parţial un bun.
Ba mai mult, legea prevede majorarea pedepselor cu jumătate din perioadă dacă fapta a fost săvârşită din raţiuni electorale sau în campania electorală. În acest caz, perioada de închisoare este cuprinsă între 4 ani şi jumătate şi 15 ani.
Actul normativ a apărut ca reacţie la problemele cu lotul 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu. Bucata de autostradă a fost inaugurată în noiembrie 2014, cu două zile înainte de alegerile prezidenţiale, fără a efectua recepţia lucrărilor. După mai puţin de un an de funcţionare, lotul 3 a fost închis din cauza mai multor nereguli în construcţii.
Proiectul de modificare a Legii privind calitatea în construcţii a fost adoptat de Senat în 9 mai şi a fost trimis pentru analiză către comisiile de specialitate din Camera Deputaţilor.
În expunerea de motive a proiectului, semnată de opt deputaţi PNL, se precizează faptul că, în România, se constată existenţa unor practici periculoase de inaugurare a unor lucrări de construcţii fără recepţia adecvată.
„Au existat mai multe inaugurări de construcţii şi lucrări publice în perioade electorale, înainte de recepţia lor conformă, şi, cel mai grav, cu punerea în pericol a cetăţenilor care le-au utilizat. Chiar de dată recentă, o astfel de inaugurare prematură a unei autostrăzi şi-a demonstrat efectele negative: lucrările au fost executate în mod greşit şi sub presiune, românii au circulat pe un drum nesigur, costurile demolării şi reparaţiei vor fi enorme şi nici victoria electorală scontată nu s-a obţinut“, precizează autorii proiectului de lege.
Citiţi în numărul următor al revistei Capital, aflat la chioşcurile de ziare începând de luni, o analiză amplă despre efectul dezastruos al autostrăzii demolate Orăştie-Sibiu.